Yamaha XT660X start koud, loopt even en valt dood

ironbird

MF'er
11 jan 2007
137
0
Retie, Belgie
Gisteren ging ik na een lange stilstand (half jaar), zonder tussentijds de accu aan de druppellader te hebben gehangen even rijden met mijn xt660x uit 2005. Hij startte meteen (ik hoorde wel dat de accu het moeilijk had) maar hij liep wel. Daarna heb ik er ongeveer een kilometer mee gereden toen hij plots even stotterde en stilviel. Daarna was hij niet meer goed te starten. Soms heel even maar bij het minste gas geven viel hij weer dood.

Als ik hem vervolgens met startkabels aan een autoaccul hing startte hij wel, maar bij het weghalen va de startkabels viel hij na een 10-tal seconden weer stil.

Daarna de accu thuis een paar uurtjes aan de acculader gehangen en hij startte meteen. (ik heb hem toen meteen weer stilgezet omdat ik wegmoest). Een dag later de accu gemeten en die had nog steeds netjes 12.8V. Hij startte meteen, maar na 10 seconden valt hij steeds uit. En daarna start hij ook niet meer lekker, zonder de acculader er even aan te hangen. Ik heb gemeten en als hij loopt laadt hij wel netjes zichzelf bij met 14V (zonder acculader eraan natuurlijk)



Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Brent
 
Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik had eerst al eens rechtstreeks een grote auto-accu aangesloten en het probleem bleef. Maar die accu was ook niet helemaal goed meer wist ik dus had ik dat nog niet helemaal uitgesloten. Ik heb ook gemeten met mijn motor-accu alleen en tijdens het starten zakte die niet onder de 11V (had er wel de bougie uitliggen toen dus eigenlijk een waardeloze meting)


Daarna bij mijn kameraad de bougie en de accu uit zijn (goed werkende) Yamaha Raptor 700 quad gaan halen en bij mij in de xtx getest. Eerst de bougie alleen getest, en hoera hoera probleem lijkt opgelost!

Nadat ik met de Raptor bougie merkte dat het probleem was opgelost heb ik mijn bougie er nog eens ingedraaid en toen leek die aanvankelijk ook weer te werken. Maar na een paar honderd meter rijden in de straat viel hij weer dood. Starten ging wel opnieuw, maar bij gas geven valt hij dood. Ik hoop dus dat het toch maar de bougie is!

De werkende bougie was het wel een NGK-R met hittegraad 8 terwijl in mijn XTX een NGK-R met hittegraad 7 zat. Morgen ga ik twee nieuwe bougies halen (eentje op reserve voor onder het zadel) en ik overweeg om ook een hittegraad 8 te nemen. Verstandig of toch niet? De motor is helemaal origineel alleen ik heb er superpole dempers opzitten ipv de originele.
 
Terug
Bovenaan Onderaan