Suzuki gs 650 GT '83. Start, maar slaat af

Robdekoning

MF'er
26 dec 2011
66
0
Amsterdam
Hoi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden de motor in de topicnaam gekocht. Ik heb een proefritje gemaakt en hij startte, na wat geklooi met de choke, in het begin prima. Voordat ik ermee gereden heb afgezet en nogmaals geprobeerd; toen wilde hij niet aangaan. De startmotor liep wel, maar hij wilde niet lopen, alsof hij geen benzine kreeg.

Vervolgens heb ik even met de verkoper een babbeltje gemaakt en 15 minuten later het nog eens geprobeerd; toen startte hij wel en hij liep vervolgens ook perfect hetgeen reden was voor mij om hem te kopen en ermee naar huis te rijden.

Vandaag, zo'n 3 weken na mijn aankoop, heb ik hem uit de schuur gehaald en proberen te starten met de choke aan. Hij startte onmiddellijk maar toen ik het gas losliet (en ik kan mij herinneren dat ik de choke ook langzaam uitzette) viel hij uit. Daarna wilde hij niet meer starten. De startmotor deed het wel gewoon.

Ik heb alvast een werkplaatsboek besteld en ook wat onderzoek gedaan.

- Ik heb twee van de vier bougies verwijderd en deze waren mooi bruin kleurig, niet nat van de benzine;

- Ik heb een bougie op het motorblok gelegd en deze vonkte mooi, het leek zelfs even alsof de motor wilde starten; conclusie: aan de bougies lijkt het niet te liggen.

- De twee kabels die naar twee punten in het kraantje van de brandstoftank liepen (1 dikke kabel en 1 minder dikke) heb ik verwijderd, waarna er benzine uit het grote kraantje liep. Toen ik het kraantje op off zette, stopte het. Ik vraag mij af waarom er niets uit het kleine kraantje kwam. Maar mijn conclusie is iig dat de benzinedoorvoer bij het grote kraantje goed is.

Vervolgens heb ik de brandstoftank verwijderd, waarna ik nogmaals heb geprobeerd te starten; Hij startte en sloeg aan, maar voor even.

- Vervolgens heb ik in de luchtkamer gekeken die via een inlaatstuk op de carburateurs is aangesloten. In de luchtkamer zat een groot luchtfilter dat nat was van de benzine. Ik heb het luchtfilter verwijderd en de luchtkamer bleek ook wat nat van benzine te zijn.

Verder dan het voorgaande ben ik niet gegaan. De brandstoftoevoer vanuit de tank lijkt goed en de bougies ook. Ik denk dat er iets mis is met de carburateurs, maar wat weet ik nog niet. Heeft er iemand van jullie een idee? Wellicht even de carburateurs schoonmaken?

Wel nog een opmerking. Ik vind de motor te veel naar benzine stinken, ook als hij al enige tijd (een week) niet aan heeft gestaan.

Graag jullie ideeen!

Gr. Rob
 
Ik denk dat de carburateurs schoongemaakt/ gereviseerd moeten worden. Blijkbaar sluiten de vlotternaalden niet goed af waardoor de peut zo je luchtfilter inloopt.
En dat kleine kabeltje wat van het kraantje afkomt is een slangetje, en dat slangetje is een vacuümslangetje. Daar gaat geen benzine doorheen. Dat slangetje doet alleen maar aan het kraantje lurken zodat het kraantje opengaat als ie op ON staat. Als het kraantje op ON staat en de motor draait niet zou er geen benzine uit mogen komen.

Als je zelf geen zin/ kennis/ tijd hebt om de carburateurs schoon te maken c.q. te reviseren kun je makkelijk beginnen met een reinigingsmiddel in je tank te gooien, misschien gaat het dan beter.
Heb je wel tijd/ zin/ kennis moet je gewoon de carbs openschroeven en het hele zaakje eens flink schoonmaken met Dasty.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is het vacuumgedeelte ook stuk, ts zegt dat hij beide slangetjes afgekoppeld heeft en er toen benzine uit kwam stromen.
Dat i.c.m. lekkende vlotternaalden is dubbel ruk.

Oliepeil nog goed? ( misschien benzine bij gekomen, indien dat het geval is; olie verversen! )
 
Kijk je oliepeil na, of er geen benzine in is gelopen.

Als ik mij niet vergis heb je cv carburateurs, de dikke slang ( geen kabel ) is je benzine toevoer.
Dunne slang is vacuüm.
Welke standen staan er op je benzinekraan, pri - ON - res ?
Bij normaal gebruik moet hij op ON staand, als je dan aan het dunne slangetje zuigt zal uit de dikke benzine lopen.

Carbs schoonmaken bij oudere motoren is nooit overbodig....
 
N.a.v. jullie antwoorden heb ik nog even via internet gegoogled naar Prime - On - Res (wat ik inderdaad heb) en weet wat het inhoud. Omdat de benzine alleen stroomde toen de stand op Prime stond, lijkt mij dat er niets mis is met het vacuumgedeelte. Ik zal echter wel de carburateurs gaan schoonmaken! Thanks voor de tips mannen!
 
pri is open stand loopt hij altijd gewoon door.
je moet even kijken of je via dat dunnere slangetje kan zuigen.
als het goed is gaat er dan benzine stromen.
als hij op on of res staat.
als dat niet zo is is je vacuum gedeelte stuk.
 
Zuigen via het slangentje lukte niet, dus het lijkt erop dat de vacuumpomp niet functioneert. Vandaag heb ik ook de carburateur verwijderd. Helaas zijn veel schroeven echter doorgedraaid en verroest :(. Nog ff klussen!
 
Uiteindelijk heb ik de carburateur verwijderd en deze ultrasoon laten reinigen. Alles ziet er (nu) prima uit. Ik heb de carburateur vandaag weer geinstalleerd en er meteen vier nieuwe luchtfilters opgezet (sport). Vervolgens proberen te starten en alhoewel de startmotor zijn ding doet, start hij niet.

In het handboek staat dat je als tweede moet kijken naar de bougies. Dit had ik al gedaan maar voor de zekerheid nogmaals vandaag. In ieder geval twee van de vier bougies zien er mooi bruinkleurig uit. Als ik ze op het blok leg dan komen er tijdens het starten blauwe vonkjes. Ik vind de vonkjes persoonlijk best klein, wat gelijk kan staan aan "zwak", waarover weer in het handboek staat "if there is no spark, of if the spark is weak, substitute a good plug for the old one and check again."

Mijn volgende stap is dus nieuwe bougies kopen. Toch denk ik bijna niet dat het hieraan kan liggen. De symptomen nu zijn namelijk hetzelfde als in het begin, echter, in het begin startte hij niet, na 10 min. wachten wel, reed ik vervolgens van Eindhoven naar A'dam, om daar er voor goed mee op te houden. Als het aan de bougies zou liggen, had ik dan ook niet naar A'dam kunnen rijden?

Wellicht zou het verder nog aan de bougie kappen kunnen liggen, maar dan zou ik ook geen kleine blauwe vonken krijgen toch? En het lijkt mij ook sterk dat alle vier de bougies het tegelijk ineens niet meer zijn gaan doen. Als er 1 of 2 het niet doen, dan zou de motor toch wel moeten starten (om op 2 of 3 cilinders te lopen)?

Dan zou het voorts nog aan de twee coils kunnen liggen.

Wat zijn jullie ideeën!? Ik wil hem inmiddels graag weer aan de praat krijgen! Ik hoor graag!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste moet je de carbs aanpassen aan de nieuwe "sport" luchtfilters.
Ik ga ervan uit dat het geen K&N filters zijn, de goedkopere varianten zijn wat minder goed af te stellen maar de motor zal er wel op moeten lopen.
Je kan de bougiedoppen eraf draaien en een klein stukje van de kabel afknippen, heb je weer goede verbinding.
Tevens kun je gelijk de spoelen even doormeten, ook de doppen.
 
Oke, aanpassen van de standen had ik verwacht, maar ook al zou ik niets aanpassen (hetgeen ik gedaan heb) zou de motor dan niet in ieder geval moeten starten? (om vervolgens slecht of onregelmatig te lopen). Hij start namelijk niet eens. Daarom lijkt mij dat het probleem niet in de afstelling ligt. Dit te meer nu de motor nu exact dezelfde kuren heeft toen ik hem had gekocht, toen de originele filter er nog op zat en de afstelling nog goed was (hij heeft immers toen ook een tijdje gelopen).

Je zegt een stukje van de kabel eraf knippen, ik zal dat eens proberen. Wat betreft het doormeten, dit klinkt leuk maar ik heb helaas geen idee hoe dat moet en waar ik op moet letten :(. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
 
Met een multimeter, van bougiedop naar bougiedop (door de spoel heen) ca 31-33 kOhm
en de spoel zelf ca 3-5 Ohm.

Heb je een werkplaatshandboek?

Zo niet, ik heb hier nog één van Clymer (engels) GS650 fours 81-83.
Mag je overnemen voor 15 euro ex verzenden.

Ik heb hem niet nodig omdat de koop van een gs650 destijds niet doorging......
Is toen een GR650 geworden.

Maar goed, hij zou wel moeten lopen al dan niet beroerd.
Krijg wel benzine dus?
 
Heb je ontstoorde bougiedoppen er op zitten?
Dit kun je door meten met de multimeter.
En heb je ook ontstoorde bougies er in gedraaid?
Dit is te herkennen aan een r in de bougiecode.
Als ja op alle 2 de vragen dan nieuwe niet ontstoorde bougiedoppen en nieuwe niet ontstoorde bougies kopen.
Grote kans dat hij dan wel loopt.
 
@kwaduz, dank voor het aanbod maar heb het handboek al!

@daddyphilipsen, ik zal het deze week doormeten! wat betreft de bougies, de code is ngk dr8es 1 (of l). Er zit een r in maar weet niet of je deze r bedoelt.
 
Als het goed is staat er onder het grote ngk logo die op het porselein staat gedrukt ook een grote R en op het doosje waarin de bougie zat staat ook een grote R afgedrukt.
Deze bougies zijn ontstoord en die moet je dus niet hebben.
 
Afgelopen weekend heb ik nieuwe niet ontstoorde bougies erin geschroefd. Hij doet het echter nog steeds niet. Nu vraag ik me af of ik ook nog de bougiekappen moet vervangen. Ik denk echter dat daar het probleem bijna niet kan zitten. Immers, hetzelfde euvel als nu had ik ook toen ik hem kocht, maar vervolgens heb ik wel nog ruim 100 km gereden. Anders had ik dit toch ook niet kunnen doen?

Het ligt dus kortom vermoedelijk niet aan:
- de carburateur;
- de bougies;
- de bougiekappen;
- het kraantje (bij Prime loopt hij door waardoor de carburateur kennelijk wel benzine krijgt);

Maar waar ligt het dan wel aan? De bougies blijven kurkdroog waardoor ik vermoed dat er vanuit de carburateur geen benzine/lucht mengsel het blok in wordt gezogen. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Zijn het misschien de bobines die (kennelijk ineens) niet meer zijn gaan werken. Maar ook dan geldt, toen ik hem kocht deed hij het even niet, maar vervolgens heb ik er wel nog ruim 100 km mee gereden. Vreemd dus allemaal.

Ik zat ook te denken aan het extra slangentje (naast de benzineslang) waardoor er druk opgebouwd wordt. Misschien werkt dat slangentje niet goed? Maar dan zou er bij het rondgaan van de startmotor (met de stand op prime) toch nog steeds een benzine/lucht mengel het blok ingaan?

Anyway, ik hoop dat jullie me nog even kunnen helpen. Thanks!
 
Zuigen via het slangentje lukte niet, dus het lijkt erop dat de vacuumpomp niet functioneert. Vandaag heb ik ook de carburateur verwijderd. Helaas zijn veel schroeven echter doorgedraaid en verroest :(. Nog ff klussen!


Je hebt aan het slangetje gezogen. je hebt hem dus losgehaald en eraan gezogen. Aan welke kant van de slang heb je gezogen en waar ging het andere einde van de slang naartoe?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Boritje gezogen, het andere einde ging naar de valve (niet naar de carbs); er kwam benzine uit. Het relais is verder ook goed want hij klikt. Dus het ligt niet aan:

- Benzine
- Kraantje
- Verstopte benzine slang
- Carburator (is gereinigd)
- Bougies (nieuwe niet ontstoorde ); ze vonken
- Accu (met een andere accu doet ie het ook niet); geeft wel nu nog maar 11,8 volt aan
- Relais

Wellicht zou het dan aan de volgende punten kunnen liggen:
- Bobines (echter het is dan op zijn zachts gezegd vreemd dat hij het eerst niet, toen wel, en nu weer niet doet)
- Contacten????????
- Compressie????????

We komen er wel....
 
Afgelopen weekend heb ik nieuwe niet ontstoorde bougies erin geschroefd. Hij doet het echter nog steeds niet. Nu vraag ik me af of ik ook nog de bougiekappen moet vervangen. Ik denk echter dat daar het probleem bijna niet kan zitten. Immers, hetzelfde euvel als nu had ik ook toen ik hem kocht, maar vervolgens heb ik wel nog ruim 100 km gereden. Anders had ik dit toch ook niet kunnen doen?

Het ligt dus kortom vermoedelijk niet aan:
- de carburateur;
- de bougies;
- de bougiekappen;
- het kraantje (bij Prime loopt hij door waardoor de carburateur kennelijk wel benzine krijgt);

Maar waar ligt het dan wel aan? De bougies blijven kurkdroog waardoor ik vermoed dat er vanuit de carburateur geen benzine/lucht mengsel het blok in wordt gezogen. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Zijn het misschien de bobines die (kennelijk ineens) niet meer zijn gaan werken. Maar ook dan geldt, toen ik hem kocht deed hij het even niet, maar vervolgens heb ik er wel nog ruim 100 km mee gereden. Vreemd dus allemaal.

Ik zat ook te denken aan het extra slangentje (naast de benzineslang) waardoor er druk opgebouwd wordt. Misschien werkt dat slangentje niet goed? Maar dan zou er bij het rondgaan van de startmotor (met de stand op prime) toch nog steeds een benzine/lucht mengel het blok ingaan?

Anyway, ik hoop dat jullie me nog even kunnen helpen. Thanks!


als de bougies kurkdroog blijven, dan is er toch iets aan de hand met de brandstofvoorziening. Heb je al geprobeerd om de tank te omzeilen en via een fles oid benzine in carbs te krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan