Suzuki GSX-F600 '98 model loopt met half gas op 3 cilinders

Falkie

Rookie
8 apr 2013
6
0
Hengelo
Hallo mensen!

Mijn naam is Mark Falkmann uit het mooie Hengelo en ben sinds 4 maand ongeveer in het bezit van een Suzuki GSX-F 600 uit dec. 1997 ('98 model).

Ik heb mijn motor een grote beurt gegeven om er zeker van te zijn dat alles goed is met de motor.. dus klep speling gecontroleerd, nieuwe bougies, nieuw lucht en olie filter, nieuwe olie, alles grondig schoon gemaakt enz..

Nu heb ik mijn carburateurs schoon laten maken en nu bleek dat de oude eigenaar hier met een schroevendraaier oid. in heeft zitten breken, buisje boven de stationairsproier van de 3e cil verbogen.. dus deze carbs kon ik in princiepe weg gooien..

Al met al een setje nieuwe (2e hands) carburateurs aangeschaft.. grondig schoon gemaakt.. en alles weer op de motor gesleuteld.. (sproeiers en alles zitten er goed in )

2x starten en lopen.. dus ik dacht.. hij doet het weer.. totdat ik vandaag even ging test rijden en er achter kwam dat de motor op half gas maar op 3 cilinders loopt.. :S..

Hier ben ik achter gekomen:

Als de motor stationair loopt worden alle uitlaat bochten even warm (280 graden) dus onsteken alle cilinders..

Als ik een rondje rijd op half gas (< 6000 toeren) en daarna weer de warmte van de uitlaatbochten meet blijkt dat cilinder 1 (links) het niet heeft gedaan (72 graden) terwijl de rest gewoon ook rond de 300 graden zit.. dit merk je ook goed tijdens het rijden want de motor heeft half gas haast geen vermogen..

Als ik half gas rijd en dan vol gas geef stottert hij even wat en opeens schiet je er vandoor en onsteekt ij weer alle cilinders.. dus dan onsteekt de 1e cilinder wel weer...

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? iets met de afstelling van de carb? (wat mij sterk lijkt).. of iets met de bobine oid? (wat mij ook raar lijkt omdat hij stationair en vol gas wel ontsteekt..)

Alle goede raad is welkom

Gr!
 
Het lijkt een carburatiedefect en niet iets met de ontsteking. Hoeft echter niet zo te zijn.
Controleer de hoofdsproeier, mengbuis en gasnaald van de betreffende carb.
Kijk ook of het membraan niet lek is of verdraaid. Controleer het vlotterniveau.

Het kan natuurlijk ook nog aan de bougie, -kabel of -kap liggen.
 
het membraan is helemaal heel en zit er goed in.. de hoofdsproeier mengbuis en gasnaald is allemaal standaard en schoon.. het vlotter niveau kan ik zo niet controleren want dan moet alles er weer onder weg.. maar het lijkt me sterk dat dat het is.. ofniet? aangezien hij vol gas en stationair het wel gewoon doet!..
 
Ik heb de luchtschuiven al omgewisseld om te kijken of dit verschil gaf.. maar dit was niet het geval.. de 1e cilinder blijft het met half gas niet doen.. ook heb ik de oude bougie er weer in gedaan maar precies het zelfde effect..
 
en stel dat de clip van de naald niet goed zou staan zou hij armer of rijker gaan lopen en het wel gewoon doen.. maar nu doet de 1e cilinder het gewoon totaal niet in het midden gebied..
 
Terug
Bovenaan Onderaan