Inbussleutel afgebroken

Speedy33

MF'er
17 jul 2011
146
0
België, Noord-limburg
Bij het demonteren van m'n uitlaat is de kop van de inbussleutel afgebroken in de bout. De sleutel was dus duidelijk rommel, heb in ieder geval al een nieuw degelijk setje gekocht. Maar nu zit ik dus met een uitlaat die ik niet kan demonteren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

WP_20130725_001.jpg
 
zeker vanwege de hoek /bereikbaarheid (pijpje in de weg ?) met het bolletje van de inbussleutel de bout trachten los te draaien ?

Probeer te boren en hopelijk valt het dan mee

of snee erin maken ala schroef waarin je een stevige schroevendraaier zet die je met een tang ronddraait
 
Laatst bewerkt:
zeker vanwege de hoek /bereikbaarheid (pijpje in de weg ?) met het bolletje van de inbussleutel de bout trachten los te draaien ?

Probeer te boren en hopelijk valt het dan mee

of snee erin maken ala schroef waarin je een stevige schroevendraaier zet die je met een tang ronddraait
Inderdaad, was de enige manier om erbij te komen. Met schroevendraaier is een optie, maar gaat denk ik niet lukken, omdat de bout te vast zit. Valt te proberen natuurlijk..

Opzich zou je met een tik van een hamer moeten kunnen zorgen dat hij weer kan bewegen en dan met een magneetje of een tangetje eruit trekken
Heb er al proberen op te tikken, maar dit haalt niet uit. Ik heb er zo ook al enkele maanden mee rondgereden in de hoop dat het er uit zou trillen, maar niet dus. Het is eerder vaster te komen zitten :r
 
Laatst bewerkt:
allemaal moeilijk gedoe. Oplossing van voor 2000 :P

Dit kan je bij de betere zaken/grossiers halen.
Mep je erop en dan gewoon losdraaien. Grijpt zichzelf vast.
in 3/8 en half duims te verkrijgen.
heb er diverse sets van en je krijgt 90% los.
Van kleine boutjes tot anti diefstalbouten van autovelgen 8-)

1/2 Inch Drive TURBOSOCKET Salvage SAE Damaged Fastener Socket Set on Clip Rail


Inderdaad super doppen!

Probeer het met een beitel en een hamer.. Op de buitenrand slaan.. Tegen de klok in is los. ;)
 
Bedankt voor de tips iedereen. Ik heb nog wat zitten proberen, maar zonder succes. Dat kopje zit muurvast.. Als het tegen morgen nog niet is gelukt ga ik naar de dealer, moet hij het maar oplossen. :P

Heb je eerst/al de andere kant(de "goede" imbusbout) geprobeerd los te draaien?
Meestal is er dan een hoop spanning af aan de andere zijde en komt deze makkelijker los :)
 
Laatst bewerkt:
Het is zo niet goed te beoordelen of je erbij kunt maar ik zou de kop eraf boren.
Eerst de andere bout losdraaien met een goed passende scherpe imbussleutel(dus geen afgeronde hoekjes op de zeskant)dan de kop van de andere bout eraf boren.Het draadeind van de bout kun je na het verwijderen van de flens er simpel uitdraaien .
 
Het is zo niet goed te beoordelen of je erbij kunt maar ik zou de kop eraf boren.
Eerst de andere bout losdraaien met een goed passende scherpe imbussleutel(dus geen afgeronde hoekjes op de zeskant)dan de kop van de andere bout eraf boren.Het draadeind van de bout kun je na het verwijderen van de flens er simpel uitdraaien .


Normaal gesproken wel maar die uitlaatbouten willen nog wel eens gruwelijk vast in het aluminium van de kop rotten, dan is het wel prettig als je nog wat vlees hebt om kracht op te zetten, als de kop er af is is dan de enige optie een moer op lassen.
Ook geen probleem maar dan moet ts even een lasapparaat of lasser bemachtigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan