Honda cbr125r 2004 van 13pk naar 15pk

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik ben nog bezig met lessen, en aangezien ik straks toch nog eerst een kenteken moet aanvragen, leek het mij wel leuk en handig om me nu alvast te verdiepen in het feit dat ik een honda heb met niet de volledige 11kw. Ik zit nu op zo'n 13pk volgens de gegevens, maar zou natuurlijk toch het liefste die volledige 15pk eruit willen halen, aangezien het nieuwere model vanaf 2007 ofzo ook gewoon 15pk heeft met volgens mij hetzelfde blok. (Alleen brandstof inspuiting misschien?)

Nu is mijn vraag: Kan ik die 2pk extra al uit alleen een K&N sportluchtfilter halen, of moet er meer gebeuren? En hoeveel winst zal ik dan uit dat sportfilter halen?? Hert gaat in principe maar om 2pk extra krijgen, maar als die 3pk extra geeft zou ik dat ook niet erg vinden :P

Ik weet dat je hem na een nieuw filter opnieuw moet afstellen qua brandstof.
Ik hoop jullie mij advies kunnen geven, een nieuw uitlaatdemper is natuurlijk alweer vrij prijzig..

edit: Nog een vraagje trouwens :P : Is het normaal dat de choke echt een tijdje aan moet blijven zodat ie even warm kan lopen en voorkomen dat ie uitvalt? Lijkt mij dat je die choke alleen gebruikt bij het starten en hooguit nog een paar seconden na het starten gebruikt, maar ik moet hem iets van 2 minuten open hebben staan wil die zonder choke normaal blijven lopen.. Is die iets wat met de afstelling verbeterd kan worden?

Groetjess :W
 
Laatst bewerkt:
Uit eigen ervaring heeft het openwerken van een luchtbox wel voordelen voor het vermogen, ik ging bij mijn xr600 van ern originele luchtbox naar een box met een nagenoeg compleet opengewerkte bovenkant. Scheelde mij direct 2pk op t achterwiel.. Nu wil ik er wel bij vermelden dat het originele gat redelijk klein was in verband met het feit dat een xr natuurlijk een terrein motor is.
Ik denk dat er verder ook wel het eea aan enmissie troep op je motor zal zitten.. Het verwijderen er van zal waarschijnlijk niet direct vermogen opleveren maar t zal wel wat gewicht minder zijn wat je mee hoeft te zeulen.. die dingen zijn vanzichzelf al niet zo licht dus t maakt wel uit denk ik.
Een passende demper is waarschijnlijk duur zoals je zegt, maar misschien is het een optie om een demper die de juisteafmetingen pas te maken??? Zal hoe dan ook weer gewicht schelen..

Imo zal alleen een k&n monteren weinig helpen, een k&n icm een aangepaste boc, verwijderen van emissie, en een open dempertje zal misschien wel helpen naar die 2pk..
 
Ik had net ook wat opgezocht over die K&n filters, en dat zou zo'n 5% winst moeten opleveren. Dus van 13pk naar zo'n 13,5pk. Ik kan eens gaan kijken hoe dat filterhuis in elkaar zit, en of er nog emissietroep opzit. Met demper pas maken bedoel jij een deel afzagen??
 
Net even gekeken of ik makkelijk bij het luchtfilter kan komen, maar daarvoor moet de tank eraf, dus dat is iets wat ik zondag wel ff rustig kan bekijken. Weet namelijk niet meer of de vorige eigenaar nou het luchtfilter had vervangen, dus maar even kijken hoe schoon/vies die is.

Met een goedkope demper passend maken bedoel jij dus een demper van een andere motor kopen die betere prestaties levert en die moet ik dan dus vervolgens passend maken? Dat lijkt mij eerlijk gezegd teveel werk..
Qua emissie-rotzooi zit er volgens mij ook niks op, is puur die uitlaatbocht met daaraan de demper. Weet niet waar ik anders nog moet kijken?

In principe heb ik er max. 100 euro voor over, dus zal het blijven bij een achter luchtfilter+iets anders simpels?

Groetjes
 
@ die choke, dat is normaal.. mijn lesmotor lieten wij altijd 4-5 minuten warmlopen..

Edit: was een Honda CB500
Ah oke, de vorige eigenaar zei ook al dat dat zo hoorde, maar toch nog even informeren hier ;)

Wat het alleen lastig maakt is dat die choke terugveert, dus ik moet er eigenlijk wel bijblijven... En met die choke in werking gaat ie bij koude start toch al gauw naar de 4000 toeren... weet niet of dat nou echt de bedoeling is
 
Ten eerste, kijk eens of je niet na 1 januari wil afrijden. Dan is de wet aangepast en mag je met 35KW rijden. Misschien dat het voor de huidige 11KW-ers ook gaat gelden, maar ik zou die paar maanden wachten.

Wat betreft je vermogen, je wil 20% vermogenswinst halen, dat is niet gering. Lekker open laten ademen is een mooi begin. Maar ik denk dat je ook een grotere carburateur moet hebben. PK's zitten aan de bovenkant. Je moet dus veel doorlaat hebben. Ik zou stoppen bij een open luchtfilter, en open uitlaat. Dan moet je ook je sproeiers al aanpassen, van alleen maar meer lucht gaat hij niet beter lopen, dat kost je vermogen.
Als je hem volledig open hebt zal je misschien die 2PK winnen, maar je moet dan wel meer toeren draaien, onderin verlies je vermogen, no pain, no gain.
Ik zou hem dus lekker zo laten.
 
Ten eerste, kijk eens of je niet na 1 januari wil afrijden. Dan is de wet aangepast en mag je met 35KW rijden. Misschien dat het voor de huidige 11KW-ers ook gaat gelden, maar ik zou die paar maanden wachten.

Wat betreft je vermogen, je wil 20% vermogenswinst halen, dat is niet gering. Lekker open laten ademen is een mooi begin. Maar ik denk dat je ook een grotere carburateur moet hebben. PK's zitten aan de bovenkant. Je moet dus veel doorlaat hebben. Ik zou stoppen bij een open luchtfilter, en open uitlaat. Dan moet je ook je sproeiers al aanpassen, van alleen maar meer lucht gaat hij niet beter lopen, dat kost je vermogen.
Als je hem volledig open hebt zal je misschien die 2PK winnen, maar je moet dan wel meer toeren draaien, onderin verlies je vermogen, no pain, no gain.
Ik zou hem dus lekker zo laten.


hij kan wel degelijk meer vermogen krijgen. Maybe staat ie wel te rijk...en haalt ie daarom zn max power niet.
BIj een RG400 zitten er te grote sproeiers in (en dus te kleine inlaten). Kleinere sproeiers resulteert ipv 43 naar 63 pk....
 
@Halflive
Opgaan voor 1 januari is geen optie, aangezien ik bijna AVD examen ga doen :P
Maar bedoel je nu dat ik met het aanpassen van demper en luchtfilter óók meteen de sproeiers moet aanpassen?? Red je de rijkere afstelling niet met alleen opnieuw afstellen dan?

Maargoed, ik denk dat ik het anders maar bij een K&N luchtfilter laat als ik het huidige luchtfilter moet vervangen, en dat ik hem dan opnieuw afstel (dan hoef ik geen andere sproeiers lijkt me?) Een demper kost natuurlijk al gauw erg veel geld..

@NOSfearatu
Het vermogen wat hij nu heeft is standaard en hoort dus zo. Heb er ook nog geen 100 mee gereden aangezien ik alleen een proef en testritje heb gemaakt. Heb toen alleen tot de 50 doorgetrokken.
 
hij kan wel degelijk meer vermogen krijgen. Maybe staat ie wel te rijk...en haalt ie daarom zn max power niet.
BIj een RG400 zitten er te grote sproeiers in (en dus te kleine inlaten). Kleinere sproeiers resulteert ipv 43 naar 63 pk....

Uhh, een RG250 zit standaard al op 49pk... Heerlijke machientjes om op te rijden trouwens!
Een RG400 hoort er standaard zo'n 59pk uit te persen.
 
Laatst bewerkt:
Afstelbeurt bij de motorzaak misschien een idee? Zeg je erbij dat je wat meer vermogen wil, evt. dat ze een K&N aan je kunnen verkopen (of zelfs uitlaatje). Daar willen ze best wel mee werken denk ik.
 
Ah oke, de vorige eigenaar zei ook al dat dat zo hoorde, maar toch nog even informeren hier ;)

Wat het alleen lastig maakt is dat die choke terugveert, dus ik moet er eigenlijk wel bijblijven... En met die choke in werking gaat ie bij koude start toch al gauw naar de 4000 toeren... weet niet of dat nou echt de bedoeling is

Motor starten met choke, zorg dat ie gewoon netjes loopt (iets hoger dan stationair) zodat de motor niet uitvalt en dan na een seconde of 30 gewoon gaan rijden. Dan warmt het blok snel genoeg op. Dan na een paar kilometer kan de choke er wel van af.

Maar ik zei je al eens eerder dat ie niet hoort terug te veren... kijk daar eerst eens naar of laat er naar kijken bij een dealer. Rijden met een lamme choke is kut. :]

Oja, qua vermogentoename; doe geen moeite voor die 2 pk. Kost je teveel geld voor een minimale winst. Daarnaast ben je die 15pk ook direct gewend en dat is gewoon het geld niet waard. Zelfs met 13pk loopt zo'n dingetje best leuk en is 120-140km/u haalbaar, zo lang jij maar geduld hebt. 110km/u is er sowieso altijd wel vlot uit te halen en op zo'n ding lijkt dat nog best rap.
 
Laatst bewerkt:
Ja oke, maar die 2pk extra kan wel mooi van pas komen op de snelweg ;)
En wat die choke betreft, als die echt niet terug hoort te veren zal ik eens kijken waar het probleem zit, misschien ergens op de bevestiging bij de carburateur..

@RR
Nu heb ik een keer op youtube een filmpje gezien van precies dezelfde motor (ook honda cbr125r dus, zelfde type/bouwjaar), en in dat filmpje had die een mooi diep geluid. In een reactie eronder zei die eigenaar had ie het over een 'intake restrictor' dacht ik.. Ik meen zoiets te herinneren..
Dus misschien ergens bij het luchtfilterhuis kijken dan..?

IIG bedankt voor de antwoorden hier! Kan hier weer verder mee, en zal even kijken wat ik ga doen. Groetjess
 
Terug
Bovenaan Onderaan