Helm gebruiken na ongeval

Xegano

MF'er
8 apr 2013
208
28
Heerlen
Ik heb laatst een ongeluk gehad en ben met me helm over de grond geschuurd en je ziet alleen maar krassen op de helm.

We hebben al een nieuwe aangeschaft maar mijn vader wilt niet geloven dat een helm maar een klap kan opvangen vooral als je helemaal niks aan de helm kunt zien.

Kan iemand mij precies uitleggen hoe dit werkt? Hij heeft van zijn beroep verstand van polyester en glasvezel enzo en wilt daarom niet geloven dat dat mogelijk is.

Vooral nadat hij dit zag wilde hij het niet meer geloven:

Hij stoot zijn helm een aantal keren met volle kracht op de zelfde plek maar er gebeurt niks met de helm.

Kan ik de helm ergens hierop laten testen of bekijken zonder de helm stuk te laten maken?
 
De buitenschaal is het probleem niet alleen, maar ook de binnenschaal. Deze is door de klap ingedeukt, dat is ook de functie van de binnenschaal, zo absorbeert deze de val. Daar zie je aan de buitenkant alleen niets van. Maar op die plek kan de helm dus geen klappen meer absorberen.
 
:^ dat is met name met helmen met een harde (glasfiber, carbon) schaal, aan de buitenkant zie je niets maar het binnenmateriaal heeft een klap gehad. Bij een helm die van een zadel stuitert valt dat mee omdat er dan niets in zit wat doorduwt. Bij een crash zit er een hoofd in en ik mag hopen dat die genoeg inhoud heeft om dat 'piepschuim' te deuken.
 
Net ook even stukje van die film gekeken, die Arai vent zegt precies hetzelfde: een lege helm die valt zal niet zo heel snel beschadigt raken, met hoofd erin wordt de liner (binnenmateriaal) ingedeukt en is de helm niet meer bruikbaar. Pa moet z'n engels maar even ophalen ;)
 
Bedankt voor de reacties maar het gaat er vooral om dat hij meerdere klappen op dezelfde plek opvangt maar nog steeds totaal geen schade heeft aan zijn hoofd. Terwijl er gezegd wordt dat die maar 1 klap kan opvangen.

Mijn vader verdenkt mensen heel snel en gelooft daarom dat dit maar een truucje van de verkopers is om meer helmen te kunnen verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Zie het zo: je hersenen zijn een klomp zeer kwetsbare cellen, die in je hersenpan ronddrijven in een zak met vloeistof. Die vloeistof moet voorkomen dat je grijze massa onzacht in aanraking komt met je schedel, omdat zoiets al dodelijk kan zijn. Zonder helm kan je hoofd iets van 8G of 10G aan.

Een helm moet daarom bij een klapper aardig wat G-krachten opvangen, dat kan oplopen tot 80G of meer. Om dat te kunnen doen zit er een binnenschaal in van zachter materiaal, een soort piepschuim. Dat zijn allemaal hele kleine bolletjes die door de weerstand bij een klapper ingedrukt worden en daardoor kapot gaan.
Helaas kan die binnenschaal niet al te dik zijn, anders zou je er uit zien als een soort alien. Het is maar een centimeter of wat die er (samen met de binnenvoering) voor zorgt dat de klap van 80G teruggebracht wordt tot een getal dat je kunt overleven. Je kunt je dus hopelijk voorstellen waarom die binnenschaal (en dus de hele helm) meestal al na één schuiver vervangen moet worden....

Het is inderdaad een ander verhaal als je de helm laat vallen. Dan wordt de binnenschaal niet belast en kan de helm nog steeds veilig zijn mits de buitenschaal heel is.
De buitenschaal zit er alleen omheen om de binnenschaal en je hoofd te beschermen tegen uitsteeksels etc. maar doet weinig/niets om het aantal G's te verminderen. Een denkfout van veel mensen is dat, als de buitenschaal nog heel is, de helm nog veilig is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties maar het gaat er vooral om dat hij meerdere klappen op dezelfde plek opvangt maar nog steeds totaal geen schade heeft aan zijn hoofd. Terwijl er gezegd wordt dat die maar 1 klap kan opvangen.
De klappen op het asfalt zijn -gelukkig voor Nakano- zo te zien op steeds een andere plek op de helm. Maar dat wil niet zeggen dat hij er geen stevige hoofdpijn aan over gehouden kan hebben.
Mijn vader verdenkt mensen heel snel en gelooft daarom dat dit maar een truucje van de verkopers is om meer helmen te kunnen verkopen.
In dit geval absoluut niet. Een helm is als een papieren koffiebeker: een wegwerpartikel dat na eenmalig gebruik de prullenbak in kan.


[overbodig] gebruik in geval van helm = crash, niet gewoon dragen ;) [/overbodig]
 
jij bent gevallen en jij koopt een nieuwe helm zoals de deskundigen je dat geleerd hebben en je vader wil jouw oude helm verder gebruiken. mijn advies is laat hem lekker. als iemands bovenkamer zich zelf niet optimaal wil beschermen dan is die gebruikte helm toch goed genoeg. als je het zeker wilt weten zaag je de helm door op de plek waar hij is beschadigt en dan kan je zien dat het binnenwerk is beschadigt. zo snoer je je vader de mond want die kan zien dat het al beschadigt was en als hij niet beschadigt was is hij dat nu wel maar dan weet je het tenminste zeker en kan je je nieuwe helm na de volgende crash gewoon op nieuw gebruiken. en wij zijn ook meteen een stuk wijzer en kunnen de andere forumers volgende keer dan beter voorlichten met jouw foto's.
dat doorzagen is trouwens de enige optie om er zeker achter te komen of hij beschadigd was. en persoonlijk ga ik het risico van hergebruik niet nemen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle informatie ik heb hem hiermee zo goed als over kunnen halen om het niet te gebruiken. Hij wilt het nog steeds niet helemaal geloven maar hij is zo ver overgehaald! Hartstikke bedankt!

Ik heb gewoon een hele koppige vader. Ik zit elke dag met zoiets van hem opgescheept om hem over te halen.

Hij vindt ook dat auto rijden veel moeilijker is dan motor rijden omdat hij ook vroeger zijn vrienden heeft motor zien rijden zonder lessen te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle informatie ik heb hem hiermee zo goed als over kunnen halen om het niet te gebruiken. Hij wilt het nog steeds niet helemaal geloven maar hij is zo ver overgehaald! Hartstikke bedankt!

Ik heb gewoon een hele koppige vader. Ik zit elke dag met zoiets van hem opgescheept om hem over te halen.

Hij vindt ook dat auto rijden veel moeilijker is dan motor rijden omdat hij ook vroeger zijn vrienden heeft motor zien rijden zonder lessen te krijgen.


respect your father, honour your father


maar je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn, je vader is gewoon oldscool

niks mis mee 8-) ;)
 
Laatst bewerkt:
Haha ik geef jullie gelijk maar soms kan het irritant zijn.

Natuurlijk respecteer ik hem daarom probeer ik hem van het idee om de helm alsnog te dragen af te krijgen _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog niet zo overtuigd als de "deskundigen" van dit topic :P


Nou ik heb tijdens de val toevallig geprobeerd om zoveel mogelijk mijn helm van de grond te houden en zo ver ik me kan herinneren ben ik alleen met me helm over de grond geschoven. Er zitten ook geen deuken of tekens in van dat het naar binnen is gegaan en weer naar buiten.

De helm is trouwens eens Speed-R Ike dus best een duur ding ook daarom begrijp ik aan de ene kant wel dat me vader het liever niet zo makkelijk weg doet. Maarja als er een risico is dat die geen nut meer heeft zal het beter zijn om hem gewoon niet te gebruiken denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Weinig mensen houden hier rekening mee als ze 500 euro uitgeven aan zo'n mooie design-helm:

het is een slijtagedeel. Gaat hij niet stuk van een ongeluk, dan gaat hij wel achteruit door uv-invloeden.
 
De helm is trouwens eens Speed-R Ike dus best een duur ding ook ...
Doe dan ook niet zo dom om zo'n dure helm op je hoofd te zetten als je valt, daar zijn die el cheapo Lidl helmen voor! Een dure replica is voor in de vitrine of voor een héél voorzichtig ritje naar het terras! Weet toch elke poser motorrijder |(





:+
 
Iedere nieuwe helm gewoon zelf even testen.. Helm op de kop houden met +-150cm afstand tot een gladde maar harde ondergrond. Een rauw ei in de helm leggen. En deze dan loslaten. Indien het ei heel blijft is de helm gewoon goed en kun je die gebruiken. Dit kan ook na een ongeval dus!



Zonder gekkigheid. Ik zou na een ongeval of een flinke val die helm altijd vervangen voor een nieuwe. Je hersenen lijken met toch het meest kostbaarste en tevens kwetsbaarste van je gehele lichaam. Vervangen dus!
 
Iedere nieuwe helm gewoon zelf even testen.. Helm op de kop houden met +-150cm afstand tot een gladde maar harde ondergrond. Een rauw ei in de helm leggen. En deze dan loslaten. Indien het ei heel blijft is de helm gewoon goed en kun je die gebruiken. Dit kan ook na een ongeval dus!

_O- Hoe verzin je het?! _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan