Husqvarna TR650

De schroeven dicht kitten? Of een rubber ringetje er onder. Aan de andere kant als je er van weet let je er ook meer op. Dus ben je dan niet 100% het aan het voorkomen? En dan is de 2e vraag wil je hem voor veel regen rijden gaan gebruiken?
 
Zeker, dat kan/moet je doen maar omdat die stalen achterbrug hol is en vol water zat, hoe kan je dat best verder beschermen, doorblazen met WD-40?

De schroeven dicht kitten? Of een rubber ringetje er onder. Aan de andere kant als je er van weet let je er ook meer op. Dus ben je dan niet 100% het aan het voorkomen? En dan is de 2e vraag wil je hem voor veel regen rijden gaan gebruiken?
 
En verder vraag ik me af waar dat extra gewicht zit tov een g650x, enig idee? Alternatief zou een Duke 690 kunnen zijn maar ik weet niet of die motor ook zo soepel op lagere toeren loopt...
 
Allereerst bedankt voor de info over de achterbrug, nieuw voor mij. Ik zal er eens op letten hoewel ik er mezelf niet zo druk over maak want als het regent gebruik ik altijd mijn motorscooter.
Ik heb de Duke 690 niet zelf uit geprobeerd maar er wel veel over gelezen en vergeleken met de Husky voordat ik deze laatste kocht.
En het bokken bij lage toeren van de Duke kwam inderdaad heel vaak naar voren.
Dat was voor mij als dagelijkse file-filteraar, samen met de hogere prijs, doorslaggevend voor mijn keuze voor de Husky.
 
Ik snap helemaal je keuze en overweeg exact dezelfde te maken maar w.b. die achterbrug, schijnbaar zit zowat bij elke TR daar stiekem water... ;(

Water in swingarm | Cafe Husky



Allereerst bedankt voor de info over de achterbrug, nieuw voor mij. Ik zal er eens op letten hoewel ik er mezelf niet zo druk over maak want als het regent gebruik ik altijd mijn motorscooter.
Ik heb de Duke 690 niet zelf uit geprobeerd maar er wel veel over gelezen en vergeleken met de Husky voordat ik deze laatste kocht.
En het bokken bij lage toeren van de Duke kwam inderdaad heel vaak naar voren.
Dat was voor mij als dagelijkse file-filteraar, samen met de hogere prijs, doorslaggevend voor mijn keuze voor de Husky.
 
Vandaag dus maar eens de boormachine erbij gehaald om te kijken of er bij mij ook water in de achterbrug zat.
Resultaat : rechts een paar druppeltjes, links iets meer (ik schat zoiets van een half borrelglaasje).
Het probleem is dus inderdaad aanwezig, bij mij viel waarschijnlijk de hoeveelheid mee omdat ik vrijwel nooit met de Husky in de regen rijd.
Zal mijn dealer er toch op aanspreken bij de 10.000km beurt.

Wat mij bij het bekijken van de mudflap nog négatief op viel, is dat twee van de drie popnagels die het bovenste metalen stuk aan het frame vastzetten totaal verdwenen waren. De enige overgebleven popnagel was bovendien al aardig losjes gaan zitten.
Ik heb die er ook maar uit gehaald en het metalen stuk met schroeven vastgezet (alleen links en in het midden, rechts zit het gat achter de uitlaatbocht en ik had geen zin die eraf te schroeven).
Het zit nu muurvast, zal wel regelmatig kontroleren of het zo ook blijft.

full
 
Goed gewerkt! Maar droogt de binnenkant nu van de achterbrug? Ik heb ondertussen en wel hierom geen aankoop gedaan, dit voelt niet lekker toch?

Hoe rijdt de motor verder, erg soepel ook op lage toeren? Ik kijk ook nog naar een G650x country of moto, heb jij ook hiermee gereden?
 
In de link naar cafehusky.com in jouw post stonden verschillende meningen/methodes om het zaakje roestvrij te maken/houden.
Na mijn vakantie ga ik me daar maar eens in verdiepen.

Wat betreft de motor, die is inderdaad heel soepel in lage toeren. Zoals ik al schreef ben ik een dagelijkse woon/werk filerijder en rij dus vaak met relatief lage snelheid rond de twee/drieduizend toeren. Daar heeft de Husky totaal geen problemen mee.
Ik heb helaas niet met iets vergelijkbaars gereden, ben direct overgestapt van een Suzuki Bandit 1200S naar dit ... zonder proefrit, enkel op basis van testen ;-)
En totaal geen spijt!
(nou ja, het water in de achterbrug is natuurlijk niet zo best, maar dat is voor mij niet onoverkomelijk).

Cheers, Erik
 
Ik ben dus niet de enige die 'durft' wat te kopen zonder proef te rijden. :) ..wat een overstap, het koppel ben je kwijt maar natuurlijk ook dat extra gewicht. Ik overweeg deze als extra (gymkana lijkt me erg leuk) en hou mijn Tuono.

Prettige vakantie Erik!

In de link naar cafehusky.com in jouw post stonden verschillende meningen/methodes om het zaakje roestvrij te maken/houden.
Na mijn vakantie ga ik me daar maar eens in verdiepen.

Wat betreft de motor, die is inderdaad heel soepel in lage toeren. Zoals ik al schreef ben ik een dagelijkse woon/werk filerijder en rij dus vaak met relatief lage snelheid rond de twee/drieduizend toeren. Daar heeft de Husky totaal geen problemen mee.
Ik heb helaas niet met iets vergelijkbaars gereden, ben direct overgestapt van een Suzuki Bandit 1200S naar dit ... zonder proefrit, enkel op basis van testen ;-)
En totaal geen spijt!
(nou ja, het water in de achterbrug is natuurlijk niet zo best, maar dat is voor mij niet onoverkomelijk).

Cheers, Erik
 
Hallo Terra/Strada rijders,

sinds kort heb ik een 2013 Terra gekocht, met maar een paar honderd km op de teller. Nieuw dus.

Hebben jullie hier nog tips wat betreft:
- het arm lopen (vooral bij afremmen op korte bochten/rotondes krijgt ie te weinig brandstof)
- een windschermpje (origineel Husky/acerbis is behoorlijk prijzig en net wat te laag)
- vervangingsuitlaten (hij mag van mij wel wat 'vrijer' lopen en ietsjes meer brul laten horen)

Verder is het een super motortje, super wendbaar, lekker zuinig en helemaal niet zo slecht offroad. Het is geen hardcore enduro, maar met kapotte zandpaden en vette modder heeft ie geen probleem. Veert ook prima.

Dank voor de reactie's.
 
Hoi Mike,

Ik had ook veel last wat betreft het arm lopen. Niet echt fijn als de motor afslaat net als je een druk kruispunt wilt oversteken ...
Daarom heb ik direct net na de 1.000 beurt een "spoofer" geïnstalleerd (de mijne is een Wuka King maar je hebt ook andere). Door de spoofer krijgt de ECU een lagere luchttemperatuur aangegeven zodat hij een rijker mengsel aanmaakt. Ikzelf heb de Wuka King dual waarbij je kan kiezen tussen -10 en -20 graden. Ik ben er super tevreden mee, sinds de installatie is de motor nooit meer afgeslagen en meerverbruik heb ik niet kunnen vaststellen. Enige (kleine) nadeel is dat de meeste tijd het sneeuwvlokje op het dashboard knippert maar voor mij is dit geen probleem.
Wat betreft het windschermpje en de uitlaten kan ik je niet verder helpen, maar je zou eens op de sites Cafe Husky en ADVrider kunnen kijken, daar kan je een schat van informatie (ook over spoofers) vinden.

Greetz, Erik
 
Erik, bedankt voor de reactie.
Ik had al een hoop gelezen over de Wuka king en de Booster plug. Ben nog aan het twijfelen welke het gaat worden.
Heb jij er al last van dat de ECU begint 'in te leren'? Volgens cafehusky schijnt je ECU een X aantal km's in de gaten te krijgen welke luchttemperatuur hij meet en vervolgens weer in de oude mapping gaat lopen. Je moet je spoofer dan een tijd afkoppelen en vervolgens weer aankoppelen om de 'valse mapping' wederom te krijgen.

Heb jij de Wukaking Juice of Wukaking power controller (deze heeft de standen schakelaar)?

Edit: De wukaking power controller (dus met schakelaar) kun je op <85gr F of >85gr F zetten. Nu is 85gr F ongeveer 29gr celsius. In Nederland is het amper ooit er boven. De Juice gebruikt altijd de <85gr F stand, dus ook als de temperatuur wel hoger is. Ook dan zorgt hij voor 6% meer brandstof. Die extra brandstof heb je eigelijk niet perse nodig maar hij geeft hem wel. De wukaking met schakelaar kan hem dus wat minder brandstof geven boven de 85gr F.
Eigelijk niet echt nodig in NL zoals ik het dan lees.
Tips?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die met de twee standen schakelaar. Hij staat vrijwel altijd op de min 20°C stand.
De min 10°C stand gebruik ik enkel als het heel koud is (onder de 5°C buiten temperatuur), anders kan het gebeuren dat het oranje waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden.

Geen probleem gehad met "in te leren"van de ECU: ik heb sinds de installatie van de Wuka King 14.000 km gereden en ik heb geen verandering kunnen bemerken in het functioneren van de spoofer.

Greetz, Erik
 
Dag allemaal,

Ik ben ondertussen ook een gelukkige eigenaar van een strada 07/2014.
Hij rijdt super, niks bokken.

Heb op husky cafe een Belg gespot van hier in de Limburg, zit ie ook hier ?

Mvg
 
Veel plezier er mee! Ik ben vandaag ook nog even lekker wezen scheuren!
Het bokken schijnt met een software update wat te verhelpen te zijn. Maar 1) veel te duur via BMW, 2) die spoofers schijnen beter te zijn.

Het is ook niet echt bokken, maar hij slaat vaak af als ie nog koud is of wanneer je op een bocht afkomt en terug naar 2 of 1 moet.

Desalniettemin, fijnste straatmotor die ik ooit gehad heb. Ik hoef geen 100+ pk schreeuwende machines meer.
 
Dag oma :W

Als ik een nieuwe Terra wil kopen (ja ze zijn er nog) wat is dan een absolute must om te doen?

Weet zelf al dat ik 2 gaatjes in de achterbrug moet boren ,en de bouten bij de
achterspatlap moet afkitten of schroefdraad in tappen met nieuwe boutjes.

Is die spoofer echt nodig?

Zag ook een filmpje op youtube dat ze het luchtfilterhuis open zagen.
Wil de terra zeker offroad gaan gebruiken. Is het echt noodzakelijk om
zoiets ingrijpends te doen?

Verder nog wat algemene vragen
Vering aanpassen voor offroad nodig?
Is de onderdelen voorziening een beetje op orde?
zijn er leuke after market goodies voor dit model?
Ik hoop op een hele hoop positieve ervaringen maar zijn er ook negatieve ?

Zo veel vragen in een oud en rustig topic maar wie weet leest iemand het
en komt er toch antwoord O-)
 
Tsja, ik zie dat je het topic al goed doorgelezen hebt en kan eigenlijk verder niet veel informatie toevoegen aan wat ik in mijn vorige berichten al geschreven heb.
Bovendien rij ik een Strada (overigens nog steeds tot volle tevredenheid).
Wat de spoofer betreft was hij bij mij echt nodig maar ik heb van anderen gelezen dat ze prima zonder kunnen. Zou je tot aanschaf van een Terra overgaan zou ik eerst een paar honderd km rijden om te kijken of je een spoofer nodig hebt. Heel duur is zo'n spoofer in ieder geval niet en zelfs ik met mijn twee linkerhanden heb hem kunnen installeren.
Wat onderdelen betreft heb ik nog niets nodig gehad, buiten een 10.000 km beurt bij mijn Husqvarna/BMW dealer is er verder niets aan mijn motor gedaan.
Nou je ziet dat zelfs in dit oude rustige topic toch nog iemand meeleest ;-)
 
Wordt zeker doorgelezen , ook dat andere topic heb ik doorgelezen,

Op cafe husqy lees ik soms ook , maar daar moet ik me zo concentreren
op het amerikaans plus dat het zo veel pagina s zijn dat het daar meer
vluchtig bladeren is.
Dus ga voor de makkelijke manier en vraag het aan onze ervarings deskundigen in NL

Kwam al op cafe husqy omdat mijn vorige motor ook een Husqvarna was
(een TE310r UIT 2013)
Deze heb ik nu ingeruild en a.s vrijdag ga ik wellicht de laatste nieuwe
(overjarige) Terra ophalen die er in Nederland nog is :Y

Ok mijn DRZ heb ik nu verkocht en de Terra zal een compromis moeten worden
tussen mijn 2 vorige motoren.
Dus op de weg zal het beter worden dan de DRZ maar in het zand vermoed ik
dat ik er toch (fors) op achter uit ga.

Anyway denk dat ik een goede keuze heb gedaan, voor 7k een nieuwe motor
met alu koffers en rek (ga ik dus never noooiiit niet gebruiken) alu skidplate en
windschermpje. Waar kan je daar nog om komen bij een ander merk.

zal wel een foto-tje posten en nog wat vraagjes stellen als ik hem eenmaal heb.
(en hopelijk wordt er hier wat leven ingeblazen _O- )
 
Laatst bewerkt:
De aanschafprijs was voor mij ook één van de redenen om een TR650 aan te schaffen (de mijne was toendertijd onder de 6k hier in België). Aangezien er toch veel BMW spul op en aan zit denk ik (hoop ik) dat het met de onderdelenvoorziening nog wel een tijdje goed zit.
Veel plezier a.s. vrijdag, ben benieuwd hoe je hem vindt rijden t.o.v. van de TE310r en de DRZ.
 
De aanschafprijs was voor mij ook één van de redenen om een TR650 aan te schaffen (de mijne was toendertijd onder de 6k hier in België). Aangezien er toch veel BMW spul op en aan zit denk ik (hoop ik) dat het met de onderdelenvoorziening nog wel een tijdje goed zit.
Veel plezier a.s. vrijdag, ben benieuwd hoe je hem vindt rijden t.o.v. van de TE310r en de DRZ.

ik ook :Y
heb er namelijk nog geen meter op (proef) gereden :+
 
Ik heb sinds sept.2015 een strada. Nieuw gekocht. Veel in de Pyreneeen mee gereden. Rijdt heerlijk. Heb er een wooka king inzitten, en heb afgelopen weekend de airfilterbox verandert. Box open gezaagd, silicone intake bocht en uni 2 stage luchtfilter erin. Ook de carterontluchting verplaatst, en van een filter voorzien. Origineel husqvarna ruitje erop gezet, en een inklapbaar schakelpedaal. Ik ben tot nog toe zeer tevreden. 4500km mee gereden tot nu toe. Dus............ een aanrader. Stuurt makkelijk, niet zo zwaar, en ook de passagier zit goed.
 
Hier een trotse eigenaar van een TR650 Terra die ik in juli 2015 heb aangeschaft. De dealer zei tegen mij toen der tijd dat mijn Terra de laatste was in NL maar dat blijkt dus niet zo te zijn :P. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er TR650s worden geimporteerd uit andere Europese landen wat mijn dealer toen der tijd ook al zei. Als er goed is zijn er nog enorm veel nieuwe TR650s opgeslagen in Italie en Duitsland.

Zelf heb ik een hoop gedaan aan mijn Terra maar de ernstigste dingen heb ik gecontroleerd en ik moet zeggen dat er een aantal modificaties niet echt nodig zijn. Zo heb ik mijn airbox gecontroleerd en die is gewoon stof vrij na circa 9000km. Ook heb ik rond de 5000km extra gaten geboord in mijn achterbrug maar die bleek ook kurk droog te zijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik eentje heb van de laatste batch dus waarbij er al gaten in de swingarm zitten. Blijkbaar hebben ze in de laatste batches dit probleem al proberen te verhelpen al lees in op fora wel dat het nog steeds een probleem kan zijn ook met de latere batches. Ik rij trouwens door weer en wind woon/werk het hele jaar door.

Waar ik wel erge problemen mee had is het bokken en soms afslaan van de motor, ik heb het al proberen te verhelpen met een Powercommander met autotune wat het wat beter maakt maar het is nog steeds niet geheel verholpen. Zodra ik de bougies moet vervangen volgens het onderhoud schema dan knal ik er Pulsars in, daar zijn andere eigenaren blijkbaar heel erg over te spreken. Ook is de standaard ketting die erop komt echt bagger, ik smeer het om de 300km in maar het vertoont na 10000km al ernstige slijtage.

Al met al heb ik nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf, vooral omdat de fiets zo belachelijk goedkoop was nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vervang je de bougies niet meteen dan?
Dat zijn de kosten ook niet.

Dus ee power commander doet niet waarvoor die erop is gezet.
Wuka king niet meer leverbaar?
 
Omdat ik die Pulsars in Spanje moet bestellen en vanuit daar laten versturen. Daarnaast doet de Husq het prima bij dagelijks gebruik voor mij. Ik rij toch meestal continu snelweg als woon/werk route, dus constante snelheid op middelmatige toeren. De Power Commander kan ik enorm rijk zetten wat het bokken oplost maar dan is het verbruik ook veeeel hoger dus heb ik het nu een beetje ingedeeld dat het bij 'cruise' wat arm loopt. Ik moet nog even de tijd vinden om langs PowerPoint te gaan in Tiel om alles professioneel af te laten stellen, dat kan het bokken ook oplossen. Vandaar dat ik dus ook even wacht met de Pulsars.

Daarnaast heeft de ECU een beetje de nijging om de Power Commander tegen te werken waardoor de symptomen na een tijdje weer terug komen... Dan moet ik de ECU weer resetten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dat zo lees ben ik nog meer tevreden met de Wuka King.
Ik heb nu 17.000 km gereden waarvan 16.000 met de Wuka King en hij loopt echt als een zonnetje sinds de installatie.
Maar de Wuka King schijnt inderdaad niet meer in productie te zijn volgens de website.
De Boosterplug echter nog wel: ikzelf heb toen voor de Wuka King gekozen omdat die een dual stand had maar de Boosterplug had ook goede kritieken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan