ZX-9r slippende koppeling: ik weet het niet meer

Severties

MF'er
17 jun 2010
50
0
Beusichem
Ik heb onderhoud gepleegd aan een ZX-9r uit 1994 met een hydraulische koppeling.
Ik heb dus ook alle vloeistoffen vervangen. Op advies van een motorzaak heb ik vol-synthetische motorolie Motul 7100 erin gedaan.
Vanaf toen had de Kawasaki een slippende (hydraulische) koppeling op het moment dat ik goed gas geef.

Het volgende heb ik aangepakt:
Koppelingshendel en reservoir vervangen
Koppelingsleiding vervangen (had klem gezeten)
Slave cilinder schoongemaakt en met compressor schoon gespoten
Op advies andere motorolie: vol-synthetische olie eruit laten lopen en half-synthetische olie erin
Frictieplaten vervangen
Niets heeft geholpen.

Moet ik de stalen koppelingsplaatjes vervangen? Ze zagen er op de kopse kant iets blauw uit, ze zijn verder niet krom.
Was de vol-synthetische olie inderdaad niet goed en had ik eerst het motorblok schoon moeten maken of door moeten spoelen ofzo?
Zit het probleem toch in de slave cilinder, deze cilinder zou door de druk eruit moeten komen, dit gebeurt wel, maar alleen als ik druk opbouw met de hendel. Volgens het werkplaatshandboek moet de cilinder er ook uit moeten komen zonder dat ik handmatig druk opbouw. Het schakelen gaat verder goed.
Of zit het probleem misschien achter de koppelingsplaten?

Een goed advies zou meer dan welkom zijn…
 
Voor de tijd goed na het verversen niet meer lijkt mij wel duidelijk, daar hoeft echt geen vol syntheet in.
Platen eruit halen en ontvetten, meet ook de lengte van de veren.
 
zou inderdaad goed de olie kunnen zijn. Check ook even of spacertjes, lagertjes etc op de koppelingsas allemaal op de goede plek zitten. Platen eerst ontvetten, dan even in de nieuwe halfsyntheet leggen voordat je ze monteert. Hoe blauw is blauw? Als de platen goed gehard zijn dan kan het de werking van de koppeling wel verminderen.
 
Ik heb de vol-syntheet er al uit laten lopen en daarna half-syntheet erin gedaan.
Daarna pas de frictieplaten vervangen, na ze een week in de half-syntheet gelegd te hebben.
Probleem is er nog steeds.

Hoe blauw is blauw? Tja, ik zie een heel dun randje wat blauw is, ik vind het zelf nog wel meevallen.
 
..
Zit het probleem toch in de slave cilinder, deze cilinder zou door de druk eruit moeten komen, dit gebeurt wel, maar alleen als ik druk opbouw met de hendel. Volgens het werkplaatshandboek moet de cilinder er ook uit moeten komen zonder dat ik handmatig druk opbouw.
..
Welke druk? Waar moet de cilinder uitkomen? Ik volg dit gedeelte niet, maar als het niet volgens het wphb werkt is er iets niet goed.
 
Welke druk? Waar moet de cilinder uitkomen? Ik volg dit gedeelte niet, maar als het niet volgens het wphb werkt is er iets niet goed.

De druk van de hydraulische koppeling. Het cilindertje wat in de hulpcilinder zit zou eruit moeten komen.
Maar dit zal het probleem ook niet zijn denk ik, want ook deze hulpcilinder heb ik gisteren vervangen. En ik heb nog steeds een slippende koppeling...
 
Welke druk? Waar moet de cilinder uitkomen? Ik volg dit gedeelte niet, maar als het niet volgens het wphb werkt is er iets niet goed.
Het pompje bij de koppelingshandel druk de vloeistof door de koppelingsleiding naar de slave cilinder.
Daar zit een cilindertje in, die bij druk naar buiten komt.

Zeg maar: een halve remklauw.

Als het systeem niet goed is ontlucht, zou je verwachten dat juist ontkoppelen moeilijker gaat.
Slippen komt door het niet goed terugkomen van pen die die slave cilinder in zou moeten drukken.
Even controleren of die niet op een punt vast blijft zitten?
Of door versleten platen.
Of door verkeerde olie.
OF door een ander technisch mankement.
 
Welke druk? Waar moet de cilinder uitkomen? Ik volg dit gedeelte niet, maar als het niet volgens het wphb werkt is er iets niet goed.

Als ik het verhaal lees, krijg ik toch de indruk dat er iets fout gegaan is
met de hulpcilinder , gaat die niet te zwaar ?(, zuigertje , afdichtring)
want als deze niet helemaal terug komt gaat de koppeling slippen ,
Hij mag niet te zwaar gaan.

(je zou eens op een stille weg een stukje kunnen proberen met de hulpcilinder gedemonteerd , wel niet de koppeling bedienen.)
 
Het pompje bij de koppelingshandel druk de vloeistof door de koppelingsleiding naar de slave cilinder.
Daar zit een cilindertje in, die bij druk naar buiten komt.

Zeg maar: een halve remklauw.

Als het systeem niet goed is ontlucht, zou je verwachten dat juist ontkoppelen moeilijker gaat.
Slippen komt door het niet goed terugkomen van pen die die slave cilinder in zou moeten drukken.
Even controleren of die niet op een punt vast blijft zitten?
Of door versleten platen.
Of door verkeerde olie.
OF door een ander technisch mankement.


De olie heb ik vervangen en de frictieplaten heb ik vervangen.
De pen heb ik er vaker uit gehad zonder problemen, maar ik kan niet beoordelen of die vast blijft zitten als het circuit gesloten is.

Misschien is het probleem dat er nog restanten van de vol-syntheet olie in de motor zitten? Maar dit is gokken voor mij.
 
Als ik het verhaal lees, krijg ik toch de indruk dat er iets fout gegaan is
met de hulpcilinder , gaat die niet te zwaar ?(, zuigertje , afdichtring)
want als deze niet helemaal terug komt gaat de koppeling slippen ,
Hij mag niet te zwaar gaan.

(je zou eens op een stille weg een stukje kunnen proberen met de hulpcilinder gedemonteerd , wel niet de koppeling bedienen.)

De hulpcilinder heb ik gisteren vervangen voor een andere 2e hands. De koppeling slipt nog. .
 
De druk van de hydraulische koppeling. Het cilindertje wat in de hulpcilinder zit zou eruit moeten komen.
Maar dit zal het probleem ook niet zijn denk ik, want ook deze hulpcilinder heb ik gisteren vervangen. En ik heb nog steeds een slippende koppeling...
Maar je spreekt over een druk, maar die is er alleen als je druk opbouwt met de hendel. Dat lijkt me toch logisch, waar moet de druk anders vandaan komen? Dat het wphb zegt dat de cilinder (moet zuiger zijn?) er vanzelf uit moet komen begrijp ik niet. Als je niet in de hendel knijpt is er geen druk, dus gebeurt er niks.

Ik probeer je waarnemingen te volgen om te begrijpen wat er gebeurt. Zo te lezen heb je inmiddels alles vervangen?
 
Maar je spreekt over een druk, maar die is er alleen als je druk opbouwt met de hendel. Dat lijkt me toch logisch, waar moet de druk anders vandaan komen? Dat het wphb zegt dat de cilinder (moet zuiger zijn?) er vanzelf uit moet komen begrijp ik niet. Als je niet in de hendel knijpt is er geen druk, dus gebeurt er niks.

Ik probeer je waarnemingen te volgen om te begrijpen wat er gebeurt. Zo te lezen heb je inmiddels alles vervangen?

Met cilinder bedoel ik inderdaad de zuiger. Ja, dit is allemaal vervangen.
 
De olie heb ik vervangen en de frictieplaten heb ik vervangen.
De pen heb ik er vaker uit gehad zonder problemen, maar ik kan niet beoordelen of die vast blijft zitten als het circuit gesloten is.

Misschien is het probleem dat er nog restanten van de vol-syntheet olie in de motor zitten? Maar dit is gokken voor mij.
Weet je 100% zeker dat je de juiste frictieplaten hebt, van 100% de juiste dikte?
Dan blijven tussenplaten en verkeerde olie(resten) over. Veren had je ook al gedaan, toch?
 
Vervelend dat na zoveel werk het nog steeds niet is opgelost.

Even back to basics, als je koppeling slipt heb je te weinig wrijving tussen de platen (logisch). Dit kan komen door een te lage wrijvingscoefficient, of door een te lage aandrukkingskracht .

Aangezien er nieuwe platen en nieuwe goede olie inzit kan de wrijvingscoefficient het probleem niet meer zijn.

Aandrukkingskracht wordt bepaald door de veren en de dikte van het platen pakket. De veren heb je vervangen toch? Door nieuwe, of tweedehands? En zijn die zeker weten het goede type?

Komt de slave cilinder helemaal vrij, is het compensatiegaatje bij je master cilinder open?

Is je koppelingskorf nog goed, niet ingeslagen?

Zeker weten het goede aantal frictieplaten gemonteerd, niet een setje vergeten? Ik ken deze koppeling niet, zijn alle platen hetzelfde, of zit er een volgorde in?

Het is wat vergezocht allemaal, maar de basics heb je al gedaan :S

Succes!
 
Zit inderdaad in je koppeling cylinder, heb ik ook gehad.
De zuiger moet vanzelf naar buiten komen als je je handel niet inknijpt.
Achter de zuiger zit een veer die hem naar buiten duwt.
Cylinder uit elkaar goed schoon maken, niet vet op stof ring dan werkt hij weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan