Ventilator koeling slaat niet aan

spcmst3

Rookie
18 apr 2013
13
0
Bocholtz
Hoi,

Vandaag met 34 graden had ik problemen in de stad met de temp. van mijn motor. Hij ging tot 113 graden zonder dat de fan aansloeg. Normaal gesproken zou die bij 104 graden in moeten schakelen.
ff alles nagekeken, zekering ok, relais ok, ventilator draait bij direkte plus van de akku.
Vermoedelijk krijgt het ventilator relais geen stuurspanning van de ecu, zwarte stekker, pin 20.
Mijn vraag: Heeft de koelvloeistofsensor er misschien ook mee te maken? Die heeft drie contacten; Heeft deze twee taken enwel enerzijds de temp. in de teller (die het overigens wel goed doet), anderzijds een switch voor de fan die via de ecu het ventilatorrelais aanstuurt?
Wie kan me meer duidelijkheid geven?

gr. Michel
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een CBR 600 RR uit 2005, en die heeft naar mijn weten maar een koelvloeistofsensor. Maar wel heeft die 3 contacten! Als deze geen dubbele funktie zou hebben heeft die normaal maar 2 contacten. Daarom heb ik het vermoeden dat deze ook, als switch fungeert die door de ecu verder het relais voor de fan aanstuurt.
Kan iemand dit bevestigen?
 
Laatst bewerkt:
OK. Ik ga dan maar verder zoeken. Ik had vandaag nog eens warm laten lopen en zie daar; De fan springt aan bij 104 graden en koelt de motor netjes af.
Echter bleef het bij die ene keer. Daarna liep de temperatuur op tot 113 graden, waarop ik dan zelf de fan heb laten draaien en de motor weer netjes afkoelt.
Ik heb vervolgens fanrelais losgetrokken en weer warm laten worden. Ik had een controlelampje op de stuurkabel van het relais (pin 20 - zwarte stekker ecu), en er komt geen spanning hierop wat vanaf 104 graden wel het geval moet zijn.
Ik geloof niet dat er iets aan de ecu mankeert, dit is bijna nooit het geval. Er moet nog een andere factor zijn die zorgt voor deze stuurspanning op pin 20.
Ik denk zelf dat die temperatuurzender/switch de boosdoener is.
Zal ook even de kabel van relaisvoet tot ecu even nameten, en dan die temp.voeler uitbouwen en checken.
Ik zal later nog even berichten wat het nu was.

Groetjes.
 
Als er sprake is van een ECU (motormanagement) is er alleen een temperatuursensor aanwezig, geen thermoswitch. Het dashboard krijgt zijn temperatuurinfo ook van de ECU als het goed is.

De ECU zet spanning op de voedingsdraad van het relais, welke de ventilator voedt.
 
Laatst bewerkt:
@math-max

Nee, thermostaat blijft niet hangen. Met zulke hoge buitentemp. wordt de motor nu eenmaal warmer.
Zou gauw als de fan aangaat gaat de temp. ook meteen omlaag. Als ik de motor uitmaak en de fan laat nadraaien, en maak ff daarna weer de motor aan, heb je direkt een temp.val van 10 graden. Dus de flow (thermostaat) in het systeem is goed.

@MasterTommy

Een temp.sensor, 3 aansluitingen:
1 gaat direkt naar de temp.sensor in het dashbord (dus niet via de ecu!!!)
2 gaat naar ecu
3 gaat naar massa

Ik blijf van mening dat er hier sprake moet zijn van een switch, 1 aansluiting van de temp. sensor gaat immers naar de ecu, volgens mij een massa-signaal als ie geschakeld is en vervolgens krijgt het fanrelais zijn aansturing via de ecu.
Ik kan nergens iets vinden, alleen weerstandswaarden voor te testen van de thermoaansluiting bij 80 en 120 graden.
Wat doet de ecu nu werkelijk met de waarde van aansluiting 2 van de temp.sensor??
 
Laatst bewerkt:
kijk maar eens na de thermostaat die blijft hangen anders loopt de temp nie zo hoog op
suc6
De thermostaat hoeft niet stuk te zijn, want 34 graden en stadsverkeer kan echt wel resulteren in 100+ temperaturen.
Mocht het wel aan de thermostaat liggen, dan kun je dat voelen aan de radiateur die blijft dan relatief koeler dan de motor.Een infrarood thermometer is hierbij een uitkomst.


edit...ts was me voor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag die temp.sensor willen vernieuwen, maar dat ding kost bijna 70 euro!!
Dan wil ik het toch zeker weten. Ik krijg maar geen spanning op pin20 die uit de ecu komt (stuurspanning fanrelais).
Heb de temp.sensor eruit en moet eens kijken wat ik morgen nog voor testjes kan doen.
Iemand nog suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag die temp.sensor willen vernieuwen, maar dat ding kost bijna 70 euro!!
Dan wil ik het toch zeker weten. Ik krijg maar geen spanning op pin20 die uit de ecu komt (stuurspanning fanrelais).
Heb de temp.sensor eruit en moet eens kijken wat ik morgen nog voor testjes kan doen.
Iemand nog suggesties?
Temp. sensor doormeten, in het WPHB staat wel aangegeven wat de weerstand bij een bepaalde temp. moet zijn. Lukraak dingen vervangen is zinloos.
Misschien vind de ECU het nog helemaal niet te warm? Ga je uit van de temp. die de meter in het dashboard aangeeft? Dat is natuurlijk geen meetinstrument. Of loopt ie echt in het rood?
 
Ik kan enkel de weerstand testen bij 80 graden en 120 graden, enwel van het thermocontact. D.w.z. die aansluitimg die rechtstreeks naar de temp.meter in het dashbord gaat.
Die is wel OK bij 80 graden, maarja, de temp.meter was zowiezo niks mis mee, dus ook niet met het thermocontact van de voeler.
En ik mag er dus vanuit gaan dat de temp. van de meter in het dashbord de goede is (+/- 1 a 2 graden).

@x7 precies dat ga ik eens proberen...

@IceMan78 ik vervang nooit lukraak onderdelen. als je de thread helemaal gelezen hebt heb je kunnen vaststellen dat ik al verscheidene tests gedaan heb en dat het inderdaad voor 85% deze voeler is.

Ik denk zelf dat die andere twee contacten van de voeler bij ongeveer 104 graden contact maken, m.a.w. doorgang hebben zodat een massa signaal naar de ecu gestuurd wordt en vervolgens stuurt de ecu het fanrelais aan.
 
OK, die kabel die van de temp.voeler naar de ecu gaat staat 5V op.
Ik ben bang dat ik iets kapot zou maken in de ecu als ik deze aan massa leg om uit te proberen.
Kan me iemand meer info geven over hoe die twee andere contacten werken? Switch? Maakt die contact met elkaar bij 104 graden, en welke dingen kan ik nog testen bij deze voeler, bij mij staat enkel het thermocontact beschreven.
 
@Guvner

Dat vindt ik toch wel erg hoog. Heb uit verscheidene engelse forums van 600rr rijders vernomen dat de fan bij 104 graden aan moet slaan. Bij mij heeft ie bij de eerste warm-up wel bij 104 graden geschakeld, en daarna niet meer, ook niet bij 113-114 graden.
 
De enige wat de thermo contact doet is de draad kortsluiten naar de massa.
Al kan ik wel begrijpen dat je bang bent om de ecu stuk te maken.
Als je de sensor uithaalt en een aansteker eronder houdt kun je wel zien(meten) of die schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan de weerstand tussen massa en de pen van de sensor die op de ecu aangesloten is? (met stekker los). Is er een weerstand of is 'ie open?

Ik vraag me af of er wel een probleem is. Loopt de temp verder op als je doorrijdt? Waar begint het rode gebied op de meter?
 
@x7

Volgens mij wordt die draad ook door de temp.voeler aan massa gelegd, kan niet anders.
Maar waarom staat er dan spanning op??
Als er geen spanning op staat heeft het ook geen zin om 'm aan massa te leggen.
Er wordt in de ECU via een hoge weerstand (pull up resistor) 5V op die draad gezet. Hierdoor meet de ECU 5V op deze draad.
Als 'ie nu via een sensor aan massa gelegd wordt, zal de spanning op de draad naar 0V gaan. Dit is wat de ECU meet. Omdat er een hoge weerstand is gebruikt zal er weinig stroom lopen.

511568b6ce395f1b40000000.jpg

De button is in dit geval de sensor, VCC = 5V en de weerstand R1 zit in de ECU verwerkt.
 
Laatst bewerkt:
Update: Het wordt nog gekker. Ik wou de kabel van de temp.voeler (switch) aan massa leggen. Ik moest daarbij het relais van de fan nog insteken. Eenmaal relais ingestoken begint de fan te lopen. Dus als er geen temp.sensor opzit loopt ie ook. Hoe kan dit?
Ik heb ook de twee contacten nagemeten bij verwarming met een fohn, en ik meet een weerstand die alsmaar kleiner wordt hoe meer ik de voeler verwarm. Bij ongeveer 38 ohm meet mijn meter doorgang, maar hij schakelt niet naar nagenoeg geen weerstand.

Ik heb vervolgens de temp.sensor met losse kabeltjes aangesloten, en als ik de kabel onderbreek die naar de ecu gaat, begint de fan te lopen.

@IceMan78

Dus jij bedoelt dat als de draad met 5v aan massa gelegd wordt de ecu een signaal krijgt om het fanrelais aan te sturen?
Maar waarom wordt de fan aangestuurt als de 5v nog erop zit. (ik had dit eerder niet gemerkt omdat het relais er niet in zat)
 
Laatst bewerkt:
In dit geval zit er blijkbaar geen maak of onderbreek contact in de sensor, maar een NTC (Negative Temperature Coefficient) thermistor. Als de ECU meet dat de sensor kapot of losgekoppeld is zal hij uit veiligheid de fan laten draaien. Waarschijnlijk heb je nu ook een foutcode (ik kan je niet vertellen hoe je die uitleest bij een 600RR).

Ik ben nog steeds benieuwd of je motor heter wordt als je doorrijdt. Misschien schakelt de ECU pas bij een hogere temperatuur in.
 
@IceMan78
Nee, motor koelt verder af als je doorrijdt. Elke keer als het verkeerslicht op groen sprong kon de motor weer wat afkoelen. Is puur en alleen deze temp.voeler die waarschijnlijk defekt is, en daarmee de fan die niet aangestuurt wordt.

Ik zou nog graag wat info hebben over hoe men deze temp.voeler voor 100% nameten kan, m.a.w. weerstandswaarden of schakelwaardes. Zoals gezegd heb ik alleen de waardes gevonden om het thermocontact (temp. meter) door te meten, maar niet van de switch....
 
@IceMan78
Nee, motor koelt verder af als je doorrijdt. Elke keer als het verkeerslicht op groen sprong kon de motor weer wat afkoelen. Is puur en alleen deze temp.voeler die waarschijnlijk defekt is, en daarmee de fan die niet aangestuurt wordt.

Ik zou nog graag wat info hebben over hoe men deze temp.voeler voor 100% nameten kan, m.a.w. weerstandswaarden of schakelwaardes. Zoals gezegd heb ik alleen de waardes gevonden om het thermocontact (temp. meter) door te meten, maar niet van de switch....

Het kenmerk van een switch is dat in gesloten toestand het heel dicht tegen 0 ohm aan moet zitten, en bij open toestand heel dicht tegen oneindig...
 
Het kenmerk van een switch is dat in gesloten toestand het heel dicht tegen 0 ohm aan moet zitten, en bij open toestand heel dicht tegen oneindig...


Dat klopt helemaal. Tijdens het meten had ik een grote weerstand in koude toestand, en die weerstand werd kleiner naarmate de voeler warmer werd. Maar onder 30 ohm kwam die toch niet. Ik denk dat de ecu bij deze waarde toch al schakelt. Jammer genoeg is dit schakelmoment veel te laat, waardoor de motor te warm wordt. De voeler is dus niet meer voor 100% in orde.
En dat ie schakelt als de voeler ernaast ligt zal wel een noodloopfunktie zijn...
Zou alleen fijn zijn als ik wist wat wel de goede weerstanden zouden moeten zijn van de switch, heb ik nergens kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan