Aankoop honda dax

nonverba

MF'er
25 mrt 2010
87
0
Hey allemaal,

Ik zou tweedehands een dax kopen. Ik had wat leuks gezien maar de verkoper vertelde me dat "1 tandje van tandwiel is afgebrokekn in vitessebak".

1.Is dit een big deal? Grote herstelkost?

2.Weet mss iemand wat "semi automatisch" is voor manier van schakelen. Is dit zonder ontkoppelen ofzo?

Dankuwel aan allen die advies kunnen geven.
 
met mazzel nieuwe tandwielen in de bak zetten, met pech gruis door het blok.

In dit geval is semi-automatisch dat de koppeling IN je schakelpedaal gebouwd is, als je het schakelpedaaltje omhoog ( of omlaag ) drukt, ontkoppelt hij, en als je hem weer loslaat koppelt hij.

Let wel, schakelpatroon is: N-1-2-3-4 Of, als het een "doortrapbak" is N-1-2-3-4-N-1-2-3-4 etc

Woon je zelf in NL? vergeet die dax dan maar.
Woon je ook in belgië? Is het wel een echte dax?
Indien het een echte dax is, met een origineel blok, en je hebt hem voor een goede prijs kunnen kopen, loont het altijd wel om het blok in orde te maken.
 
Laatst bewerkt:
Is het een originele Honda of een chinese? Bij het eerste, blokrevisie. Bij de 2e, nieuw Chinees blok kopen. Als je de uren gaat tellen en het materiaal is dat laatste goedkoper.
Semiautomaat is idd zonder koppeling. Origineel Honda rijdt het wel aardig, maar een Chinese semi-automaat vind ik beroerd schakelen.
Verder zie brommerforum.nl of www.4takt.net
 
@bolletjebas ik ben van BE.

Hoe bedoel je een echte dax? Ik weet echt niks van die dingen. En vond niet veel info op google dus sorry als ik domme vragen stel.
 
@bolletjebas ik ben van BE.

Hoe bedoel je een echte dax? Ik weet echt niks van die dingen. En vond niet veel info op google dus sorry als ik domme vragen stel.
Een echte dax is gemaakt door honda.
Er zijn veel kopieën. Zoals skyteam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@bolletjebas ik ben van BE.

Hoe bedoel je een echte dax? Ik weet echt niks van die dingen. En vond niet veel info op google dus sorry als ik domme vragen stel.
Niet veel info op google? Waar zoek je op? Kijk eens op 4takt.net. Verder is er meer als genoeg info te vinden over het blok zelf. Ik denk dat het blokje onder een dax (het Honda blok en al zijn kopieën) misschien wel een van de meest gebouwde verbrandingsmotoren ooit is geweest!!
 
@Martell

Ach zo. Dankje interessante informatie.

Ik zag idd veel skyteam en jincheng die te koop stonden. Dacht dat het tunemerken waren zoals bv Cosworth.

Zijn deze dan van dezelfde kwaliteit dan een originele Honda dax?
 
@tom

Ik zocht op "honda dax" maar kreeg dan constant tweedehands sites. Twijfelde ook even of hij officieel zo noemde. Ik ga ook is op je gegeven site kijken. Dankuwel.

Ik zie net dat je ook een Dax hebt. Ik zou voor 50cc gaan. Als ik mag vragen: wat zou jij een goede prijs vinden?
 
@tom

Ik zocht op "honda dax" maar kreeg dan constant tweedehands sites. Twijfelde ook even of hij officieel zo noemde. Ik ga ook is op je gegeven site kijken. Dankuwel.

Ik zie net dat je ook een Dax hebt. Ik zou voor 50cc gaan. Als ik mag vragen: wat zou jij een goede prijs vinden?
Tussen de 250 en 2000 euro, afhankelijk of het een kopie of een Honda is, en afhankelijk van de staat en eventuele originaliteit en welke onderdelen er op zitten.
Ik heb zelf een Skyteam motordax, en heb er een paar honderd voor betaald, en dat vond voor de staat waarin die verkeerde meer als genoeg
 
Laatst bewerkt:
@tom

Oh je hebt zelf een Skyteam, en toevallig een semi-automaat? Zoja hoe rijdt dat tegenover gewoon manueel?

Ik ga zoeken rond de 300€ , geen originele dan. Het is gewoon voor in de stad te rijden.
 
@tom

Ik zocht op "honda dax" maar kreeg dan constant tweedehands sites. Twijfelde ook even of hij officieel zo noemde. Ik ga ook is op je gegeven site kijken. Dankuwel.

Ik zie net dat je ook een Dax hebt. Ik zou voor 50cc gaan. Als ik mag vragen: wat zou jij een goede prijs vinden?
dan is het geen motor...
 
Je kan een Dax zonder problemen aanpassen naar een handkoppeling. Ander koppelingetje, carterdeksel en kabeltje met bediening en je bent klaar. Vroegâ vaak gedaan.
Dacht dat de originele 3 versnellingen ook makkelijk te vervangen waren voor een 4 bak. Maar dat is een wat duurdere actie die eigenlijk weinig nut heeft.

En zoals geschreven; oersterk blokje. Op details na allemaal hetzelfde. En een originele 70cc is niet perse sneller dan een 50cc als je simpele opvoertrucjes niet schuwd.
Leuk detail; van de week mijn eerste Honda eens aangetrapt. 5x trappen en hij liep weer mooi op benzine uit 2000!
 
Laatst bewerkt:
Een origineel Honda semi automaat met 3 bak heeft schakelpatroon 1-N-2-3, waarbij de versnellingen andersom liggen (1 omhoog, rest naar beneden). En de N is een hele trap, ipv een halve. Dus van 1 naar 2 is 2 keer schakelen.
 
Een origineel Honda semi automaat met 3 bak heeft schakelpatroon 1-N-2-3, waarbij de versnellingen andersom liggen (1 omhoog, rest naar beneden). En de N is een hele trap, ipv een halve. Dus van 1 naar 2 is 2 keer schakelen.
Lang niet allemaal hoor, heb ze ook met N-1-2-3 naar beneden gehad. Erg leuk met afremmen en per ongeluk in z'n 1 terechtkomen.
 
met mazzel nieuwe tandwielen in de bak zetten, met pech gruis door het blok.

In dit geval is semi-automatisch dat de koppeling IN je schakelpedaal gebouwd is, als je het schakelpedaaltje omhoog ( of omlaag ) drukt, ontkoppelt hij, en als je hem weer loslaat koppelt hij.

Let wel, schakelpatroon is: N-1-2-3-4 Of, als het een "doortrapbak" is N-1-2-3-4-N-1-2-3-4 etc

Woon je zelf in NL? vergeet die dax dan maar.
Woon je ook in belgië? Is het wel een echte dax?
Indien het een echte dax is, met een origineel blok, en je hebt hem voor een goede prijs kunnen kopen, loont het altijd wel om het blok in orde te maken.
Wat is er mis met een (nep)Dax in Nederland? Zijn er zat hoor, en ik meen zelfs dat je nu vanwege de kentekenregels een (Honda) Dax (uit de EU) ook gewoon als brommer kunt laten keuren.
 
Je kan een Dax zonder problemen aanpassen naar een handkoppeling. Ander koppelingetje, carterdeksel en kabeltje met bediening en je bent klaar. Vroegâ vaak gedaan.
Dacht dat de originele 3 versnellingen ook makkelijk te vervangen waren voor een 4 bak. Maar dat is een wat duurdere actie die eigenlijk weinig nut heeft.

En zoals geschreven; oersterk blokje. Op details na allemaal hetzelfde. En een originele 70cc is niet perse sneller dan een 50cc als je simpele opvoertrucjes niet schuwd.
Leuk detail; van de week mijn eerste Honda eens aangetrapt. 5x trappen en hij liep weer mooi op benzine uit 2000!
Ik vond dat altijd zo'n onzin aanpassing, niks mis met die semi automaat, had je een hand vrij om het bierkratje vast te houden op weg naar het strand.. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan