lekkende benzinetank

Jos58

Rookie
25 apr 2013
19
0
Hallo.Mijn gs500 uit '92 heeft een lekkende benzinetank.Na wat gezocht te hebben op diverse fora heb ik het lek proberen te dichten met Bison kombi staal.Dat leek goed te gaan maar nu, zo'n zes weken later, druppelt de benzine er weer uit. Iemand suggesties??
 
dicht solderen is de beste methode, maar dat lukt uiteraard niet met een gewone soldeerbout. heb je zo'n zinksoldeerbout van dakwerkers nodig. en een spuiter voor nieuwe lak :Y

anders met JB-weld of iets gelijkaardigs.
 
Weet je zeker dat je het goed gedaan hebt? Ik heb ooit een aluminium tank gerepareerd met kneedbaar staal van Bison, en dat heeft het 12 jaar probleemloos uitgehouden.
Tank demonteren. Leeg maken. Helemaal leeg maken. Lekker in het zonnetje zetten en verder leeg laten dampen.
Dan: Plaats van lek licht opschuren aan binnen en buitenkant. Voordat je met je hand/arm in de tank gaat: Zet alles wat de tank in gaat even in de vaseline, dat beschermt tegen eventuele chemische verbranding. Benzine is troep.
Daarna: Kneedbaar staal kneden, beetje een rolletje van maken dat door het gat kan, er hoeft niet veel doorheen, en dan aan twee kanten aanduwen en mooi glad duwen.
 
Weet je zeker dat je het goed gedaan hebt? Ik heb ooit een aluminium tank gerepareerd met kneedbaar staal van Bison, en dat heeft het 12 jaar probleemloos uitgehouden.
Tank demonteren. Leeg maken. Helemaal leeg maken. Lekker in het zonnetje zetten en verder leeg laten dampen.
Dan: Plaats van lek licht opschuren aan binnen en buitenkant. Voordat je met je hand/arm in de tank gaat: Zet alles wat de tank in gaat even in de vaseline, dat beschermt tegen eventuele chemische verbranding. Benzine is troep.
Daarna: Kneedbaar staal kneden, beetje een rolletje van maken dat door het gat kan, er hoeft niet veel doorheen, en dan aan twee kanten aanduwen en mooi glad duwen.

:?
 
Weet je zeker dat je het goed gedaan hebt? Ik heb ooit een aluminium tank gerepareerd met kneedbaar staal van Bison, en dat heeft het 12 jaar probleemloos uitgehouden.
Tank demonteren. Leeg maken. Helemaal leeg maken. Lekker in het zonnetje zetten en verder leeg laten dampen.
Dan: Plaats van lek licht opschuren aan binnen en buitenkant. Voordat je met je hand/arm in de tank gaat: Zet alles wat de tank in gaat even in de vaseline, dat beschermt tegen eventuele chemische verbranding. Benzine is troep.
Daarna: Kneedbaar staal kneden, beetje een rolletje van maken dat door het gat kan, er hoeft niet veel doorheen, en dan aan twee kanten aanduwen en mooi glad duwen.


Dat goedje van Bison was twee componenten spul dat in tubes zat. Uitknijpen en goed doorroeren dn dan met spatel aanbrengen. Is dat kneedbare materiaal beter??
 
Ik heb dit ook aan de hand gehad met mijn benzinetank. Daar druppelde telkens wat benzine uit.
Heb dit net gerepareerd met 2 komponenten-lijm UHU plus endfest 300. Moet volgens de verpakking tegen benzine kunnen. En er is geen druppel benzine meer te zien.

Toch wil ik het liever goed aanpakken omdat ik vermoed dat lijm op den duur toch wordt aangetast door benzine, als het maar lang genoeg met elkaar in aanraking is geweest. Daarom doe ik over enkele maanden nog een behandeling aan de binnenkant van de tank met een tankcure produkt of iets dergelijks.
 
Volgens mij is een lekkende gs500 tank bij voorbaat al verloren zaak en zou ik asap op zoek gaan naar een nieuwe. Die meteen even preventief behandelen met een middel als tankcure en dan kan je er weer jaren tegenaan.
 
ik zou gewoon een 2 de hands tank zoeken.
is volgens mijn net zo duur als coaten.
en scheelt een hoop ergernis.

Die zijn er niet, de GS500 is enkel geleverd met gieter, niet met brandstoftank :+

Rotten helaas allemaal door, best gewoon deze goed behandelen (coating) en niet plaatselijk repareren want dan kan je volgende maand (op een ander punt) opnieuw beginnen.
 
Was een Zündapp tank maargoed, nadat ik mijn eerste lekke tank tweemaal heb gerepareerd een andere gescoord, die was ook in no-time lek. Toen maar een permanente oplossing gekozen :+

full
 
Is die nieuwe lekkage niet gewoon een nieuw gaatje?
mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer je 1 lek punt hebt... je al vrij snel 2, 3, 4, .... gaatjes hebt..
 
Dat goedje van Bison was twee componenten spul dat in tubes zat. Uitknijpen en goed doorroeren dn dan met spatel aanbrengen. Is dat kneedbare materiaal beter??
Ik ken dat twee componenten spul niet, dus of het beter is weet ik niet. Maar mijn ervaring met kneedbaar staal is: Aluminium tank, gat van ongeveer een halve bij een halve centimeter. 1 keer gerepareerd en heeft daarna in de 12 jaar dat ik de motor had nooit meer gelekt.

Kneedbaar staal is specifiek bedoeld voor metalen benzine tanks. Product sheet:
http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_3652_2.pdf
Het gedraagt zich, voor het uithardt, als kauwgom, plakt goed en je kunt een gat goed opvullen.

<edit>

Ik heb nog even gekeken, maar wat jij gebruikt hebt is lijm. Dat is in principe niet bedoeld om een gat te dichten. Ik kan me voorstellen dat dat aan de randen scheurt/breekt en weer gaat lekken.
 
Laatst bewerkt:
Ben toch maar weer aan de gang gegaan. Nu met een kneedbaar goedje van Griffon. Gewoon bij de Praxis verkrijgbaar. Op de verpakkkng staat o.a.: voor tanks (water, benzine). Dus zou goed moeten zijn. Keep fingers crossed.
 
Is prima te repareren met kneedbaar metaal maar gaat met verloop van tijd gegarandeerd elders lekken.
:+
..is dus niet prima...maar een wel gegarandeerd gebrekkige reparatie....als ik het zo mag duiden!
8-)

Ik zou de tank laten solderen.
Is iets meer werk incl. stukje spuitwerk, maar wel efficiënter.

Welke kleur is de tank? ( ...eventueel 2ehandsje..)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan