Koppelingskabel

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Weet iemand wat de symptomen zijn als je je koppelingskabel moet vervangen? En om de hoeveel KM?

Ik heb er al 29K KM opstaan. Me koppelingsplaten heb ik in 2011 al vervangen omdat vanwege slijtage al begonnen te slippen maar nu vraag ik me af wanneer je zo kabel moet vervangen of wat de symptomen zijn.

Paar maanden geleden heb ik met een compressor wat WD40 er door heen gespoten maar dat was ook alles wat ik er aan had gedaan.
 
Uit interesse, ik ben leergierig, ik sta open om nieuwe dingen te leren. Vraag ik puur uit nieuwsgierigheid. Maar kan je me helpen?

Moet je die kabel uberhaupt wel vervangen om de zoveel tijd?
 
Laatst bewerkt:
Als de kabel knapt ben je net te laat geweest ;)

Meestal gaat de koppeling wat zwaarder en haperig aanvoelen. Kan ook in 1x gebeurt zijn.
Don fix if it aint broken.
 
Je gaat wat meer weerstand voelen. Ding loopt minder soepel en je kan soms zelfs een gerasp horen van een gebroken kabel die gaat schrapen aan de binnenkant van de hoes die erom zit.
 
Een kabel smeer je niet met WD40, dat is geen smeermiddel maar een schoonmaakmiddel.

Ik doe een koppelingskabel weleens smeren met motorolie.
De kabel demonteren.
Dan neem ik een dop van een spuitbus.
Het ontluchtingsgaatje in de dop boor ik dan iets groter zodat de nippel van de buitenkabel er doorheen kan.
Evt wat isolatieband om de kabel om eea beter af te dichten.

Dan hang ik het zaakje op b.v. in de bankschroef, aan de onderzijde van de kabel zet ik een blikje en vul de dop met motorolie net boven de buitenkabel zodat de olie er in kan lopen.
Laat dit een dag zo staan en op een gegeven moment komt de olie er aan de onderkant uit en de kabel is volledig gesmeerd.
full
 
Een kabel smeer je niet met WD40, dat is geen smeermiddel maar een schoonmaakmiddel.

Ik doe een koppelingskabel weleens smeren met motorolie.
De kabel demonteren.
Dan neem ik een dop van een spuitbus.
Het ontluchtingsgaatje in de dop boor ik dan iets groter zodat de nippel van de buitenkabel er doorheen kan.
Evt wat isolatieband om de kabel om eea beter af te dichten.

Dan hang ik het zaakje op b.v. in de bankschroef, aan de onderzijde van de kabel zet ik een blikje en vul de dop met motorolie net boven de buitenkabel zodat de olie er in kan lopen.
Laat dit een dag zo staan en op een gegeven moment komt de olie er aan de onderkant uit en de kabel is volledig gesmeerd.
[afbeelding]

een dag geduld hebben, als je het ook voor bijna geen geld op 1 minuut kan doen ?

tool-voor-het-smeren-kabel-van-koppeling-gas-of-rem-.jpg
 
Eerder met Teflon/PTFE doen.
:^ Teflonkabel met teflonspray, dat spul is ervoor.
een dag geduld hebben, als je het ook voor bijna geen geld op 1 minuut kan doen ?

tool-voor-het-smeren-kabel-van-koppeling-gas-of-rem-.jpg

:^ The right tool for the job. Voor het geld hoef je het niet te laten.



Maarre, hoort dit dan niet gewoon bij een onderhoudsbeurt? Ik neem dit gewoon altijd mee met iedere beurt.
 
hoe werkt dat apparaat dan? Werkt dat apparaat goed? Waar kan je het halen? Wat is de benaming?
:^ Teflonkabel met teflonspray, dat spul is ervoor.:^ The right tool for the job. Voor het geld hoef je het niet te laten.



Maarre, hoort dit dan niet gewoon bij een onderhoudsbeurt? Ik neem dit gewoon altijd mee met iedere beurt.
 
hoe werkt dat apparaat dan? Werkt dat apparaat goed? Waar kan je het halen? Wat is de benaming?

gewoon "kabel smeren" in tikken in google ;)

en ja, dat werkt zeer goed, het is er speciaal voor gemaakt.

vijs(jes) losdraaien, komt een spleet in vrij : kabel door spleet doen, en de gein in de voorziene opening trekken, vijs(jes vastdraaien. langs de zijkant zit een gaatje : daar duw je het pijpje van je spuitbus is en je spuit de olie er gewoon in, tot ze aan de andere kant van de gein eruit komt.

werkt zo : gein wordt door de rubber afgedicht, kabel ook aan de andere kant en spleet wordt ook dicht geperst. inwendig is er een holle ruimte die in verbinding staat met het gaatje voor de spuitbus. je spuitbus spuit de olie in de holle ruimte, en er is maar 1 kant meer langswaar de olie weg ken : langs de kabel door de gein ;)

soms lukt het van de 1ste keer niet, dan moet je de gein wat dieper of minder diep erin steken.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand wat de symptomen zijn als je je koppelingskabel moet vervangen? En om de hoeveel KM?

Ik heb er al 29K KM opstaan. Me koppelingsplaten heb ik in 2011 al vervangen omdat vanwege slijtage al begonnen te slippen maar nu vraag ik me af wanneer je zo kabel moet vervangen of wat de symptomen zijn.

Paar maanden geleden heb ik met een compressor wat WD40 er door heen gespoten maar dat was ook alles wat ik er aan had gedaan.

Kabel slijt door op bepaalde punten , bij overgangen, die meestal aan de buitenkant zichtbaar zijn. E.e.a. afhankelijk van de afwerking c.q. uitvoering.
Als je op zeker wilt spelen afhankelijk van de 20.000km/jaar een keer per 2 jaar uit elkaar halen.
 
De mijne brak (zonder waarschuwing) rond de 45k km, in de winter met sneeuw en ijs op sommige wegen. :s
Mijn tip is dus, vervang het maar rond de 30-35k km.
Er waren ook geen slijtageplekken aan de buitenkant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan