Aluminium wielassen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Mijn huidige achteras (gsx-r750w 199) is wat aan de zware kant en voor een snelwissel systeem moet ik deze ook aanpassen.

Op ebay zie ik 7075 aluminium assen staan, kan ik hieruit een complete achteras maken zodat ik alle aanpassingen rechtstreeks op de achteras kan voorzien?

Ik dacht dat sommige ducati's zelfs vanaf de fabriek aluminium achterassen hebben?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon voor staal gaan, Alu lijkt me niet sterk genoeg aangezien het best zacht is en je alleen kracht overbrengt op de plek waar je lagers zitten. En je lagers dus in je as gaan slijten je je passing snel kwijt bent. En qua gewicht zal het niet veel schelen, want je moet sowieso naar volle assen en niet naar holle assen.

Het moet wel sterk zijn want als je zuigers gecoat zijn heb je zeker 200 PK :+
 
iceman: Antwoord normaal als je iets nuttig kan toevoegen of zwijgt.

l3on: wat je zegt lijkt me wel een aandachtpuntje, het zal vast geen 30000 km mee gaan maar voor een circuitmotor is duurzaamheid niet zo belangrijk.

Hoe zit het dan bij ducati, sommige modellen hebben toch ook aluminium assen dacht ik?

v.d.v: filmpjes van mijn snelwissel kan je zien in het onderwerp van mijn circuitmotor.

kawa: Nielsdax heeft mij verteld om geen Titanium te nemen voor wielassen.

Ik heb nu ook aluminium bussen in de lagers zitten om het verschil in diameter op te vangen.

7075 is toch sterker en harder dan 6000 serie (materiaal voor mijn bussen), niet?

Jij zou titanium verkiezen boven 7075 aluminium?
 
Laatst bewerkt:
Wanddikte bij mijn stalen as is 4mm, hoeveel zou ik moeten aanhouden bij een aluminium as?

Minstens 5mm of?

De bussen die tussen de lagers en mijn bestaande as zitten zijn ook 3/4mm dik dacht ik, hopelijk gaan deze toch een jaartje mee voor ze inslijten.

Zit namelijk met het yamaha R6 wiel (wat bedoelt is voor een 28mm as).
 
Laatst bewerkt:
iceman: Antwoord normaal als je iets nuttig kan toevoegen of zwijgt.

l3on: wat je zegt lijkt me wel een aandachtpuntje, het zal vast geen 30000 km mee gaan maar voor een circuitmotor is duurzaamheid niet zo belangrijk.

Hoe zit het dan bij ducati, sommige modellen hebben toch ook aluminium assen dacht ik?

v.d.v: filmpjes van mijn snelwissel kan je zien in het onderwerp van mijn circuitmotor.

kawa: Nielsdax heeft mij verteld om geen Titanium te nemen voor wielassen.

Ik heb nu ook aluminium bussen in de lagers zitten om het verschil in diameter op te vangen.

7075 is toch sterker en harder dan 6000 serie (materiaal voor mijn bussen), niet?

Jij zou titanium verkiezen boven 7075 aluminium?

Waarom is het zo belangrijk dat je je wiel zo snel kan wisselen? mocht er een bandje of een wiel gewisseld moeten worden heb je tussen de sessies op een circuitdag toch tijd zat?

Of ga je zoals VDV ook al vroeg langere races rijden waarbij het snel wisselen van onderdelen belangrijk is?

En indien ja: Heb je bijvoorbeeld ook al een extra set wielen zodat het snel wisselen van het een en ander snel te doen is?, want anders heeft het natuurlijk nog geen enkel nut ;)
 
Belangrijkste was om een zo makkelijke mogelijke wissel te hebben zonder veel extra onafgeveerd gewicht.

Nee bij 30°C het wiel wisselen met vallende wielbussen en remklauw positioneren is niet zo leuk.

Later wordt het wel de bedoeling om nog eens een R6 wiel te kopen.

Wiel haal ik er nu uit voor werken of een andere band te laten steken op een circuitdag, ik heb nog een slick die ik eens wil proberen.
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat, heb jij dan toevallig 2 identieke assen om te vergelijken?

Graag gewichten vermelden, zo niet stil zijn.

Als het kan met een 7075 as en de besparing is de moeite waard, waarom niet?

Ik wil ook zo weinig mogelijke originele onderdelen aanpassen om deze voor mijn andere motorfiets te kunnen gebruiken of verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je zien in het onderwerp van mijn circuit motor maar ik zal hier ook antwoord geven.

Vaste wielbussen
Remklauw blijft zitten
Geleidingslatten voor wielbeweging
Kettingspanners blijven zitten op de achterbrug

Het enige wat ik nu moet doen is moer los,as eruit, wiel naar voor schuive, ketting eraf halen en wiel eruit heffen.

Beetje in de stijl van WSBK

Geen complete snel wissel zoals bij uithoudingswedstrijden want daar blijft de tandwiel drager ook zitten.

Nadeel bij het laat stewel het hogere onafgeveerd gewicht, mijn aanpassingen hebben 250-300 gram extra onafgeveerd gewicht bezorgd.

Ondanks dat is de totale besparing op het onafgeveerd gewicht toch nog een kleine 8kg.
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat, heb jij dan toevallig 2 identieke assen om te vergelijken?

Graag gewichten vermelden, zo niet stil zijn.

Als het kan met een 7075 as en de besparing is de moeite waard, waarom niet?

Ik wil ook zo weinig mogelijke originele onderdelen aanpassen om deze voor mijn andere motorfiets te kunnen gebruiken of verkopen.
Waarom zou je het wel doen?
Omdat 7075 kerfgevoelig is en je niet wil dat een krasje tot breuk leidt. Omdat de treksterkte van aluminium veel lager is als staal en je dus alles dubbel zo dik moet maken en geen gewicht bespaart?
Omdat, als je hem doorboort, de originele as lichter is als aluminium?
Aluminium is klerezooi, daar moet je pannetjes van maken.
 
Omdat als je de tandwiel drager wil laten zitten om de achterbrug je iets moet bedenken voor de lagering en dat dus weer extra gewicht is.

Dit is geen snelwissel zoals op lemans maar eerder een zo makkelijk mogelijke wissel, beetje zoals ze doen bij wsbk.

rambal: meerwaarde is dat ik niet meer zit te prutsen met vallende wielbussen en remklauw positioneren en/of een ketting die ergens tussen zit terwijl je een wiel vasthoudt met 1 hand.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je het wel doen?
Omdat 7075 kerfgevoelig is en je niet wil dat een krasje tot breuk leidt. Omdat de treksterkte van aluminium veel lager is als staal en je dus alles dubbel zo dik moet maken en geen gewicht bespaart?
Omdat, als je hem doorboort, de originele as lichter is als aluminium?
Aluminium is klerezooi, daar moet je pannetjes van maken.

Tja, ik vermoed omdat hij niet wil accepteren waarom zo'n as vrijwel altijd uit metaal wordt gemaakt. Op zich heeft die houding wel eens gezorgd voor soms prima uitvindingen....
Maar ik vind dat zijn ideeën vaak weinig met logica te maken hebben, gaat meer om: het is misschien mogelijk of afwijkend dus wil ik dat.....
In dit geval is de te verwachten winst nihil en geeft het gebruik van alu voor zo'n as risico's/problemen.
 
Omdat als je de tandwiel drager wil laten zitten om de achterbrug je iets moet bedenken voor de lagering en dat dus weer extra gewicht is.

Dit is geen snelwissel zoals op lemans maar eerder een zo makkelijk mogelijke wissel, beetje zoals ze doen bij wsbk.

rambal: meerwaarde is dat ik niet meer zit te prutsen met vallende wielbussen en remklauw positioneren en/of een ketting die ergens tussen zit.


:? :?

voor een paar tientjes koop je een 2e tandwieldrager met tandwiel... Ik wissel m'n achterwiel in de helft van jouw tijd met origineel spul....
 
Weet jij wel hoe een snelwissel op lemans werkt?

De wielen hebben geen tandwieldrager meer want dat zit op de achterbrug...


he ja ga mij ff vertellen hoe wat werkt :') :')

Wat maakt het uit hoe dat zit, je wilt het toch zelf niet:

Dit is geen snelwissel zoals op lemans maar eerder een zo makkelijk mogelijke wissel, beetje zoals ze doen bij wsbk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan