Nieuwe uitlaat lambda sensor en lucht druk

jagsx

MF'er
2 jun 2013
31
0
Ik heb vandaag een andere uitlaat op mijn gsx 1000 k8 gezet. (vol. systeem)

Nu kwam ik er achter dat op de orginele uitlaat helemaal geen lambda sensor zat.

De draad waar de stekker in moet hang gewoon los.

Ik heb bij de importeur zon dopje gekocht die ik op dat gat van het y stuk kan schroeven.

Nu is mijn vraag is dit een probleem?

Op mijn orginele iuitlaat nooit iets gemerkt.

Daarnaast heb ik gemerkt dat er lucht ontsnapt bij de bussen die in het blok zitten

Wat kan ik hieraan doen?
 
Beste jagsx,

Of het ontbreken van een lambda sensor een probleem is hangt ervan af hoe je 'probleem' wilt definieren.

Bij zo een -hoogstwaarschijnlijk- small-band lambda sonde moet je deze zien als een sensor welke de ECU(de computer van je motor) laat weten hoe de emissie, en dan voornamelijk de mengselverhouding, eruit ziet. hierop reageert de ECU als volgt door de injectie in bepaalde bedrijfpunten aan te passen.

Je kunt je voorstellen dat zo een sensor zin heeft wanneer de omstandigheden afwijken van de normale omstandigheden, als je bijvoorbeeld rijdt op een hoge bergpas, in extreme kou etc. etc.

Wanneer dan de mengselverhouding NIET wordt aangepast kan het zijn dat je uitstoot niet voldoet aan de emissienormen zoals ze bij de toelating van je motor zijn vastgesteld. daarnaast kan het ertoe leiden dat je motor rijker/armer loopt dan gewenst. Dit kan schade veroorzaken aan je motor, zeker wanneer deze te arm loopt.

Ik verwacht echter dat je ECU met een standaardmap (welke wordt gebruikt wanneer er geen signaal van je lambda sonde komt) heeft welke redelijk goed is gekalibreert, dat houdt in dat je ook zonder lambda sonde hoogstwaarschijnlijk zonder motorproblemen rond kunt rijden.

Of jij het bovenstaande als 'probleem' ziet moet je zelf beslissen.

Bjorn
 
Bedankt voor het antwoord Bjorn.

Hoe zit het met de lucht die ontsnapt?
Ik heb naar mijn gevoel de bochten goed aangesloten op de cylinder met veertjes enz.
Maar er ontsnapt toch lucht..hoe kan deze aansluiting luchtdicht maken?
 
lucht dicht wordt het vanzelf. dat soort pijpen is nooit 100% perfect dat is 1 van de redenen van de veren. door het trillen van de motor en dus de pijp slijten ze vanzelf op elkaar in en dan trekken de veren de ruimte dicht. en er komt ook een beetje koolstof tussen te zitten uit de uitlaatgassen dat ook een beetje afdicht. als het direct dicht had moeten zijn of als dicht zij belangrijk was hadden ze wel een systeem met bouten, moeren en pakkingen gemaakt.
 
lucht dicht wordt het vanzelf. dat soort pijpen is nooit 100% perfect dat is 1 van de redenen van de veren. door het trillen van de motor en dus de pijp slijten ze vanzelf op elkaar in en dan trekken de veren de ruimte dicht. en er komt ook een beetje koolstof tussen te zitten uit de uitlaatgassen dat ook een beetje afdicht. als het direct dicht had moeten zijn of als dicht zij belangrijk was hadden ze wel een systeem met bouten, moeren en pakkingen gemaakt.

Ik denk dat er aan twee voorwaarden niet is voldaan bij het monteren van TS zijn uitlaatsysteem:

1: De uitlaatpakkingen zijn niet vervangen.

2: De schuifverbindingen zijn niet ingevet met keramische pasta.

Lees voor de gein eens een willekeurige montagehandleiding door van een sportuitlaatsysteem.
 
De reden dat de lambdasonde eruit is is waarschijnlijk omdat het motormanagement als is aangepast, hetzij door een module, hetzij door een nieuwe softwareversie.


is zeker niet goed, want gebruikt standaart map met 0 (nul) tolerantie voor verschillende aanpassingen die de ecu zou moeten maken voor de correcte werking van de motor. maw temp, afhankelijk zijn wij, map of maf afhankelijk zijn wij, inspuit moment wel, maar de motor weet niets over de resultaat en kan zich niet aanpassen. raar verhaal wi.

kzou et niet doen, veel te veel kans op rapere slijtage en dus ook detonatie.

ik veronderstel dat ze een gewoon via programma mapping en de hexigonale een nieuwe fake map verbindig gemaakt hebben met een uitgeteste map. maw de ecu of box maakt gebruik van een simulatie map

mvg
 
Laatst bewerkt:
Een lambdasonde wordt eruit gehaald om te voorkomen dat de ECU de waardes van een piggyback module weer gaat corrigeren, de ECU regelt namelijk alleen naar een bepaalde target A/F ratio, die het beste is voor de cat.

Zoals ik al zei, het is geen auto. Zit gewoon een smallband sonde voor de cat, geen luchtvolumemeters, en een lambda heb je absoluut niet nodig.
 
Een lambdasonde wordt eruit gehaald om te voorkomen dat de ECU de waardes van een piggyback module weer gaat corrigeren, de ECU regelt namelijk alleen naar een bepaalde target A/F ratio, die het beste is voor de cat.

Zoals ik al zei, het is geen auto. Zit gewoon een smallband sonde voor de cat, geen luchtvolumemeters, en een lambda heb je absoluut niet nodig.

Smallband lambda sondes worden inderdaad vaak alleen maar gebruikt om de boel armer te zetten op deellast. Het simpelweg er uit trekken van de sensor geeft vaak al een flinke verbetering in gasrespons en horterig lopen.
De noodzaak van deze sensor is er gekomen met de moderne milieueisen. In de praktijk zet deze sensor de zaak alleen maar armer en nooit rijker.
 
Smallband lambda sondes worden inderdaad vaak alleen maar gebruikt om de boel armer te zetten op deellast. Het simpelweg er uit trekken van de sensor geeft vaak al een flinke verbetering in gasrespons en horterig lopen.
De noodzaak van deze sensor is er gekomen met de moderne milieueisen. In de praktijk zet deze sensor de zaak alleen maar armer en nooit rijker.

De sensor doet niks. De ECU heeft een bepaalde target die hij moet halen.
 
Wat mastertommy zegt :Y

MBV software wordt een map in elkaar gezet (met meer of minder succes) waarin het motormanagement wordt vastgelegd (door al dan niet deskundigen). Dit bepaald je ontsteking, inspuiting etc.. kortom de motorkarakteristiek.
De lambdasonde geeft een impuls aan de ecu als ie het mengsel niet "groen" genoeg vind en de ecu zet de boel dan wat . Kortom verkloot wat de knappe koppen bedacht hebben, dus weg ermee....
 
Laatst bewerkt:
De sensor doet niks. De ECU heeft een bepaalde target die hij moet halen.

Dat ligt er aan over welke sensor dat je 't hebt. De sensor na de kat doet inderdaad niets dan controle van de emissie. De sensor voor dat kat wordt wel degelijk gebruikt om bij deellast je brandstof/luchtverhouding aan te passen, zogenaamd closed loop regelen.
 
Tis geen sensor...
Tis een sonde..die de restzuurstof in het uitlaatgas mengsel meet tov de buitenlucht.
dit doet ie door de bedrading heen. Daarom mag je hem niet solderen (lukt ook niet ivm andere soort draad) oid. Nieuwe..thats it.

zorgt voor lambda 1..wat de ideale verhouding moet zijn bij deellast. In vollast doet ie het geen eens. Net aks koude motor en decelleratie..
 
Dat ligt er aan over welke sensor dat je 't hebt. De sensor na de kat doet inderdaad niets dan controle van de emissie. De sensor voor dat kat wordt wel degelijk gebruikt om bij deellast je brandstof/luchtverhouding aan te passen, zogenaamd closed loop regelen.


Ken nog geen motor die een diagnose sonde heeft
? Je denkt in autotermen idd. 4 wielers zijn veel verder dan motoren he...;)
 
Bedankt voor de uitleg.

Ik heb de motor zo gekocht.
Kwam er gister pas achter dat er geen lambda op zit.

De uitlaat zit er nu goed op.
De ontsnapte lucht lag aan het niet goed monteren.
Had om de veertjes makkelijk erop te zetten de pakkingen eerst losser gedraaid.
Hierdoor trokken de veertjes ze schuin.

Heb trouwens geen keramische pasta gebruikt neem aan dat dit niet erg is.

Naar mijn gevoel loopt de brommer nu goed mooi geluid.
Niet van plan een sensor erop te zetten dit lijkt me niet nodig.

Wel in de toekomst een PC en afstellen / mappen.
 
Ken nog geen motor die een diagnose sonde heeft
? Je denkt in autotermen idd. 4 wielers zijn veel verder dan motoren he...;)
Dat was een reactie op MasterTommy, hij zei dat de sonde niet gebruikt werd om de brandstofluchtverhouding aan te passen.
Verder zijn we 't volgens mij op alle punten eens. Standaard mapping van je ECU wordt gebruikt bij volgas, hogere toerentallen en nog een zooitje meer. Bij deellast wordt de lambdasonde gebruikt om tot een stoichiometrisch mengsel te komen, lambda = 1.
Het probleem met een motor de op lambda = 1 loopt, is dat deze vaak horterig loopt en last heeft van aan/uit op 't gas. Lostrekken van de sonde zorgt er voor dat het closed loop regelen via de sensor de nek wordt omgedraaid en dat hij ook bij deellast waar hij normaal op lambda zou gaan regelen, nu de inspuiting van de ECU gebruikt. Geen lambda correctie meer, wat in de praktijk neer komt op een rijker mengsel, omdat de originele ECU mapping wel genoeg brandstof in spuit. Smallband lambda sonde is puur gekomen in verband met mileueisen, anders niets.
 
Dat was een reactie op MasterTommy, hij zei dat de sonde niet gebruikt werd om de brandstofluchtverhouding aan te passen.
Verder zijn we 't volgens mij op alle punten eens. Standaard mapping van je ECU wordt gebruikt bij volgas, hogere toerentallen en nog een zooitje meer. Bij deellast wordt de lambdasonde gebruikt om tot een stoichiometrisch mengsel te komen, lambda = 1.
Het probleem met een motor de op lambda = 1 loopt, is dat deze vaak horterig loopt en last heeft van aan/uit op 't gas. Lostrekken van de sonde zorgt er voor dat het closed loop regelen via de sensor de nek wordt omgedraaid en dat hij ook bij deellast waar hij normaal op lambda zou gaan regelen, nu de inspuiting van de ECU gebruikt. Geen lambda correctie meer, wat in de praktijk neer komt op een rijker mengsel, omdat de originele ECU mapping wel genoeg brandstof in spuit. Smallband lambda sonde is puur gekomen in verband met mileueisen, anders niets.

Je begrijpt me verkeerd, mijn reactie sloeg op 'die sensor doet niets', m.a.w. hij doet niets, de ECU doet iets met de info van de sensor, een sensor meet alleen.

Motormanagement hoef je me niet uit te leggen, dat is gesneden koek, ik doe het ook al wat jaartjes. :)

Maar terug O.T, een motorfiets heeft maar 1 kat (3-weg), en geen emissiecontrole.

Lambdasonde's worden gebruikt in deellast, niet in vollast, en een sonde is enkel en alleen noodzakelijk bij een motorfiets met een katalysator. Zonder katalysator heb je niets aan een sonde, want een nacontrole van het mengsel is niet nodig als de ECU eenmaal goed geprogrammeerd staat. In het geval van een tuningsmodule is een sonde zelfs ongewenst, want de ECU gaat dan de aanpassingen van de module ongedaan maken (wederom: target A/F ratio).
 
Je begrijpt me verkeerd, mijn reactie sloeg op 'die sensor doet niets', m.a.w. hij doet niets, de ECU doet iets met de info van de sensor, een sensor meet alleen.

Motormanagement hoef je me niet uit te leggen, dat is gesneden koek, ik doe het ook al wat jaartjes. :)

Maar terug O.T, een motorfiets heeft maar 1 kat (3-weg), en geen emissiecontrole.

Lambdasonde's worden gebruikt in deellast, niet in vollast, en een sonde is enkel en alleen noodzakelijk bij een motorfiets met een katalysator. Zonder katalysator heb je niets aan een sonde, want een nacontrole van het mengsel is niet nodig als de ECU eenmaal goed geprogrammeerd staat. In het geval van een tuningsmodule is een sonde zelfs ongewenst, want de ECU gaat dan de aanpassingen van de module ongedaan maken (wederom: target A/F ratio).
Je spreekt je zelf tegen in je post, vandaar de verwarring gok ik. Je zegt eerst "die sensor doet niets", daarna "Lambdasonde's worden gebruikt in deellast".
Gebruikt de ECU nu wel of niet de lambdasonde?
 
Laatst bewerkt:
Je spreekt je zelf tegen in je post, vandaar de verwarring gok ik. Je zegt eerst "die sensor doet niets", daarna "Lambdasonde's worden gebruikt in deellast".
Gebruikt de ECU nu wel of niet de lambdasonde?

Natuurlijk gebruikt de ECU info van de sonde, maar het is de ECU die er naar handelt, de lambdasonde doet niets. Even simpel gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Dat was een reactie op MasterTommy, hij zei dat de sonde niet gebruikt werd om de brandstofluchtverhouding aan te passen.
Verder zijn we 't volgens mij op alle punten eens. Standaard mapping van je ECU wordt gebruikt bij volgas, hogere toerentallen en nog een zooitje meer. Bij deellast wordt de lambdasonde gebruikt om tot een stoichiometrisch mengsel te komen, lambda = 1.
Het probleem met een motor de op lambda = 1 loopt, is dat deze vaak horterig loopt en last heeft van aan/uit op 't gas. Lostrekken van de sonde zorgt er voor dat het closed loop regelen via de sensor de nek wordt omgedraaid en dat hij ook bij deellast waar hij normaal op lambda zou gaan regelen, nu de inspuiting van de ECU gebruikt. Geen lambda correctie meer, wat in de praktijk neer komt op een rijker mengsel, omdat de originele ECU mapping wel genoeg brandstof in spuit. Smallband lambda sonde is puur gekomen in verband met mileueisen, anders niets.


Bij auto's hoeft dat niet hoor. Bij oudere modellen gaat e op 0.45 volt staan bij afgifte. Zou de ideale verhoduing moeten zijn. 0.1 v is arm mengsel..en 0.9 rijk. BIj een oudere sonde dan. Met zuurstofcelsondes (breedband) werk het weer anders...
Het is geen noodloop....maar een vervanginswaarde. Die niet altijd rijk is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan