Vibratie in voorkant bij aanleggen remmen vanaf hoge snelhei

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste allen,

Volgend probleempje met mijn Tuono 1000R uit 2006:

Sindskort is er een "vibratie" voelbaar aan de voorkant, wanneer ik met hogere snelheid >120 op een bocht afkom en ik flink rem, er is dan voor enkele miliseconden een soort vibratie voelbaar in de voorkant, maar niet persé de rem. Deze verdwijnt direct weer erna, maar het is wel irritant. Bij zacht remmen is dit minder, dus vooral bij hard remmen.

Ik vermoed dat de voorband gecupt is, maar dat is slechts een gevoel, kan een gecupte/versleten voorband uberhaupt deze symptomen geven?

Als de schijven krom waren moest je het ook daarna voelen lijkt mij. Balhoofd recentelijk gecheckt en was nog als nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (echt letterlijk) precies hetzelfde met mijn motor sinds twee weken.
Rondgevraagd in Honda SP1/SP2 topic en veelvuldig zaken aan de motor gecontroleerd... Kan helaas niet anders meer zijn dan kromme schijven -O-

PS. Bij mij is de afwijking zo gering, dat ik 'm met het blote oog niet kon zien met de "tie-wraps-om-voorkpoot-methode". Maar genoeg om een heeele vervelende trilling in de voorkant te veroorzaken.

PS part deux: Tijdens het testen een paar keer geremd met de koppeling in. Door het elimineren van de motor trillingen (jij hebt ook zo'n stampende machine ;)) zul je 't waarschijnlijk ook nog bij lagere snelheden voelen.

PS part trois: Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet aan de banden kan liggen! Maar het klinkt wel erg hetzelfde (ik hoopte ook op onbalans in het voorwiel :+ ... stuk goedkoper :P)
 
Laatst bewerkt:
gewoon keihard remmen...worden ze vanzelf weer recht :P

Ontopic, zelf ook een kromme schijf ad voorkant. Bij hogere snelheden merk ik het veel beter als ik afrem.
 
als je zwevende (floating) remschijven hebt kan je dit eens proberen:
http://www.youtube.com/watch?v=1qoPqN2GBdw

er gaat na verloop van tijd corrosie en remstof tussen de ringen zitten waardoor de schijf ineens niet meer full floating is en dat kan dan aanvoelen alsof de schijf krom is (wat dus niet zo hoeft te zijn!!)
Dat - en andere remblokjes - heeft 't bij mij ook opgelost.
 
Is opgelost met een nieuwe voorband!

Toch is die tip om de schijfbusjes schoon te maken en zelfs de veertjes iets te pletten goed.
Heb zelf jarenlang een RSV Mille gereden met dezelfde remmen/schijven als op de Tuono.
Die hebben de neiging om krom te trekken bij intensief (snelle ritten op bergwegen of circuit) gebruik. Je maakt dan in feite van een "semi-floater" een "full-floater". Lopen de schijven altijd mooi vrij.
 
er moet helemaal niks geplet worden... , alleen maar los worden gemaakt/gehouden. Die ringen horen los tussen schijf en carrier te zitten. Die ringen (bobbins zoals die Engelsman ze noemt) moeten vrij kunnen bewegen, alleen dan kan de schijf ook vrij bewegen t.o.v. de carrier. Zo is het ontworpen. Maar bij lang en intensief gebruik in weer en wind gaan ze nu eenmaal vast zitten.
Het los maken van die ringen is gewoon een preventief en periodiek onderhoudsklusje. het kost je een kwartiertje om te doen.

Let op: niet smeren! je wil geen smeermiddel op je schijven!
 
Mooi dat het probleem opgelost is. Herkende zelf ook het gevoel van een trilling tijdens het remmen en iedereen die ik sprak zei dat het kromme remschijven waren. Nagemeten en dat vond ik zelf erg meevallen. Vervolgens de remcilinders gesmeerd en ineens was het weg. Misschien door pekel uitgedroogd en bleef er 1 steken? Anyway, dit vond ik wel een interessant stukje over de de mythes en waarheden van kromme schijfremmen:

-Warped- Brake Disc and Other Myths
 
Laatst bewerkt:
Lees het bericht boven dat van mij nog eens ;)

Het "pletten" van de veertjes van semi-zwevende schijven, om er "volledig" zwevende van te maken, lijkt mij nou niet echt een toppertje :')

Kun je ook vertellen waarom niet dan? Heb jer er ook over nagedacht wat nu precies de functie van die verende shims zijn? Als je daar achter bent zou je me dan kunnen uitleggen hoe deze veertjes de kracht overdracht van de schijf op de carrier kunnen beinvloeden? :N

Ik heb dit zelf jarenlang zowel op de weg als ook op circuit gedaan en met mij vele anderen en het werkt perfect zonder ook maar iets af te doen aan de veiligheid.

De schijven lopen veel mooier vrij onder alle omstandigheden en de remmen pakken ook veel beter op.

Als je dit als "beunhazen" wilt betitelen, ik noem het een eenvoudige en goedwerkende kostenloze methode om een betere remwerking te krijgen.
8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan