kle 500

hermanloman

Rookie
7 aug 2013
7
0
putten
Mijn motor is na een heftige rit gestopt (ziekenhuis opname familielid), kreeg hem niet meer aan de praat.
Na een dag weer geprobeerd, ging langzaam rond met moeite en sloeg toen plotseling weer aan, stopte weer na 20 sec.
Heb hem nu naar huis gehaald, weer eens gestart met behulp van een andere accu, weer moeilijk op gang maar liep daarna weer even 20 sec en ging weer uit.
Olie is aanwezig en koel vloeistof ook. Waar denken jullie aan.
 
nee dat heb ik nog niet gedaan, wat me opvalt is dat hij bijna niet rond komt als je hem start, je moet hem echt meerdere keren proberen voordat hij een keer rond gaat.
Kijk even naar olienivo.
Misschien zit er benzine bij.

Bougies er uit een controleren.
Accu volledig opladen en zeker weten dat het ding goed in.
 
Zeer hard gereden, plots na heftig optrekken voelde ik dat hij slechter ging lopen, bij de volgende stoplicht trok ik de koppeling in en ging hij gelijk uit en blokkeerde met het achterwiel toen ik hem weer los liet.
Accu is goed, maar zonder hulp van zwaardere accu gebeurt er niks, hij trekt hem dan niet rond.
 
Volgens mij hebben bij die 500 twins de magneten in het vliegwiel de neiging om los te raken.

Maar als hij zo moeilijk los gaat dan stop maar met startpogingen en probeer eerst eens of de krukas met de hand rond gaat. Versnellingsbak in zijn vrij. Gaat dat niet dan moet je het blok openmaken en verder zoeken.

Edit: linkje naar een lotgenoot: klik
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag de kap van de dynamo los gehaald, tot mijn verbazing kwam er allemaal olie uit.
Toen de kap los kwam zag ik dat inderdaad de magneten los liggen ten op zichte van het vliegwiel.
Allemaal losse stukjes magneet. En vreemd genoeg een liter of 2 olie.
Zou de leiding die net onder het vliegwiel zit kapot zijn, zou ik deze kunnen zomaar kunnen vervangen of moet dan het hele blok open.
Enig zins blij dat het niet de cilinders zijn die kapot zijn, maar wat zal ik doen, de dynamo vervangen en de leiding. Of zet ik er een ander blok onder (die heb ik al liggen).
Graag hoor ik van jullie wat in jullie ogen wijs is. (mensen met ervaring)
 
Ding is ook niet gemaakt om er absurd mee te knallen natuurlijk. Ik heb zelf ook op zo'n ding gereden en 175 is wel max.. en dat vond die al niet zo fijn. Blok wordt gauw warm vond ik.
 
Heb vandaag de kap van de dynamo los gehaald, tot mijn verbazing kwam er allemaal olie uit.
Toen de kap los kwam zag ik dat inderdaad de magneten los liggen ten op zichte van het vliegwiel.
Allemaal losse stukjes magneet. En vreemd genoeg een liter of 2 olie.
Zou de leiding die net onder het vliegwiel zit kapot zijn, zou ik deze kunnen zomaar kunnen vervangen of moet dan het hele blok open.
Enig zins blij dat het niet de cilinders zijn die kapot zijn, maar wat zal ik doen, de dynamo vervangen en de leiding. Of zet ik er een ander blok onder (die heb ik al liggen).
Graag hoor ik van jullie wat in jullie ogen wijs is. (mensen met ervaring)

Als je het blok dat in je motor zit wil gebruiken dan is stap 1 m.i. het blok eronder uit halen en helemaal schoonmaken vanbinnen.

Als je dat andere blok gebruikt dan zou ik sowieso eerst het vliegwiel eens goed bekijken en de krukas met de hand ronddraaien. Het is zuur als je het eronder schroeft en er bij de eerste start achter komt dat het rookt als een ketter.
 
En schaf je minstens één werkplaatsboek aan. Je had zo kunnen voorkomen dat er twee liter olie vanachter het zijdeksel kwam gelopen :P
Ga toch geen blok uitbouwen en open schroeven zonder werkplaatsboek !
Zorg dat je plaats en tijd hebt. Het is veel werk, onderschat het niet.
Veel succes alvast !
 
Terug
Bovenaan Onderaan