Trillingen en scheef achterwiel Thundercat

MotorDonkey

Die hard MF'er
23 jul 2013
840
1
Herwijnen
Hallo,

Ik heb nu sinds een paar weken een Thundercat.
Daar vallen me nu 2 dingen bij op.

Het achterwiel lijkt scheef te staan onder de motor. Schuin naar rechts.
Nu ga ik daar vanavond naar laten kijken. Dus dat krijgt nog een staartje. :?

Daarnaast heb ik gemerkt dat hij tussen de 6000 en de 7500 toeren nogal vibreert in de stepjes. Lijkt ook een beetje te liggen aan de versnelling waar ik in rijd maar daar kan ik me ook in vergissen. Ik zou niet weten waar ik dit moet zoeken, of waar het aan kan liggen.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

:W
 
/ zo staat ie als je langs het voorwiel kijkt.

Dat lijkt me niet, maar het zou goed kunnen natuurlijk, de rest van de motor ziet er uit alsof hij recht is. De motor heeft geen schade. Nu ga ik er vanavond mee langs een zaak waar ze dat kunnen controleren. Maar zelf denk ik aan de achterbrug(lagers).
 
Staat hij uit het lood of stuurt hij naar rechts?

Als ik rechtop ga zitten en het stuur los laat trekt hij naar links. '(

Als je van achter de motor naar de achterband kijkt staat het achterwiel zo: \
Tijdens het rijden, rechtuit, merk ik er bijzonder weinig van.
Maar het bochtenwerk gaat linksom een stuk makkelijker dan rechtsom.
Dus daar zal het zeker mee te maken hebben....


EDIT: Heeft iemand ook enige idee over dat trillen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik rechtop ga zitten en het stuur los laat trekt hij naar links. '(

Als je van achter de motor naar de achterband kijkt staat het achterwiel zo: \
Tijdens het rijden, rechtuit, merk ik er bijzonder weinig van.
Maar het bochtenwerk gaat linksom een stuk makkelijker dan rechtsom.
Dus daar zal het zeker mee te maken hebben....


EDIT: Heeft iemand ook enige idee over dat trillen?
Dan is je frame of achterbrug krom.
 
Hmm, naja ik ga het vanavond horen.
En dan kan ik eventueel opzoek gaan naar een nieuwe achterbrug. Naja gebruikt.
Nieuw kosten die dingen 655 euro ex btw.

Zelf dacht ik ook al aan de achterbrug.
Ik zou niet weten waarom het frame krom zou moeten zijn.
 
Hmm, naja ik ga het vanavond horen.
En dan kan ik eventueel opzoek gaan naar een nieuwe achterbrug. Naja gebruikt.
Nieuw kosten die dingen 655 euro ex btw.

Zelf dacht ik ook al aan de achterbrug.
Ik zou niet weten waarom het frame krom zou moeten zijn.
Weet je wel waarom de achterbrug krom zou moeten zijn?
Waarschijnlijk heeft dat dingen een flink ongeval meegemaakt.
Ga er maar van uit dat als je achterbrug krom is je frame ook een flinke opdonder heeft gehad.
 
Weet je wel waarom de achterbrug krom zou moeten zijn?
Waarschijnlijk heeft dat dingen een flink ongeval meegemaakt.
Ga er maar van uit dat als je achterbrug krom is je frame ook een flinke opdonder heeft gehad.

Hmm jah heb je ook weer gelijk in,

naja ik ga het vanavond zien. Zal wel ff melden wat ik dan te horen krijg.
 
Nou dat lijkt me niet. Daar zullen ze geen pisbakkenstaal voor gebruiken.
Maar niks aan heel de motor duidt er op dat hij schade heeft gehad. Helemaal niks.
Dus dat hij een tik heeft gehad lijkt me heel stug.
 
Nou dat lijkt me niet. Daar zullen ze geen pisbakkenstaal voor gebruiken.
Maar niks aan heel de motor duidt er op dat hij schade heeft gehad. Helemaal niks.
Dus dat hij een tik heeft gehad lijkt me heel stug.
Het komt veel voor dat een motor na een ongeluk alleen optisch wordt gerepareerd.
Een total loss verklaarde motor wordt opgekocht en weer toonbaar gemaakt, terwijl alles krom is.
Nu zeg ik niet dat dit bij jouw motor het geval is, maar je kunt er wel rekening mee houden.
 
Heb je al gekeken of er geen speling op je achterwiel lagers zit?

Ga ik morgen controleren.
Het vreemde is; de ketting staat loodrecht op het achterste tandwiel. En de achterzijde van de achterbrug is goed. Dat is niet krom, het zou dus in de as van de achterbrug kunnen zitten.

Nou heeft hij mij ook aangeraden eens te gaan kijken naar v.d. Wouden techniek in Waddinxveen. Die kunnen dat na meten en eventueel richten.
 
Het komt veel voor dat een motor na een ongeluk alleen optisch wordt gerepareerd.
Een total loss verklaarde motor wordt opgekocht en weer toonbaar gemaakt, terwijl alles krom is.
Nu zeg ik niet dat dit bij jouw motor het geval is, maar je kunt er wel rekening mee houden.

Daar kan ik me wat bij voorstellen. Dat gebeurt ook veel met auto's.
Maar als ik naar het blok enzo kijk, bevestigingspunten van kappen e.d. daar zie je helemaal niks aan. De stepjes zijn goed. maarjah die zijn ook zo te vervangen.
 
Ga ik morgen controleren.
Het vreemde is; de ketting staat loodrecht op het achterste tandwiel. En de achterzijde van de achterbrug is goed. Dat is niet krom, het zou dus in de as van de achterbrug kunnen zitten.

Nou heeft hij mij ook aangeraden eens te gaan kijken naar v.d. Wouden techniek in Waddinxveen. Die kunnen dat na meten en eventueel richten.
Wie is hij?
 

De manager van Sabra Motorbanden in Geldermalsen.
Die heeft hem bekeken en daarna een schadehersteller van motors gebeld, die zou zijn motoren altijd naar v.d. Wouden Techniek brengen.

Denk dat ik daar morgen eens een belletje aan ga wagen. Eerst hang ik hem bij ons even aan de brug met de achterkant om de lagers van de achterbrug te controleren.
 
Kijken of er speling op de wiellagers zit kan ook door je wiel aan de bovenkant beet te pakken en dan hard van links naar rechts te bewegen.
 
Wat zou ik dan ongeveer moeten voelen? Dan kan ik daar op letten.
Ik denk dat ik een klikkend gevoel moet hebben. Net als bij het controleren van een wiellager bij een auto?

EDIT: Ik heb Haynes er op nagekeken hoe ik dit kan controleren. Dat ga ik dus morgen even
controleren. Helaas zit er op een YZF geen middenbok, en op een paddock stand gaat
ook niet werken, daar zal ik dus wel wat op moeten bedenken.
 
Wat zou ik dan ongeveer moeten voelen? Dan kan ik daar op letten.
Ik denk dat ik een klikkend gevoel moet hebben. Net als bij het controleren van een wiellager bij een auto?
Je mag geen speling voelen.
Als iemand de motor rechtop houd en de ander schut met het wiel dan heb je geen bok nodig.
Als er zoveel speling op het wiellager zit dat je wiel er scheef van komt staan voel je dat meteen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan