Lagerkap nokkenas Suzuki bandit 1200

Postman23

Rookie
4 okt 2012
15
0
Afgelopen week heb ik de klepspeling van mijn bandit afgesteld en bij het terug monteren van het kleppendeksel bleek dat het schroefdraad van het tapgat in de lagerschaal van de nokkenas nog op het boutje zat. -O-

Bij de Suzuki dealer in Zwolle werd mijn verteld dat deze lagerschalen niet los verkrijgbaar zijn.

Het draad dat hierin zat is M7x1 en het is dus mogelijk om deze op te boren naar M8 maar graag zou ik het orginele boutje weer gebruiken en dat is een nieuwe lagerschaal de enigste optie.

Weten jullie waar deze misschien wel te krijgen zijn? Die van een bandit 600 zouden volgens mij ook moeten passen.
 
Laatst bewerkt:
ik zou niet eens opboren gewoon netjes demonteren en onder de kolomboor even een gat 6 boren en dan een blindtap m7*1 er in en weer een origineel boutje.
even voor als je niet weet wat een blindtap is bij een normale tap zitten er rechte groeven om spaanders weg te krijgen maar dan drukt hij de spaanders voor zich uit. een blindtap heeft spiraal vormige groeven en trekt de spaanderrichting richting de tapkruk zodat ze niet in het gat blijven zitten. hierdoor kan je verder in een blindgat tappen zonder dat de tap tegen gehouden wordt door alle spaanders die hij zelf in het gat heeft gepropt. plus tijdens het sleutelen in de toekomst heb je minder (geen) kans dat er nog spaanders ongemerkt uit het gat komen die dan door de motor gaan zwerven.
 
Laatst bewerkt:
Het boutje zit niet meer in de lagerschaal, het boutje is nog goed. Het is puur het draad van het lagerkapje wat meegekomen is. Bestaan er helicoils met m7x1 binnendraad?
 
helicoils zijn er in bijna alle maten maar dan moet je meer materiaal weghalen als voor een m8 tap. wel even een blindtap pakken en het klepdeksel zal je waarschijnlijk ook moeten uitboren.
haal wel even die schaal uit de motor voordat je gaat tappen die krullen wil je niet in je motor hebben rondzwerven.
 
Afgelopen week heb ik de klepspeling van mijn bandit afgesteld en bij het terug monteren van het kleppendeksel bleek dat het schroefdraad van het tapgat in de lagerschaal van de nokkenas nog op het boutje zat. -O-

Bij de Suzuki dealer in Zwolle werd mijn verteld dat deze lagerschalen niet los verkrijgbaar zijn.

Het draad dat hierin zat is M7x1 en het is dus mogelijk om deze op te boren naar M8 maar graag zou ik het orginele boutje weer gebruiken en dat is een nieuwe lagerschaal de enigste optie.

Weten jullie waar deze misschien wel te krijgen zijn? Die van een bandit 600 zouden volgens mij ook moeten passen.

Dezelfde dealer heeft je als het goed is ook verteld dat er gewoon een M7 helicoil in te zetten is... ;)
 
helicoils zijn er in bijna alle maten maar dan moet je meer materiaal weghalen als voor een m8 tap. wel even een blindtap pakken en het klepdeksel zal je waarschijnlijk ook moeten uitboren.
haal wel even die schaal uit de motor voordat je gaat tappen die krullen wil je niet in je motor hebben rondzwerven.
Met een m7 helicoil tap haal je juist minder materiaal weg.
 
Ik denk dat de M7 helicoil tap ongeveer gelijk is aan een M8 tap, maar het is hoe dan ook mogelijk, er is zat materiaal over. Ik heb de reparatie al tig keer uitgevoerd bij de oliekoelers.

@Rambabbel, werk jij bij een motorzaak in zwolle? Wat kost een dergelijk reparatie bij jullie? (alleen helicoil zetten, het demonteren lukt me zelf wel.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan