Spanningsregelaar kapot?

mfRider

Rookie
22 jul 2013
7
0
Flevoland
Als eerst wil ik graag de mensen op dit forum bedanken, ik heb echt al veel kunnen doen dankzij verschillende topics en tips! Maar nu twijfel ik ergens over dus vandaar een post.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een honda cb450 sc Nighthawk uit 83. Vanaf het begin had ik problemen met de accu (dit was bekend). Ondertussen heb ik een nieuwe accu geplaatst en ben direct de spanningsregelaar en dynamo gaan testen. De dynamo geeft 70V 70V en 60V. Dat is volgens mij prima. Tijdens het testen van spreg kreeg ik waardes waar ik over twijfel.

Wanneer m'n motor uit was, gaf de accu 12,4V. Na het starten was dit 12,1V. Bij 3000 rpm zag ik een waarde van 13,2 a 13,3V. Wanneer ik naar de 5000 rpm gaat blijft dit het zelfde.

Volgens mijn Handboek moet ik bij 5000 rpm tussen de 14-15V meten, dus dan zou die kapot zijn. Op dit forum (bij de how to) staat dat ik bij 3000 rpm niet lager dan 13,2 mag testen, dan is die ok. Al staat er wel iets verder in de tekst dat die lager dan 14 mag zijn.

Ik twijfel nu of mijn regelaar kapot is of niet, helemaal omdat ik wel een stijging zie qua voltage.

Nu mijn vragen :-)
- Denken jullie dat mijn regelaar kapot is?
- Zo ja, kan ik er dan wel mee rijden zonder dat ik mijn accu kapot rijd (dat hoorde ik van iemand, al had die het juist over een te hoge waarde zoals 15V). Lijkt me dat het nu wel kan dan?
 
Die 13,3 volt is te weinig. Je zult tussen de 14 en de 15 Volt moeten zitten, maar ook niet meer dan dat.
Je accu word te langzaam bijgeladen met 13,3 Volt tijdens rijden,dus zit je accu net op het randje te werken en laad ie onvoldoende bij.
Check eerst of SPR goede aarde maakt ,dat is belangrijk. Check de plus en min aansluitingen van de accu of ze goed contact maken en vast zitten.
SPR moet ook de warmte goed af kunnen voeren,dat verlengd de levensduur.
 
Een goede laadspanning ligt rond de 14.2 volt, 13,2V.is magertjes zeker wanneer er dan nog verlichting aan gaat zal er nog minder overblijven.
controleer eens de stekkerverbindingen e.d. evt reinigen met schuurpapier/contactspray)
Gezien het een oudere Motor is kan de bedrading mogelijk de laadstroom niet goed doorgeven aan de accu,wat kan helpen is de plus en min aansluiting direct na de spanningsregelaar op de accu aansluiten(wel een zwevende zekering ertussen maken.).
 
Bedankt voor jullie reacties, ik was er al bang voor..

De tips gaven me een beetje hoop maar helaas, geen hogere waarde. Er zit denk ik niets anders op om voor een ander te kijken.

Maar is het schadelijk voor mijn accu om zo te rijden? Ik wil wel graag rijden maar heb geen zin om binnen de kortste keren weer een nieuwe accu te moeten kopen.
 
Check ook eens je dynamo stroom...over de 3 draden zou je totaal 60 volt wisselspanning moeten meten.
kleine moeite en je sluit iets ermee uit.
Massa ook gelijk pakken..minpool en op een kaal stuk metaal van je carter zou een heel erg lage weerstandswaarde moeten geven. (met de multimeter)
 
Laatst bewerkt:
in principe kan je er prima mee rijden. het probleem ontstaat als je weer wilt starten. maar rijden zonder licht overdag gaat prima. je blaast je accu echt niet op met een te lage spanning. en het hoeft niet je spanningsregelaar te zijn het kan net zo goed je multimeter zijn. goedkope meters kunnen zomaar een volt van slag raken door de rimpel die er door de dynamo op gezet wordt. en dan zou je dus een perfect werkende motor hebben waar je niet op rijdt omdat je denkt dat hij kapot is.
ga lekker een half uur rijden en zet na dat half uur even je motor uit en meet even de accu spanning. als die het zelfde is als voor de rit of hoger is er niks aan de hand dan herhaal je de test met licht aan en als de accu spanning nog niet gedaald is na een half uur werkt het systeem gewoon goed en is het hooguit wat corrosie of een slechte voltmeter die je laat denken dat er iets mis is.
 
Als eerst wil ik graag de mensen op dit forum bedanken, ik heb echt al veel kunnen doen dankzij verschillende topics en tips! Maar nu twijfel ik ergens over dus vandaar een post.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een honda cb450 sc Nighthawk uit 83. Vanaf het begin had ik problemen met de accu (dit was bekend). Ondertussen heb ik een nieuwe accu geplaatst en ben direct de spanningsregelaar en dynamo gaan testen. De dynamo geeft 70V 70V en 60V. Dat is volgens mij prima. Tijdens het testen van spreg kreeg ik waardes waar ik over twijfel.

Wanneer m'n motor uit was, gaf de accu 12,4V. Na het starten was dit 12,1V. Bij 3000 rpm zag ik een waarde van 13,2 a 13,3V. Wanneer ik naar de 5000 rpm gaat blijft dit het zelfde.

Volgens mijn Handboek moet ik bij 5000 rpm tussen de 14-15V meten, dus dan zou die kapot zijn. Op dit forum (bij de how to) staat dat ik bij 3000 rpm niet lager dan 13,2 mag testen, dan is die ok. Al staat er wel iets verder in de tekst dat die lager dan 14 mag zijn.

Ik twijfel nu of mijn regelaar kapot is of niet, helemaal omdat ik wel een stijging zie qua voltage.

Nu mijn vragen :-)
- Denken jullie dat mijn regelaar kapot is?
- Zo ja, kan ik er dan wel mee rijden zonder dat ik mijn accu kapot rijd (dat hoorde ik van iemand, al had die het juist over een te hoge waarde zoals 15V). Lijkt me dat het nu wel kan dan?

*ervanuitgaande dat je een betrouwbare multimeter hebt*

die dynamo hoort per spoel hetzelfde VAC te geven, nu 1 spoel te weinig geeft verstoort dat het totale spanning/vermogen wat ie kan opwekken. [ik zou ook zeggen electrische onbalans ]


dat is wat ik ervan maak. ;)


ik denk dus niet dat je SR kapot is,
totale aantal opgewekte volts op je accu is te laag, hiermee gaat ie inderdaad sneller leeglopen als dat ie geladen kan worden.

laadspanning boven de 3krpm's hoort in de buurt van 13,5 te zijn.
 
Laatst bewerkt:
*ervanuitgaande dat je een betrouwbare multimeter hebt*

die dynamo hoort per spoel hetzelfde VAC te geven, nu 1 spoel te weinig geeft verstoort dat het totale spanning/vermogen wat ie kan opwekken. [ik zou ook zeggen electrische onbalans ]


dat is wat ik ervan maak. ;)


ik denk dus niet dat je SR kapot is,
totale aantal opgewekte volts op je accu is te laag, hiermee gaat ie inderdaad sneller leeglopen als dat ie geladen kan worden.

laadspanning boven de 3krpm's hoort in de buurt van 13,5 te zijn.
13,5 volt is te weinig.
Hij moet tussen 14 en 15 volt zitten.
 
Als 'ie stabiel 13.5 blijft is er niks aan de hand ( dus als hij ook 13.5 blijft met groot licht, remlicht, toeter, handvatverwarming tegelijk aan )


dan laad je accu iddg niet.

die gaat pas [goed] laden normaal bij 13,8 > druppelladen]
in de praktijk vanaf 13,5 volt, maar dat is echt minimaal..

note; als ik bij mijn gixxer alles aanzet qua verbruikers blijft de laadspanning hetzelfde.
de dynamo blijft gewoon volledig vermogen leveren, daar hebben de verbruikers niet mee te maken.

maar laadspanning op een motoraccu moet veel hoger zijn omdat de accu veel sneller wordt leeggetrokken tijden het rijden [vooral ontstekingsgedeelte werkt hieraan mee]
te lage laadspanning is op gegeven moment; accu wordt sneller ontladen dan geladen.

-O-


sommige motoren [Honda bv] kunnen niet rijden met een accu die geen/amper laadstroom vraagt. > ook wel kapotte accu.
de dynamo levert dan ook geen stroom.
 
Laatst bewerkt:
13.5 is 13.5, toch?

Als hij na het starten snel terugklimt naar 13.5 en daar blijft is er niks aan de hand, toch?

13.5 is nog steeds 1.5Vdc méér dan een losgekoppelde accu levert.

tijdens het rijden moet de laadspanning ver boven de 14 volt zijn,
tijdens een beetje gasgeven stukkie minder,
tijdens stationair draait je motor op je dynamo. [accu wordt amper/niet geladen dan]


een accu is nooit precies 12volt maar altijd meer
[ik werk heel de dag met 12 volt accu's]

meestal ziteen zo rond de 12,3/12,6 volt.

die laadspanning moet dan minstens 1,2 volt hoger zijn wil er uberhaubt een laadstroompje gaan lopen,


13,5 is dus veel te weinig. ;)
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor het gezeur, maar waarom MOET de accu 14.5 Vdc leveren?

niet de accu, >>> de dynamo/SR

anders gaat er niet genoeg laadstroom lopen om de accu te kunnen opladen in een rap tempo.

maw; de laadspanning en laadstroom moeten hoog genoeg zijn om het tempo waarin de accu wordt leeggetrokken te kunnen compenseren.

waarom denk je dat motoraccu's zo vaak stuk gaan en SR's ?
omdat die motoraccu's misbruikt worden zowat en veel te "lomp" geladen worden.
[en dat heeft weer te maken met het formaat-cap van de accu/electrisch boordnet en natuurlijk ontwerp laadcircuit]

normaal is een laadstroom maximaal 1/10 van de max capaciteit van een accu.
dus capaciteit 1Ah is laden met 100mA.

motoraccu's worden zomaar met 4A geladen, :') :')


14,7 volt is ook het maximale laadvoltage wat een "12volt" accu aankan, hoger als dat en je platen gaan koken.
accu gaat defect.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al gezegt, maak eerst de stekkertjes en verbindingen maar eens ff lekker schoon, en goed kijken naar de massa punten, en indien de regelaar zelf ook direct op de massa/frame zit, ook dat goed schoonmaken.

Doe dat eerst maar, controleer het dan weer, en pas als je dan nog twijfelt kan je e.v.t. een nieuwe regelaar erop gooien.

Maar wie zegt trouwens dat je gamme multimeter helemaal correct meet ?

Gewoon lekker ouderwets bij de basis beginnen, en dat is om de boel gewoon lekker ouderwets met veel geduld schoon te maken.
Schuurpapiertje, contactspray, bier, en een middag verder.
Daarna de boel weer meten.

Voltregelaars kunnen namelijk ook kapot gaan door slechte verbindingen en contacten, en je wilt natuurlijk niet dat je je nieuwe voltregelaar na 10seconden lopen alweer kapot frituurt.
 
er moet per draad onvg 60 a 70 volt gemeten worden.
en die oude motoren komen lang niet allemaal boven de 14 volt laadspanning.
13,5 is net voldoende, ook als alles in orde is.

whatever,

bij mijn Suzuki uit '87 is ie ook exact 14,7 volt, zo ook mijn 91ér.


wat versta jij onder oud? een motor uit 1960?
13,5 volt laadspanning is gewoon te laag, of er is een gegronde reden voor?!
en anders een [kleine] storing in je laadcircuit.

een accu laadt echt niet/amper met 13,5 volt.
dat is mijn mening/praktijk.
 
Laatst bewerkt:
een natte accu zoals die in motorfietsen worden gebruikt heeft een iets lagere laadspanning dan een onderhoudsvrije accu die je tegenwoordig ziet.
ongv 13,8 volt tegen 14,4 volt.
en de motor van de TS is van '83, en dat is in die tijd waar de vernieuwing in hoog tempo elkaar opvolgden, een paar generaties ouder dan jouw gsx van '87.
ik heb inmiddels 11 van dit soort oude fietsen en er is er geen 1 die 14,7 volt levert.
en toch sta ik nooit met een lege accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan