Vfr 400 nc24 loopt slecht na beurt

eddaaay

Rookie
7 aug 2013
10
0
Hallo allemaal,

Even voorstellen, Ed, ik rij tien jaar motor. Op het moment rij ik een tuono uit 2003, die mooie grijze. Super ding en lekker vlotjes. Voor mijn vakantie een kamaraad geholpen met zijn beurtje aan zijn vfr. Vervangen olie en filter, luchtfilter schoongemaakt, koelvloeistofvervangen en een flesje forte nr1 in de tank, hij viel bij gas terug wel eens uit. Hij heeft de motor al 6 jaar en ik vond hetvwel tijd voor een beurtje. Nu na het beurtje loopt hij nog minder dan hij deed, stotteren ook tijdens het rijden. Ik meen een losse slang weer ergens op gedrukt te hebben. Zou het kunnen dat die slang juist los moest liggen? Ik ben duidelijk geen storingsmonteur maar de normale dingen doe ik al jaren, ging altijd prima, beetje lullig dat het bij iemands ander motor mis gaat, help!
 
Was het de slang van de carterontluchting, die los was gehaald en die je weer terug op het luchtfilter geprikt hebt? Misschien zijn de zuigerveren of kleprubbers niet goed meer, was er daardoor een hoge carterdruk en is dat slangetje daarom ooit losgemaakt.

Nu je hem weer vastgedrukt hebt, is het probleem weer terug. Maar natuurlijk is het werkelijke probleem de hoge carterdruk.

Het carterdrukslangetje loshalen wordt wel vaker gebruikt om het slechte lopen van een blok 'op te lossen'.

Dus haal hem weer los en kijk of het blok beter loopt. Als 'ie dan beter loopt, weet je dat er meer aan de hand is en dat het blok eigenlijk eens goed gereviseerd moet worden...
 
Zo Thanks voor de reacties. Er zat idd olie op de zijdeksels, maar dat blok was tijden niet schoongemaakt, maar dit leek wel op hoge carterdruk. Ik ga dat eerst proberen. Maar die slang loopt toch van het blok naar de lichtfilter en heeft in het luchrfilter toch alle ruimte om zijn druk kwijt te raken? Heb ik het over de goede slang?

De tank is er helemaal af geweest, ik zal controleren of ik die vacuumslang weer goed heb aangesloten, die slag was in elk geval niet heel best meer.

Als dat het niet is dan de tankkraan en carbs er maar af.

Thanks allen! Ik ga het volgende week proberen!
 
Zo Thanks voor de reacties. Er zat idd olie op de zijdeksels, maar dat blok was tijden niet schoongemaakt, maar dit leek wel op hoge carterdruk. Ik ga dat eerst proberen. Maar die slang loopt toch van het blok naar de lichtfilter en heeft in het luchrfilter toch alle ruimte om zijn druk kwijt te raken? Heb ik het over de goede slang?

Die druk 'pulst', het zijn drukpulsen die met de frequentie van de ontbranding je luchtfilter in geblazen worden. Dat verstoort de druk in de luchtfilterbox. De luchtfilterbox is een box om juist drukpulsen zo veel mogelijk tegen te gaan. Of beter gezegd om de inlaatdruk te tunen om dips uit te versnellingskarakteristiek weg te werken.

Als je dat te veel gaat verstoren, gaat de motor rottig lopen.
 
Laatst bewerkt:
Quote:
Die druk 'pulst', het zijn drukpulsen die met de frequentie van de ontbranding je luchtfilter in geblazen worden. Dat verstoort de druk in de luchtfilterbox. De luchtfilterbox is een box om juist drukpulsen zo veel mogelijk tegen te gaan. Of beter gezegd om de inlaatdruk te tunen om dips uit te versnellingskarakteristiek weg te werken.

Als je dat te veel gaat verstoren, gaat de motor rottig lopen.

Kijk, zo leer je nog eens wat!
 
Het is eigenlijk nog een stukje genuanceerder, de lucht in de box pulst met de frequentie van het aanzuigen door de cylinders. De inhoud van de box is daarop berekend, getuned. De drukpulsen vanuit de carterontluchting interfereren met die aanzuigpulsen, en die interferentie is uiteindelijk waardoor het blok slechter gaat lopen.

Die aanzuigpulsen kun je horen als herrie vanuit de luchtfilterbox. Bij mijn Fireblade bijvoorbeeld komt er een hoop geluid uit de luchtfilterbox. Zo veel dat ik er op het circuit geluidsproblemen mee kan krijgen. Met een open luchtfilter kan de herrie zelfs zo veel zijn dat de motor van de baan afgehaald wordt, zelfs met de standaard uitlaat. :)

Het geluid vanuit het luchtfilterhuis is bij de Fireblade (SC28, SC33) zo hard dat het het typische 'Fireblade geluid' veroorzaakt.
 
Gisteren weer een stuk gereden met vfr. Gek genoeg stotterde de motor veel minder en stotterde alleen bij uit accelereren in de tweede en de derde versnelling. Hoog in touren was het nu goed. De forte 1 zat nog in de tank, dat had hij niet verteld maar dat moest volgens de motorzaak niet een oorzaak van stotteren zijn. De motor loopt wel vreemd stationair, schommelt tussen de 1000 en de 2000 rpm zonder iets aan te raken en van de choke af.

Dat van die slang weet ik stom gezegd niet zeker meer, als de tank leeg is zal ik die carter ontluchting er wel eens aftrekken, kijken wat tie doet. Ik hou jullie op de hoogte! Ps hij woont niet om de hoek dus daar kan wat tijd over heen gaan.
 
Onregelmatig stationair lopen klinkt als een lek in je inlaatkanaal.

Bij een motor van 20> jaar oud vertaald dit zich naar "Uitgeharde inlaatrubbers, die lucht lekken".

P.S. Betreffende het aansluiten van slangetjes, Ik heb ooit eens een Honda CB500 van de snelweg af getrokken waarbij de eigenaar na een beurt "De slangetjes weer had aangesloten". Tankbeluchting zat aangesloten op de aftapnippel van de carburateur....

Het is algemeen bekend dat Forté niet in de eerste twintig minuten voor een motorische revolutie zorgt, maar pas als het enkele dagen in je carburateurs heeft doorgebracht ;) . Wél is het misschien raadzaam om de carburateurs te synchroniseren (en als je al zo diep gaat: De klepspeling te meten/stellen)
 
Toch raadt Forté zelf aan om er gewoon mee te rijden en het niet dagen in je carbs te laten zitten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit echt verschil heb gemerkt na het gebruik van b.v. injectorcleaners. Dan heb ik het over Forté, Wynns en STP.

Zie b.v. ook deze test: Fuel System Cleaners - Fact Or Fiction - Import Tuner Magazine

Enige wat voor injectoren hielp was ultrasoon laten reinigen.


Eddaaay, is het onregelmatig stationair lopen vergelijkbaar met dit:
 
Laatst bewerkt:
Dat is mijn CB1 ;) Ik heb het probleem ook nog niet helemaal opgelost maar de stationairsproeiers schoonmaken hielp al wel iets.

Vermoed nu dat er ergens een vacuumslang lek is of niet goed is aangesloten, of de bougies.
 
Jep thats is!

Dan kan een slechte synchronisatie van de carbs het onregelmatige lopen al veroorzaken. Dat is bij een V4 moeilijker te horen als bij een normale vier in lijn. Wat je nog kan checken is of het filtertje dat in het luchtfilter zit, bij de aansluiting van de carterventilatie niet vergaan is of verstopt zit met troep, dat kan ook voor de olie lekkage en verhoogde carterdruk zorgen.
 
Valse lucht kan het idd zijn. Kijk eens achter de linkerframe buis of de vacuumslang daar niet gescheurd is. Moeilijk te zien, nog moeilijker eraf te halen. De slang heeft daar een haakse vorm en die wil wel eens scheuren.
Neem een bus remmenreiniger en spuit wat op de inlaatrubbers, verandert het toerental, heb je een lek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan