Extra Hefboom / Stuur lassen

ChrisDIY

Rookie
26 jul 2013
5
0
Hallo allemaal!

Iemand ervaring/tips met het verbreden van motorsturen? ca 3cm extra per zijde, zorgt net ff voor die extra hefboom.
Het betreft een standaard stuur v/e K100RS.
Ik heb net de bredere versie van een K1100RS geprobeerd; qua breedte precies ok, maar te hoog, zit net niet lekker. (iig zijn de kabels en remleiding al aangepast).

Idee is om het K100rs stuur in het midden door te zagen, en opnieuw met elkaar te verbinden met een pijp die zo ver mogelijk in de beide helften schuift, vervolgens vast lassen.
Gedachte is, dat de druk op het stuur (tgv remmen, sturen, etc) het minste is op het stuurgedeelte tussen de stuurklemmen. Dit ten opzichte van de druk op de stuureinden.
Ten 2de bevatten de stuureinden vaste buisjes voor de bevestiging van de gewichten. Stuureinden aanpassen is dus geen optie.

Ik begrijp dat ik altijd veiliger bezig ben wanneer ik een nieuw stuur koop.
Maar ik ben op zoek naar een snelle fix voordat ik volgende week motor vakantie ga; rondje Pyreneeen!!! 8-)

Ik voorzie eigenlijk geen problemen om het op vermelde wijze te doen, maar hoor graag jullie mening/ervaring.

Gr,
Chris

PS foto's Pyreneeen post ik bij terugkomst
 
Hallo allemaal!

Iemand ervaring/tips met het verbreden van motorsturen? ca 3cm extra per zijde, zorgt net ff voor die extra hefboom.
Het betreft een standaard stuur v/e K100RS.
Ik heb net de bredere versie van een K1100RS geprobeerd; qua breedte precies ok, maar te hoog, zit net niet lekker. (iig zijn de kabels en remleiding al aangepast).

Idee is om het K100rs stuur in het midden door te zagen, en opnieuw met elkaar te verbinden met een pijp die zo ver mogelijk in de beide helften schuift, vervolgens vast lassen.
Gedachte is, dat de druk op het stuur (tgv remmen, sturen, etc) het minste is op het stuurgedeelte tussen de stuurklemmen. Dit ten opzichte van de druk op de stuureinden.
Ten 2de bevatten de stuureinden vaste buisjes voor de bevestiging van de gewichten. Stuureinden aanpassen is dus geen optie.

Ik begrijp dat ik altijd veiliger bezig ben wanneer ik een nieuw stuur koop.
Maar ik ben op zoek naar een snelle fix voordat ik volgende week motor vakantie ga; rondje Pyreneeen!!! 8-)

Ik voorzie eigenlijk geen problemen om het op vermelde wijze te doen, maar hoor graag jullie mening/ervaring.

Gr,
Chris

PS foto's Pyreneeen post ik bij terugkomst
Als je een goeie lasser bent
Gewoon doen
 
Die BMW heeft standaard een erg smal stuurtje voor zo'n zware fiets.

Ik zou zelf twee busjes van 3cm lang draaien ipv de stuuruiteindes, deze erop schroeven, de bedieningselementen opschuiven, en dan weer de stuuruiteindes erop.
 
Hoi. Mijn idee zou zijn om 2 zogenaamde proppen te draaien. Een gedeelte van de prop gaat in het stuur een paar centimeter, en 3 cm blijft er buiten gelijk aan de dikte van het stuur. 2 Gaatjes boren in het stuur en vasthechten . Dan is het echt wel vast hoor en je ziet er niks meer van want de handvaten gaan er over en dus onzichtbaar. :Y :W
 
Gewoon meer countersteeren dan heb je die poespas niet nodig.

Stuur techniek Twist of the Wrist : Survival

Je wil naar links
drukt links en trek rechts hel subtiel

De motor valt in de bocht

Naar rechts?
dan rechts drukken en links iets trekken

Iets alerter insturen en je hebt ineens een heel andere motor voor je gevoel

Maar een breder stuur geeft voor je gevoel wel meer controle maar bij hoge snelheden is dat niks

Maar het is een BMW dus die gaat toch niet hard.


Een BMW met streetfighter stuur _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik zou liever de uiteinden verlengen, daar duw je alleen met de hand op terwijl op het middenstuk nogal een hefboom kracht komt.
maar als jij een buis hebt die mooi strak in het stuur past moet het ook zeker wel goed gaan hoor.
 
Gewoon meer countersteeren dan heb je die poespas niet nodig.

Stuur techniek Twist of the Wrist : Survival

Je wil naar links
drukt links en trek rechts hel subtiel

De motor valt in de bocht

Naar rechts?
dan rechts drukken en links iets trekken

Iets alerter insturen en je hebt ineens een heel andere motor voor je gevoel

Maar een breder stuur geeft voor je gevoel wel meer controle maar bij hoge snelheden is dat niks

Maar het is een BMW dus die gaat toch niet hard.


Een BMW met streetfighter stuur _O-

Ooit op een K100RS gereden?

Nee, natuurlijk niet... :Z
 
@all, dank voor de reacties, altijd leuk om te zien dat een technische vraag off-topic reacties opleveren. Kan het dan ook niet nalaten hier nu ff op te reageren.

@Robinjo, Cardanfreak, Red Force
Ik heb besloten niet de uiteinden te verlengen; naast genoemde redenen resulteert deze optie ook dat de stuureinden tgv de hoek meer naar mij toekomen.

@Qken & Jerryt
Dus het wordt inderdaad doorzagen, holle buis erin, vastlassen en op naar de Pyreneeen.

Wat betreft de prestaties van een '87 k100;
Mijn motorroots liggen in de enduro. Ik herinner me nog een motortrip olv een 70-jarige (le Professeur Appie) die met zijn TT350 uit begin jaren ‘80 de moderne KTM-tjes ver achter zich liet. It’s all about skills; zet een super coureur op een gemiddelde fiets en een gemiddelde coureur op een supersport; 3 maal raden wie het eerst die bergpas over is!
De K100 is geen inderdaad geen racefiets, maar het gaat mij om de bochten. Bovendien kun je je af vragen hoeveel %van het vermogen, een sportbike daadwerkelijk aan de grond weet te zetten op het korte rechte eind tussen de hairpins v/e bergpas.

Zoals Mr Hawkeye terecht opmerkt; sturen doe je met je stuur en inderdaad dmv counter steering. We doen het allemaal, maar velen zijn zich er niet eens van bewust. Waarschijnlijk omdat counter steering zo’n subtiele beweging is; een licht druk op bijv. je rechter handvat, is al voldoende om een bocht naar links te initieren.
‘Twist of the Grips’ inderdaad. ‘Sport Riding Techniques’ van Nick Ienatsch is ook een aanrader.

@ Magnamaniac
Gewichtsverplaatsing dient ander doelen; pivot steering bij initieren bocht, stabiliteit motor, drukverandering op voor/achterwiel of lean angle verminderen => meer grip banden => hogere (exit)bochtsnelheid.
Stel je voor dat je stuur gefixeerd zou zijn en je in een rechte lijn rijdt met bijv 50km/u, dan is de afwijking tov die rechte lijn slechts marginaal wanneer je je gewicht verplaatst. De perceptie dat dit in reality niet zo is, komt omdat counter steering (nogmaals) zo subtiel is.

Teveel tekst voor de zaterdag, nu op zoek naar een 17mm holle pijp.

Gr,
Chris
 
Maar even serieus zijn je balhoofdlagers nog wel goed want daardoor gaan ze ook zwaar sturen.

En als je je stuur wil verbreden moet je dat lekker doen...maar hou rekening met de kabellengtes.


IRL zou ik best een BMW willen hebben of een zijspan.

Ik hou van zware fietsen namelijk. Gevoel dat je rijdt en moet werken.
 
Laatst bewerkt:
Lagers zijn in orde. Het standaard k100rs stuur is alleen notorious smal, dat is geen probleem op de Autobahn, maar zeker in kort bochtenwerk zijn die paar xtra cm net ff fijner. Zelfs op rechte stukken, betrap ik mezelf erop dat ik mijn handen naar verloop van tijd over de stuurgewichten leg.
Maar even serieus zijn je balhoofdlagers nog wel goed want daardoor gaan ze ook zwaar sturen.
 
PS; kabels en remleiding zijn al aangepast na experiment met breder K1100rs stuur-> net te hoog en hoek v/d uiteinden teveel naar binnen, breedte was ok.
Het fijne aan die fiets is dat ie als een blok op de weg ligt; fijne snelweg km's.
Maar even serieus zijn je balhoofdlagers nog wel goed want daardoor gaan ze ook zwaar sturen.

En als je je stuur wil verbreden moet je dat lekker doen...maar hou rekening met de kabellengtes.


IRL zou ik best een BMW willen hebben of een zijspan.

Ik hou van zware fietsen namelijk. Gevoel dat je rijdt en moet werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan