Help! Honda Hornet smelt!

suzuky

MF veteraan
13 okt 2008
1.167
0
Beverwijk
Ik rij nu door Italië op een Honda Hornet 600 uit 2006.
De motor loopt voor geen meter en verbruikt veel benzine zo een 12 liter op 100km.

Als ik gas geef trekt de motor in de eerste twee versnellingen heel erg matjes door vol in de toeren tot 100km het lijkt wel alsof hij dan op 3 poten loopt.
Daarna wordt het een ander verhaal de motor trekt in alle versnellingen boven de tweede helemaal niet.
Er is totaal geen vermogen beschikbaar en de motor komt niet boven de 110 uit.
De uitlaat wordt zo heet dat de kappen aan de onderkant smelten.

Als ik de koppeling in knijp en gas geef dan klinkt de motor goed en haalt Max rpm.

Ik ben gestrand vlak bij Milaan en zou eigenlijk tot Amsterdam moeten.
Wie heeft er een idee van wat er aan de hand kan zijn?
 
klinkt als niet op alle cilinders lopen met een ontstekingsprobleem. dat de uitlaten zo heet worden komt door de onverbrande benzine die in katalysator alsnog wordt verbrand. dus die kan je waarschijnlijk ook afschrijven die kat. begin eens met nieuwe bougies kans is groot dat het dan is opgelost.
edit: zat net even te zoeken is nog een carb fiets dus een katalysator is dan onwaarschijnlijk. andere reden waardoor een uitlaat ernstig heet kan worden is een brandstof gebrek /arm mengsel. dat zou kunnen komen door een vies filter of een kapot vacuüm membraam of een verstopte sproeier.
de brandstof die nu de uitlaat heet maakt wordt niet gebruikt voor voortstuwing en dat wordt gecompenseerd door meer gas geven en dus ook dat hoge gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mischien iets vergelijkbaars gehad toen ik vervuilde brandstof in mn tank had.. Bij mij was het alleen dat het goed ging tot 3000tpm in iedere versnelling daarboven was het ruk, in neutraal leek er ook geen probleem en ging ie meteen naar de rode lijn.
 
draait hij mooi op ralenti ?
worden de 4 uitlaten even warm ?
ik vermoed een ontstekingsprobleem in 1 of meer cylinders en om het gebrek aan vermogen te kompenseren draai je de gaskraan veel meer open waardoor je verbruik stijgt.
 
Ik betrapte mij erop dat ik "vol had" rij
Terwijl de laatste 40% van de gas hendel niets doet.

Ik ga zo kijken of ik de tank los krijg om de bougies te inspecteren.
Heeft iemand een handleiding online hoe je de tank van een Hornet los krijgt?
 
Het zadel moet er inderdaad af, dan het boutje losdraaien en verwijderen.
Tank achteruit trekken over rubbers 9 en dan kan de tank omhoog.
Wel opletten voor het darmpje 19 is bij mij 2 maal gescheurd toen ik de tank eraf haalde.

Ik vond dit op Google,heb je misschien wat aan, anders even verder Googlen.
Klote, zover van huis met pech. B|
 
Eerst de standaard zaken controleren, zoals het luchtfilter. Staat ie niet te arm, doordat er een open pijp op zit oid?

Ik heb iets soortgelijks gehad toen ik, zonder dat te weten, van die E-10 meuk tankte. Motor liep slecht stationair, trok slecht op en had bovenin helemaal geen puf meer.
De oplossing was simpel, gewoon super tanken.

In Italië is die Hornet een veelverkocht model, als je er echt niet uit komt zou ik toch een garage opzoeken. Doorrijden kan nog duurder blijken....
Oeps, het is zondag......
 
Laatst bewerkt:
De motor is inmiddels opgehaald door de Anwb.
Hij wordt naar Nederland gebracht en dan gaat die naar de garage.

Over 15 min vlieg ik terug naar huis. Jammer want het is leuk rijden hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan