1981 GS450 Tikkende klep+ slecht lopen

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.466
24
Middelburg
Vanacht heeft het hier flink geregend en geonweerd, en de laatste keer dat het regende had ik ook problemen met mijn motor.
Na enkele minuten begon hij eventje te lopen alsof hij geen benzine meer kreeg, na enkele tientallen seconden was het weg en na een dag werken nooit meer ergens last van gehad, vast water in de benzine.

Nu had ik vanochtend een erger probleem, motor starte goed en reed goed, maar na een minuut of twee begon hij te lopen alsof hij geen benzine meer kreeg.
Niet egt schokkerig maar een flinke verandering in het geluid en hij wou niet hoger dan 5000 toeren, en egt versnellen lukte ook niet meer (60km/H).
Ik denk dat hij op 1 cilinder liep en dat het iets is met de kleppen, want af en toe hoorde je een plofje en dan weer een zuigend geluid.
Als ik het toerental liet terugvallen viel de motor direct uit, toen wou hij niet meer starten.
Na wat moeite kreeg ik hem gestart met choke aan en hij leek het weer te doen, ik heb hem eventjes op 4000rpm laten draaien voordat ik wegreed.
Ik heb toen ongeveer 200m gereden en toen moest ik stoppen voor een kruispunt, hij viel weer uit.
Nu wou hij compleet niet meer starten pas na een minuut of twee met angst voor leegraken van de accu wou hij toch starten met een klein beetje choke, maar nu kwam er potverdikke een tikkend geluid uit de cilinderkop, alsof 1 van de zuigers elke keer de cilinder raakte.

Ik heb hem toen even laten afkoelen en ben toen met moeite naar mij werk gereden, opnieuw niet hoger dan 5000 toeren en vernsnellen ging tergend traag, ik heb niet harder dan 70km/u gerenden.
Pas als ik op snelheid was en de motor dus veel minder belast werk ging hij lopen zoals het hoort.

Op de terug weg nergens last van gehad |(

Opsomming probleem
- Na 2 minuten rijden
- Slechte prestaties, niet hoger dan 5000 toeren
- uitvallen bij lage toeren
- slecht starten, met ploffend en zuigend geluid
- ong. 20 seconden een tikkend geluid uit cilinderkop gehoord
- motor draaide goed als ik op snelheid was en motor weinig belast.
- zojuist op terugweg nergens last van gehad.

Wat ik vermoed
- Klep vast
- klepspeling niet goed
- te heet geworden

Wat er mischien ook mee te maken kan hebben:
- Uitlaatbochten net na de cilinders flink lek, wordt binnenkort verholpen.
- Open pijp "megaton" uitlaatjes zonder demper (demper komt er nog in)
- Normale luchtfilter

Wie kan mij hier mee helpen?
 
Vanacht heeft het hier flink geregend en geonweerd, en de laatste keer dat het regende had ik ook problemen met mijn motor.
Na enkele minuten begon hij eventje te lopen alsof hij geen benzine meer kreeg,
na enkele tientallen seconden was het weg en na een dag werken nooit meer ergens last van gehad, vast water in de benzine.

Nu had ik vanochtend een erger probleem, motor starte goed en reed goed, maar na een minuut of twee begon hij te lopen alsof hij geen benzine meer kreeg.
Niet egt schokkerig maar een flinke verandering in het geluid en hij wou niet hoger dan 5000 toeren, en egt versnellen lukte ook niet meer (60km/H).
Ik denk dat hij op 1 cilinder liep en dat het iets is met de kleppen, want af en toe hoorde je een plofje en dan weer een zuigend geluid.
Als ik het toerental liet terugvallen viel de motor direct uit, toen wou hij niet meer starten.
Na wat moeite kreeg ik hem gestart met choke aan en hij leek het weer te doen, ik heb hem eventjes op 4000rpm laten draaien voordat ik wegreed.
Ik heb toen ongeveer 200m gereden en toen moest ik stoppen voor een kruispunt, hij viel weer uit.
Nu wou hij compleet niet meer starten pas na een minuut of twee met angst voor leegraken van de accu wou hij toch starten met een klein beetje choke, maar nu kwam er potverdikke een tikkend geluid uit de cilinderkop, alsof 1 van de zuigers elke keer de cilinder raakte.

Ik heb hem toen even laten afkoelen en ben toen met moeite naar mij werk gereden, opnieuw niet hoger dan 5000 toeren en vernsnellen ging tergend traag, ik heb niet harder dan 70km/u gerenden.
Pas als ik op snelheid was en de motor dus veel minder belast werk ging hij lopen zoals het hoort.

Op de terug weg nergens last van gehad |(

Opsomming probleem
- Na 2 minuten rijden
- Slechte prestaties, niet hoger dan 5000 toeren
- uitvallen bij lage toeren
- slecht starten, met ploffend en zuigend geluid
- ong. 20 seconden een tikkend geluid uit cilinderkop gehoord
- motor draaide goed als ik op snelheid was en motor weinig belast.
- zojuist op terugweg nergens last van gehad.

Wat ik vermoed
- Klep vast
- klepspeling niet goed
- te heet geworden

Wat er mischien ook mee te maken kan hebben:
- Uitlaatbochten net na de cilinders flink lek, wordt binnenkort verholpen.
- Open pijp "megaton" uitlaatjes zonder demper (demper komt er nog in)
- Normale luchtfilter

Wie kan mij hier mee helpen?


1; er zit water in je benzinetank en/of carburateurs, en/of bougieschachten staan vol water> afwateringsgaatje verstopt en daardoor bougie~ die kortsluiting heeft gemaakt.

2; vlotterbakjes leeg laten lopen en nieuwe bougies indraaien,

3; tank ff oude benzine aftappen en verse benzine erin.
4; controleer je tank op lekken in de tankdop.
5; controleer je bougiekabels met een plantenspuit op "overslag" van de vonk.
herstel deze indien nodig.


dan heb je grote kans dat ie daarna weer normaal rijdt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Thx, maar weet je ook wat het tikkende geluid heeft kunnen veroorzaken?

Benzine ga ik niet vervangen, ik tank regelmatig ik gebruik hem voor woon werk verkeer.

Ik ga denk ik maar eens kleppen stellen en bougiedop+kabels en bobines vervangen.
 
Thx, maar weet je ook wat het tikkende geluid heeft kunnen veroorzaken?

Benzine ga ik niet vervangen, ik tank regelmatig ik gebruik hem voor woon werk verkeer.

Ik ga denk ik maar eens kleppen stellen en bougiedop+kabels en bobines vervangen.


misschien omdat ie op 3 of nog minder poten liep,

je hoeft ze niet meteen te vervangen, grondig controleren en doormeten kan ook in beginsel.

kijk ook eens goed of de bougiedoppen wel goed vastgeschroefd zitten in je bougiekabel. :)
 
Wat er mischien ook mee te maken kan hebben:
- Uitlaatbochten net na de cilinders flink lek, wordt binnenkort verholpen.
- Open pijp "megaton" uitlaatjes zonder demper (demper komt er nog in)


:Y


dat is meer jouw gebied, ;) die kunnen ook een tikkend geluid geven op de flens inderdaad.


ik ben van de draadjes en vonken, :Y
 
Laatst bewerkt:
Ag, de bobines en kabels+doppen stonden toch al op mijn verlanglijstje, en dit is een mooi smoesje voor mezelf :P
Idem voor de kleppen, ik weet niet hoe lang geleden dat is (geen geschiedenis, wel 67K op teller) en ik heb de pakking liggen

En Mr. old scool, ik heb maar twee poten, haha.
Dat tikkend geluid ga ik dan maar even negeren totdat ik het weer een keer hoor.

Wie weet wat de effecten zijn van twee lekke uitlaten?
Er zit in beide ongeveer een gaatje ter grote van een vuist (lees pink), ter hoogte van de uitlaat kroonmoer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan