Suzuki RF 600 start niet meer na motorvakantie.

Twinair

Die hard MF'er
28 sep 2010
719
1
Het gaat om een Suzuki RF600 (25kw)

Een week na een motorvakantie van ongeveer 2500 km wilde ik de suzuki weer pakken.
Met het starten sloeg deze bijna aan en daarna niet meer..
nu klinkt het totaal niet of ie wil aanslaan, ik heb de tank eraf gehaald een bougie gecheckt en deze vonkt..
benzine toevoer moet ook gewoon goed zijn.

Wat vergeet ik?
 
Het gaat om een Suzuki RF600 (25kw)

Een week na een motorvakantie van ongeveer 2500 km wilde ik de suzuki weer pakken.
Met het starten sloeg deze bijna aan en daarna niet meer..
nu klinkt het totaal niet of ie wil aanslaan, ik heb de tank eraf gehaald een bougie gecheckt en deze vonkt..
benzine toevoer moet ook gewoon goed zijn.

Wat vergeet ik?


ik denk de benzine; een maat van me heeft ook eens getankt in buitenland en daarna wilde de motor niet meer normaal lopen.

dit was toevallig vorig jaar nog; alles heeft ie geprobeerd maar de motor bleef moeilijk lopen [rauw lopen] > uiteindelijk bij de Nederlandse grens of ergens daar in de buurt getankt en de motor liep weer als een malle/vanouds. :]
 
Wat is het bauwjaar, want als je toevallig in Duitsland een paar keer E10 hebt getankt of sps95-E10 in Frankrijk, met een rf600 van voor 95, dan kan je nu problemen hebben.
 
accu doet het, de startmotor draait normaal..

Ik heb wel een keer e10 getankt (rest gewoon 98) en de motor komt idd uit 95, wat zijn de problemen die hieruit kunnen volgen precies?
 
Door bio-ethanol, en gezien de verdunning in E10-benzine in mindere mate door E10, kunnen verschillende problemen ontstaan. Allereerst zijn metalen onderdelen van de motor meer vatbaar voor corrosie (roest). Hierdoor kunnen bijvoorbeeld bepaalde éénlaags tanks doorroesten en gaan lekken.

Het voornaamste probleem is echter dat bepaalde afdichtingen, pakkingen en keerringen van plastic of rubber stuk kunnen gaan door de bio-ethanol. Dan ontstaan er in de motor lekkages en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vooral oudere motoren willen nog wel eens dergelijke problemen krijgen bij gebruik van E10.

Eerlijk gepikkedieft van een andere website ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ie vonkt zou ik er eerst vanuit gaan dat de benzine aanvoer toch niet goed is.

Spuit een beetje remmenreiniger in de luchtinlaat en probeer opnieuw te starten (geen choke en geen extra gas). Loopt hij dan normaal dan is de ontsteking gewoon goed (en de rest ook). Als hij blijft lopen was er b.v. een sproeier verstopt die door de aanzuiging van de motor op hogere toeren weer open is gegaan. Slaat hij weer af dan ligt het echt aan de brandstofaanvoer.

Tap de benzine eens af, check of er uit elk vlotterbakje ongeveer evenveel is gekomen en hoe het eruit ziet (helder of troebel?). Doe de schroefjes dicht, bijvullen en nogmaals proberen te starten (geen gas gaan geven, maar gewoon starten, desnoods met choke maar liever zonder).


Start ie nog steeds niet dan zou ik de carbs er even afhalen en de sproeiers checken op vuil, en het kanaaltje van de stationairmengselschroef schoonmaken/blazen.

O ja, waar heb je gereden op vakantie? Toevallig ergens waar het heel stoffig/zanderig is? Zou je luchtfilter even checken om te zien of hij niet helemaal verstopt is en je motor geen lucht kan aanzuigen.

RF600 heeft volgens mij geen vacuumslang voor de benzineaanvoer dus die aanvoer zou ok moeten zijn, maar heb je er b.v een benzinefilter tussen hangen? Kan je ook meteen zien hoe die eruit ziet (en de benzine daarin).
 
Laatst bewerkt:
De vakantie was trouwens in Frankrijk, maar niet stoffig o.i.d. , het luchtfilter is nog netjes

Ik ga er vanavond weer mee aan de gang bedankt voor de input.
 
Misschien is je suzuki toe aan vakantie, die heeft flink gepresteerd afgelopen weken natuurlijk....

Even zonder gekheid...

Wat Ragp al zegt, beetje remreiniger spuiten en kijken wat ie dan doet...
 
Laatst bewerkt:
Ben weer bezig geweest met het zoeken naar het start probleem...

-Startpiloot geeft geen resultaat
-De brandstof pomp verpompt wel benzine
-Bougie 2 geeft ook een goede blauwe vonk
-benzine in de carburateurs laten lopen geeft grote klap uit uitlaat

...
 
Het probleem is gefixt:

De oplossing was een paar keer echt heel lang doorstarten, aangezien de benzine toevoer en ontsteking goed waren en ik geen zin had om de carburateurs eraf te halen.

Vind het nogsteeds raar maar hij doet het wel weer :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan