Yamaha R6 te rijk of te arm

Dennis Essink

Tweede account
31 jul 2013
8
0
Doetinchem
Hallo,

Wil even iets in de groep gooien

Heb een tjjdje geleden een dynorun gedaan met mijn R6 uit 1999.
Daaruit bleek dat die nog 109.8pk op het achterwiel heeft, dus niet slecht.
Alleen uit de test kwam voort, dat de motor te rijk loopt onderin...

Nu heeft ie voordat ik hem kocht, 9 weken geleden 1 jaar stil gestaan.

Dus heb ik de carbs eraf gehaald en ultrasoon gereinigd alle sproeiers eruit gehaald en schoongemaakt.
Tevens gesynchroniseerd.
Zag dat de originele naalden er nog in zaten, dus geen stel mogelijkheid.
Voor dit alles pakte de motor niet lekker op, met name op een rotonde, dan kon je niet in 1 toer door...
Het was gaan of stilstaan..
Verder in hoge toeren en autobaan deed ie perfect!
Toch al een top van 275km/u gehaald op de teller..
Hierbij de pilotscrew 2 slagen uit gedraaid met een origineel filter en een open uitlaat.
Reed al een stuk beter, maar nog niet echt lekker.
Toen naar 2,5 slag uit leek dat ie te rijk stond, dus op 2 1/4 uitgekomen.
Bij die stand rijd die echt beter, maar zakt niet zo snel in toeren....
Heb nu een K&N luchtfilter geplaatst, wereld van verschil!!
Kom er wel achter dat als ik de motor flink doortrek en opschakel de motor een dip heeft.... lucht happen..
Lijkt mij logisch, zo'n filter geeft meer lucht..

Nu is mijn vraag of iemand ongeveer hetzelfde allemaal heeft en dan met name hoever de pilotscrew uitgedraaid staat.
Zie zelf bij mij, dat als ik rond de 3 slagen uit zit, de screw er al aardig los inzit en waarschijnlijk veel gemakkelijker eruit trilt..

Dennis
 
Met je oem spullen, en normale afstelling, hoor je gewoon een rotonde te kunnen nemen.

Is er bij de dynorun daar niks over opgevallen?

Tis net alsof er iets een beetje verstopt zit, waar je dan bij lage toeren last van hebt, misschien door de langere tijd stilstand.

Zorg er eerst voor dat de basis klopt, dan aanpassen.

En als je nav een dynorun er achter komt dat de motor onderin te rijk staat, wat doe je dan bij de gasnaalden? Die draaien immers pas mee ergens vanaf halverwege het toerengebied tot bovenin.

Ik kan van afstand natuurlijk niet zeggen wat het is, enkel wat algemeenheden aangeven. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
 
Die run heb ik gemaakt om duidelijkheid te krijgen hoe het motorisch is gesteld.

Daarna heb ik alles eraf gehad en schoongemaakt.
Ultrasoon gereinigd, sproeiers doorgestoken en geblazen.
Nieuwe pakkingen erin en klaar.
Toen alles gesynchroniseerd en de pilotscrew afgesteld op gevoel uiteraard, heb geen apperatuur om metingen te kunnen gaan doen.
Motor loopt best goed, maar kan volgensmij beter, wil eerst zelf kijken of het lukt, met behulp van het forum en mijn eigen kennis.
Voordat ik hem naar een dealer breng en daar flink geld voor moet gaan betalen..
Ben gewoon benieuwd naar reacties die wat kunnen opleveren..

Heb hiervoor een Fzr400r uit 1989 gehad en daar hetzelfde mee gedaan.
Motor liep veel beter na dit alles, dus moet het bij de R6 ook kunnen....

Dennis
 
De pilotscrew doet weinig met het mengsel tussen 1/4 deellast en vollast. Gewoon op de fabriekswaarde laten staan en een sproeier/naaldenkit halen.

Verder is het lastig in toeren zakken een teken dat de motor te arm staat.
 
De pilotscrew doet weinig met het mengsel tussen 1/4 deellast en vollast. Gewoon op de fabriekswaarde laten staan en een sproeier/naaldenkit halen.

een beetje rijker is meestal beter. worden af fabriek zo arm mogelijk afgesteld voor de milieu normen.

Verder is het lastig in toeren zakken een teken dat de motor te arm staat.

inderdaad, dus beter niet de pilot's weer af-fabriek zetten.
 
Dit zijn dus 2 verschillende antwoorden.

De een zegt op fabrieksinstelling zetten en dat het toerental langzaam zakt komt omdat ie waarschijnlijk te arm staat en de ander zegt juist rijker zetten...

Kan wel zeggen dat de motor altijd rijk heeft gestaan, de uitlaat was aardig zwart met aanslag.
Dit concludeerde ze bij de dynorun ook al...

Kortom, zal het dus gewoon moeten gaan proberen, zal er een dagje aan spenderen...
 
Dit zijn dus 2 verschillende antwoorden.

De een zegt op fabrieksinstelling zetten en dat het toerental langzaam zakt komt omdat ie waarschijnlijk te arm staat en de ander zegt juist rijker zetten...

Kan wel zeggen dat de motor altijd rijk heeft gestaan, de uitlaat was aardig zwart met aanslag.
Dit concludeerde ze bij de dynorun ook al...

Kortom, zal het dus gewoon moeten gaan proberen, zal er een dagje aan spenderen...

je uitlaat zal niet zwart zien van een iets rijker stationnair mengsel. de dynoman zal daar ook nauwelijks naar kijken. als hij stationnair mooi draait en goed op de gas reageert, staat dat goed. de dynoman zal het dus eerder over te rijk hebben als je rijdt.
 
De dynoman gaf zelf aan na meting onderin te rijk..
En een zwarte uitlaat is daarvan wel degelijk de oorzaak..

Dus ben vandaag even bezig geweest met beter afstellen..
Kom er wel achter dat de pilotscrews niet verder dan 2 1/2 slag uit kunnen, want dan komt de veer die eronder zit los te liggen en dan komen ze natuurlijk wel heel makelijk los..

Ze stonden dus op 2 1/4 en van daaruit eerst maar eens naar 2 1/2 gegaan...
Toen ik de straat uit reed wist ik het al, de motor verzoop als een gek!
Dus meteen terug en de boel weer open maken.
Ben maar weer eens naar de standaard waarde van 2 slagen uit gegaan.
Stukken beter, maar iets naloop op gas los in toeren..
Tikkie meer open gezet en dat is het !!
Dus de mijne reageert het beste op tussen 2 en 2 1/4 slag uit gedraaid..

Stukkie wezen scheuren en motor pakt prima op nu :-)

Misschien nog een dynojetkit, maar effe kijken...
 
Loopt hij bovenin nu niet te arm nu er een open uitlaat en een k&n filter in zit?
Ik zou met zo'n r6 geen risico's nemen gezien de problemen met de cilinderwanden.
 
Met welke versnelling pak je een rotonde, ¾? Een R6 wil daar in z'n "1" over ... niet in z'n 2 (tenzij je 'm maar op een ¼ pakt) ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenin te arm, denk het niet, dit kwam al uit de dynorun naar boven.
Onderin te rijk en bovenin perfect.

Rotonde ligt wel aan hoe groot die is, maar meestal in zijn 2, hogere versnelling sowieso niet.
En in z'n 1 eigenlijk nooit, want als je aan komt rijden en dan voor de rotonde terug naar z'n 1 moet is niet echt prettig.
Die klapt er dan aardig...

Dus al met al ben ik tevreden
 
Met een open uitlaat en open luchtfilter kan ik me niet voorstellen dat de motor boven in een goed mensgsel heeft,het kan haast niet anders dan dat de motor een te arm mengsel aanzuigt
(uit de doos staan moderne motor te arm en jij hebt dat erger gemaakt)

Wat vindt de dyno man een perfect mengsel? 1:14.7?
 
open uitlaat en open luchtfilters klinkt als twee maatjes omhoog met de hoofdsproeiers. Rondrijden met een te arm mengsel wordt ie op zijn minst te warm. In het ergste geval smelt er een gat in je zuiger.

Of hij moet inderdaad van meet af aan veeel te rijk hebben gestaan. Ik zou het eea even goed checken dennis... ;)
 
Klinkt allemaal geloofwaardig, maar van die mengsel verhouding zegt mij niets.
Kan het ook nergens terug vinden...

Te arm zou best kunnen, maar motor rijd nu wel perfect zowel bovenin als onderin...
Maar misschien toch weer eens origineel filter proberen en opnieuw laten meten...
Die open uitlaat lag er al op en of die helemaal open is.....
Het is een Laser deeptone carbon..

Dat van die cilinderwanden ken ik......
Motor is gecontroleerd op compressie en carterdruk..
Die was op alle 4 cilinders nog perfect en gelijk tussen alle 4, dus niet 1 hoger of lager in druk..
 
Heb wel een grafiekje, maar kan die niet scannen, helaas...

Waar ik wel achterkwam bij het originele luchtfilter dat ie er vrij los in zit.
Dus eigenlijk helemaal niet rondom afsluit.
De witte rand wordt nergens door geklemt en daardoor komt het gaasfilter eronder blood te liggen...
Dus eigenlijk zuigt die daar ook lucht aan !!!

Heb er een foto van gemaakt maar hoe post ik die hier?
En dat is vrij open, waardoor er toch makkelijk vuil en zand naar binnen kan komen...
Dus hetzelfde effect als de K&N filter..
 
Terug
Bovenaan Onderaan