Schakelpoot omwisselen..

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Afgelopen week voor het eerst een motorvakantietje gedaan, 4 daagjes weggeweest.

Heerlijk om zo door de bergen heen te rijden natuurlijk, maar na dag 1 van rondrijden kwam gelijk mijn grootste kwaal weer te boven.
Mijn linker-knie, wegens een brommer-ongeval en wat andere omstandigheden is die momenteel gewoon ronduit klote en zicht op verbetering zal er nooit zijn.
Maar motorrijden blijf ik doen zolang het kan.

Nu zat ik vanavond samen met mijn pa wat te filosoferen, en kwam ik met het idee om de schakelpoot rechts te zetten en de rem links, dit vergt dan voor mijn linkerknie minder inspanning waardoor ik langer zou kunnen rijden.

Nu is dat natuurlijk niet al te makkelijk, ik rijd zelf een GSX600F uit 1998 (2e generatie) en dat is al allemaal krapjes.
Mijn idee was om het huidige mechanisme te verleggen door middel van een as aan de onderkant en deze dan verder af te stellen.
Die van mijn pa was om te kijken of het mogelijk was om de as door te steken naar de andere kant.

Natuurlijk moet in beide gevallen de rem ook omgehangen gaan worden, maar verwacht dat dat het minste werk zal zijn.

Beide heb ik verder nog niet onderzocht op mogelijkheid, wenselijkheid en prijs.
Tijd maak ik er wel voor, dus dat is geen probleem.

Maar afgezien van die aspecten, heeft er hier iemand ervaring mee, zo ja, hoe is het?
Het schakelen zelf zal ik wel weer opnieuw moeten leren, want het zal natuurlijk een enorm verschil zijn.

Waarom wil ik dit in godsnaam?
Nu na 4 dagen motorreizen wil ik meer.
Volgend jaar staat in mijn gedachten om richting IJsland te gaan en nog een keer terug naar de Eiffel.
Daarnaast doe ik ook mijn woon-werk verkeer op de motor en krijgt die dus al 5 dagen per week zwaar te verduren.
Tel daar nog alle tourritten bij op die ik doe en je komt aan een aardig kilometer aantal.

Mochten er nog dingen missen of vragen zijn, dan hoor ik het graag.
Maar ervaringen van mensen die dit eerder hebben gedaan of ermee hebben gereden hoor ik nog liever!
 
Laatst bewerkt:
Je zou misschien eerst kunnen proberen om de schakelhevel om te draaien,zodat ie andersom schakelt.(kan vrij eenvoudig,geen extra materiaal nodig,denk ik)

Dus 1 omhoog,de rest naar beneden,misschien dat,dat je knie meer ontziet :)

Verder laat ik mijn benen,bij lange ritten over de snelwegen,wel eens langs de motor wapperen :P (effe strekken dus),vinden mijn knieen ook fijn :Y
 
Laatst bewerkt:
Hak-teen schakelen?
359-0000.jpg
 
Zowel Downsider als Bolski, de ideeën zijn goed, echter blijft de knie dan bij bergritten zwaar belast worden wegens het vele schakelen.
Dan is het direct bij thuiskomst een icepack voor een langere tijd erop en hopen dat het niet erger wordt, anders kan ik niet eens naar huis rijden :P

Het idee van Robinjo komt het beste uit, zal even wat werk zijn maar daar draai ik mijn hand niet voor om.
Nadeel is dan alleen dat ik de motor niet zo snel meer kan verkopen, maar dat zal niet zo een probleem meer zijn aangezien ik deze echt wel op ga rijden.
 
waarom fabriek je niet een actutor er op zodat je het pedaal met knoppen vanaf het stuur bediend. dan hoef je niet met je slechte been te remmen en ook niet te schakelen. en de ombouw is redelijk beperkt. desnoods zet je aan de ene kant een hydraulische cilinder die het pedaal bediend en zet je aan de andere kant een pedaal die de olie wegdrukt naar de juiste kant. voordeel is dat je van links naar rechts alleen 2 slangen nodig hebt die veel makkelijker te plaatsen zijn als assen en beugels en je kan het zo weer terug bouwen naar origineel en het hele systeem verhuizen naar je volgende motor. het kan in principe een dicht systeem zijn zonder expansie vaten of wat dan ook. gewoon 2 de zelfde cilinders nemen en die met slangen verbinden en afvullen met olie. het hoeven ook geen hele dikke slangen te zijn en het hoeven geen hoge druk leidingen te zijn. lijkt me de meest simpele oplossing.
 
Ik weet niet wat die geintjes kosten, anders zou een DCT (Automatische bak) ook nog een optie zijn. Honda NC, VFR, vast nog wel meer waar ik zo niet op kom. Dan heb je wel hele strakke fabrieksoplossingen en houdt je motorfiets zijn waarde, zonder accesoires te hoeven monteren.
 
Vorig jaar reed er een Italiaan mee bij de Ulster GP en die had een kunstbeen links.
Die had zelf een mechanisme gemaakt en liet de as naar rechts gaan door de as van de achterbrug aan je hoofdframe.

Heb er gene detail foto's van geloof ik, zal even zoeken of ik wat heb :)

edit: nee geen detail foto's helaas, was gemonteerd op een zxr400 :)
 
Laatst bewerkt:
Hebben we het ook al over gehad en het een en ander nagekeken, maar plek op mijn stuur daarvoor gaat lastig worden.
Daarnaast, ja, noem het vreemd, maar dan mis ik toch het echte gevoel van schakelen :P

Maar inderdaad zoals Dual Devil zegt, if all else fails, (semi)automaat.
Maar dat wil ik liever niet, dan voel ik me helemaal zo kreupel.

Zoiets als Gix meld is inderdaad een optie, of zoals al eerder vermeld de as doorsteken.
Hiervoor zal ik wel een nieuwe as moeten laten draaien maar dat is geen probleem, dat kan ik door mijn broer laten doen.

Maar niemand hier die zoiets heeft gefabriceerd ? :P
 
Maar inderdaad zoals Dual Devil zegt, if all else fails, (semi)automaat.
Maar dat wil ik liever niet, dan voel ik me helemaal zo kreupel.


Tsjah, you started this :+

Nee ik begrijp je punt. Volgens mij bestaat er voor DCT bakken een "voet-uitbreidings" optie. Dan kun je dus met je voet schakelen maar schakelt de bak eigenlijk, waardoor het meer tiptoetsen verhaal wordt. Dat zou perfect zijn, maar voordat je zoiets hebt ben je sowieso 7000 euro verder voor een nieuwe motorfiets. Verder voldoet het wel aan alle eisen denk ik zomaar.

motorbikeplanet.co.uk -&nbspThis website is for sale! -&nbspmotorbikeplanet Resources and Information.
 
Yep weet ik :+
Maar als ik volgend jaar weer op reis wil moet ik echt wel wat verzinnen :P

Ja klopt, nu is een nieuwe motor kopen wel 1 van de laatste opties die ik wil doen, maar zit wel in gedachten.
Maar zo een schakelpoot die dit dan toch ook aan de linker kant?

En zal daar vanavond eens wat onderzoek naar doen.
Misschien dat die mij wel kan helpen.
 
Yep weet ik :+
Maar als ik volgend jaar weer op reis wil moet ik echt wel wat verzinnen :P

Ja klopt, nu is een nieuwe motor kopen wel 1 van de laatste opties die ik wil doen, maar zit wel in gedachten.
Maar zo een schakelpoot die dit dan toch ook aan de linker kant?

En zal daar vanavond eens wat onderzoek naar doen.
Misschien dat die mij wel kan helpen.
Dit is in feite gewoon een sensor die voelt dat jij het pootje omlaag drukt, ongetwijfeld is die naar rechts om te bouwen, maar het is sowieso natuurlijk veel lichter in gebruik. Vergelijk het met een flipper op een stuur, je moet je voet dan wel bewegen maar er zit geen weerstand op. Mijn hoop was eigenlijk dat het voldoende zou zijn om geen mechanische bak meer te hebben, dit zal makkelijker zijn voor je?
 
Anders ga in september eens naar de 24 uurs van le mans..daar zijn speciale stands waar motorrijders met missende ledematen hun motoren mogen showen, en hoe die aangepast zijn
 
Het overgrote deel van de zijspanracers schakelt rechts en daar zijn legio oplossingen voor die varieren van losse tussenassen buiten het blok om tot (inderdaad) de bestaande schakelas verlengen en het deksel aan de rechterkant voorzien van een keerring. Ga eens bij een race kijken en vraag bij verschillende zijspannen eens of je mag kijken hoe zij dat hebben opgelost. Zijspanracers zijn over het algemeen heel toegankelijk.
De toko van Rob Jansen is overgenomen door Albert Lukens, zelf een ex zijspancoureur, die kan je dus ook wel een en ander vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Nu zat ik vanavond samen met mijn pa wat te filosoferen, en kwam ik met het idee om de schakelpoot rechts te zetten en de rem links, dit vergt dan voor mijn linkerknie minder inspanning waardoor ik langer zou kunnen rijden.

Nu is dat natuurlijk niet al te makkelijk, ik rijd zelf een GSX600F uit 1998 (2e generatie) en dat is al allemaal krapjes.
Mijn idee was om het huidige mechanisme te verleggen door middel van een as aan de onderkant en deze dan verder af te stellen.
Die van mijn pa was om te kijken of het mogelijk was om de as door te steken naar de andere kant.

Natuurlijk moet in beide gevallen de rem ook omgehangen gaan worden, maar verwacht dat dat het minste werk zal zijn.

In de link staan wat foto's van een FJ1200 met de schakelpook rechts.
1993 FJ1200 from Minnesota

De originele schakel as is verlengt en er is een gat gemaakt in het koppelingsdeksel.
Deze motor heeft twee schakelpookjes, 1 links en 1 rechts.
De voetrem blijft hier rechts zitten.

Misschien kan je er wat inspiratie aan op doen.
 
Gaat alleen lukken als de schakelas niet achter de koppelingshuis zit.
In de link staan wat foto's van een FJ1200 met de schakelpook rechts.
1993 FJ1200 from Minnesota

De originele schakel as is verlengt en er is een gat gemaakt in het koppelingsdeksel.
Deze motor heeft twee schakelpookjes, 1 links en 1 rechts.
De voetrem blijft hier rechts zitten.

Misschien kan je er wat inspiratie aan op doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan