Oliedruk probleem Ducati 748??

Julles

MF'er
13 jun 2013
43
0
Woumen
Mijn olielampje gaat aarzelend oplichten bij het stationair draaien na het remmen bij een warme motor. Van zodra ik wat gas geef gaat het lampje uit, tijdens het rijden heb ik er geen last van. De motor is onlangs binnen geweest voor onderhoud waar geen olielek of iets dergelijks is vastgesteld. Ik zit nu aan 18.000 km en had er graag nog de zomer mee doorgereden om hem dan in de winter binnen te doen voor een groot onderhoud. Ik wil natuurlijk het risico niet nemen en de motor in de soep laten draaien.
Iemand die weet waaraan het zou kunnen liggen?
 
Neen, heb de tijd nog niet gevonden om naar de motorshop te rijden.
Ik zal in ieder geval de oliedruk uitmeten en als die goed is vervang ik de sensor.
Aan het oliepeil ligt het niet bij mij. Rijden doe ik er niet meer mee want ik ga uit van het ergste en wil de motor niet helemaal in de soep draaien.
 
Bij mij is het big-end stuk heb het helle blok al open gemaakt. Ik ga gelijk alle lagers vernieuwen nu die toch open is, wel een duur geintje alleen de lagers zijn al 400 Euro en dan nog 150 euro voor het big-end lager en nog wat klein materiaal alles bij elkaar rond de 650 euro, maar gelukkig kan ik de rest zelf doen anders gaat het je tussen de 1500 2200 euro kosten een complete revisie.

Neen, heb de tijd nog niet gevonden om naar de motorshop te rijden.
Ik zal in ieder geval de oliedruk uitmeten en als die goed is vervang ik de sensor.
Aan het oliepeil ligt het niet bij mij. Rijden doe ik er niet meer mee want ik ga uit van het ergste en wil de motor niet helemaal in de soep draaien.
 
Hier nog wat foto's van het lager en het blok.

full

full
 
Het zal ook wel zoiets zijn bij mij. Kan ik helaas zelf niet dus wordt het in de geldbuidel tasten maar weet niet of ik nog zoveel wil uitgeven aan een motor waarvan de waarde niet veel hoger licht dan de kosten aan het blok. Moet ik nog eens goed over nadenken.
 
Bij mij is het big-end stuk heb het helle blok al open gemaakt. Ik ga gelijk alle lagers vernieuwen nu die toch open is, wel een duur geintje alleen de lagers zijn al 400 Euro en dan nog 150 euro voor het big-end lager en nog wat klein materiaal alles bij elkaar rond de 650 euro, maar gelukkig kan ik de rest zelf doen anders gaat het je tussen de 1500 2200 euro kosten een complete revisie.

mm heb alle lagers 6 stuks hier liggen dacht rond de 280€ ervoor betaald te hebben

de 2 verschillende voor de krukas 79.46 en de andere 86.32 en die kleinere kosten niet zoveel

ook moet je als je de lagers vervangt ook nog shims kopen om de versnellingsbak en krukas terug uit te shimmen

dus een meetklok heb je ook nodig

al bij al valt het werk nog mee hoor
 
Het zal ook wel zoiets zijn bij mij. Kan ik helaas zelf niet dus wordt het in de geldbuidel tasten maar weet niet of ik nog zoveel wil uitgeven aan een motor waarvan de waarde niet veel hoger licht dan de kosten aan het blok. Moet ik nog eens goed over nadenken.

Bij 18000 km op de teller zou ik zeker niet ervan uitgaan dat het de big ends zijn.
Behalve als je de hele dag het uiterste van zo'n motor vergt op een circuit , of zonder olie (of te weinig) gereden zou hebben. zou je dat niet moeten verwachten.

Begin bij het goedkoopste, een blok open treken kan altijd nog.
 
Ok, ik zal eerst de druk eens meten en dan zien we wel.
De motor heeft 2 jaar zo als stilgestaan, ik zie wel niet goed in wat het probleem zou kunnen zijn hierdoor.
walter1234, hoe ben je erachter gekomen dat je lager kapot was van je big end?
 
Ok, ik zal eerst de druk eens meten en dan zien we wel.
De motor heeft 2 jaar zo als stilgestaan, ik zie wel niet goed in wat het probleem zou kunnen zijn hierdoor.
walter1234, hoe ben je erachter gekomen dat je lager kapot was van je big end?

Bij mijn broer(748 biposto 1995) kwam er olie uit de carterontluchting,1 telefoontje was genoeg voor de diagnose : bigend lager -O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan