Shock Cam Support Clip

hack

MF'er
17 aug 2011
92
0
Goedenavond allemaal,

Ik wilde de spring achterschokbrekers (Harley FXEF Fat Bob 1981) wat strakker zetten omdat ik van plan ben om wat spullen mee te nemen achterop (na montage van spatbord). Ik draai met de tang de shock wat vaster en er valt iets op de grond; het blijkt een 'cam support' clip te zijn die onder de shock absorber zelf zit. Nu, ik heb geen idee wat dit precies doet en hoe ik het terug zet. Ik heb de motor al op de krik gezet en de shock losgemaakt aan maar ik kan het onderdeeltje niet op een of andere manier aan de onderkant vastklikken. Hoe krijg ik dat dingetje vast?

Om het wat minder vaag te maken, het betreft onderdeel 17 als te zien is op 'part finder': http://www.utahharley.com/OEMpartfi...ORBERS/99455-83C-A105/9945583C-170489-H100159

(mocht bovenstaande link niet werken, http://www.utahharley.com/OEMpartfinder.htm, 1981, softail, FXEF BBKB FX Super Glide Fat Bob (1981), shock absorbers, onderdeeltje 17 :j)

Het onderdeeltje zelf: m-m harley shock cam support clip oem # 54538-73 | eBay

Ook ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren als ik het onderdeel weg laat en ga rijden? :+
 
Laatst bewerkt:
Lijkt er inderdaad op. De link werkt denk ik niet door dat rare '#' tekentje. Ik zal eens kijken of ik dat aan kan passen.

edit: link aangepast
 
Laatst bewerkt:
Nee dat kan ik zo niet zien. Wil m ook eigenlijk niet losmaken om te kijken hoe het zit omdat ik denk dat ik m dan erna niet meer goed terug kan zetten
 
Hij zit inderdaad helemaal onderop tussen dr stelmogelijkheid en het oogje. Kan hem echter niet vast zetten of klokken. Dat clipje zit toch niet los?
 
Als ik het goed zie staat daar je hele veer + cam etc. op (vandaar cam support). Staat er nog wel voorspanning op de veer? Waarschijnlijk zat die clip wat vastgeroest/gekoekt aan de cam, en door het draaien is 'ie uit de groef getild.
Het is zeker geen klein clipje?
 
Er staat nog wel spanning op de veer ja. Ik weet niet precies welke groef je bedoelt overigens. Hoe zou dat dingetje daar uberhaupt in vast/geborgd moeten worden? De veer induwen en dan op een of andere manier vastklikken, met gepast geweld vasttikken, of juist draaien, geen idee.
 
Oh, ik zie net je ebay link. Die clip moet in 1 of andere groef of uitsparing oid zitten.
Bij montage wordt dan eerst de veer over de demper geschoven, dan de hulzen etc. en de "cam". Dan moet de veer iets ingedrukt worden zodat de cam boven de uitsparing oid zit, en dan kan de clip in die uitsparing gedrukt worden.
De volle veerspanning staat dan op die clip, en die wordt dan door die spanning ook op z'n plek gehouden.

Tenminste, ik denk dat het ongeveer zo in elkaar steekt.
Bij de meeste dempers haal je de veer er via de bovenkant af, bij deze lijkt dat aan de onderkant te moeten?

Hoe mooi/nieuw/oud/geroest is die demper eigenlijk? Als ie niet zo nieuw is kan het zijn dat die cam of het deel erboven vast geroest zit. Door het draaien van die cam staat de spanning van die veer nou niet meer op de clip, maar op roest zeg maar. Daardoor kan die clip eruit vallen.
Ik zou sowieso de hele demper even los halen, en de hele cam met veer e.d. er even af halen en er opnieuw weer op zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan