Ducati 749 Zoemt/schaafd

rebbes

MF'er
17 mrt 2009
42
0
Eindhoven
Beste motor-liefhebbers,

Het is dan eindelijk gelukt, de kogel is door de kerk..... Een DUCATI 749 *O*

Vanmiddag al lekker rond gereden en het is wel even wennen om van een kawasaki Z750 naar een Ducati 749 over te stappen. Geheel andere houden, bokkiger, anders rijden.... Maar, ik houd er allemaal van, heerlijk. Nu even pauze houden en dan zometeen maar weer eens een rondje gaan rijden, want DAMN wat rijd zo'n duc toch lekker!

Ik weet dat een duc wat meer gerommel, geluid, herrie (give it a name) maakt dan een japanner, maar nu hoor ik als ik de rem in knijp een zoemend geluid (lijkt van linksvoor bij het wiel vandaan te komen, of ergens in die lijn er naar toe). Is dit normaal bij een ducati, of kan dit de rempomp zijn of zo? Wellicht is het niets maar wil het toch voor de zekerheid even weten.

Ook Tijdens het optrekken in zijn 1 lijkt het alsof de koppeling een keer slipt (motor houd een klein beetje in), maar dat is alleen in zijn 1 bij het wegrijden (of bijna stilstaan en doorstart maken), maar in andere versnellingen niet en ook wanneer ik de motor in een te hoge versnelling zet en dan gas geef gaat de koppeling niet slippen.

Het voorwiel lijkt helemaal vast te zitten en geen speling o.i.d., dus de lagers of iets degelijks lijkt mij niet het geval.

Wellicht is het wel gewoon de blokken die over de schijf schaven, maar dat maakt toch niet zo'n hard geluid?

Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn, of hoort dit bij een ducati?
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk en kunnen jullie mij iets verder helpen.

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt, Robert
 
Het "zoemende" geluid is echt alleen als ik de remhevel inknijp, hoef maar een klein stukje te zijn. Dus het leek mij ook van de schijven af te komen maar wist het niet zeker. Maar dan zal dat wel prima zijn, beetje in de gaten houden maar dat is dus niets ernstigs?

Wat betreft de koppeling, wat bedoel je precies met de korf die ingeslagen is? Dat klinkt namelijk niet helemaal lekker, maar kan dat meer schade veroorzaken of wil dat alleen zeggen dat de koppeling dan af en toe blijft hangen?
Het zou wel de koppeling kunnen zijn want het is alleen bij het aanslaan/grip krijgen van de koppeling en daarna is het weg.

Bedankt alvast voor de reacties!
 
Het "zoemende" geluid is echt alleen als ik de remhevel inknijp, hoef maar een klein stukje te zijn. Dus het leek mij ook van de schijven af te komen maar wist het niet zeker. Maar dan zal dat wel prima zijn, beetje in de gaten houden maar dat is dus niets ernstigs?

Ik ben het in elk geval al vaker tegengekomen. Het is met nieuwe remblokken meestal ook erger.

Lijkt mij dus heel normaal, maar altijd je remmen in de gaten houden natuurlijk ;)
 
Thanks PeeJay, ik zal het zeker in de gaten blijven houden, maar zal dan allemaal wel mee vallen.

Alleen de eventuele "ingeslagen koppeling", hier ben ik wel benieuwd naar.

Edit: Ik heb me een deel ingelezen via google en begrijp nu wel deels wat een "ingeslagen koppelingskorf" inhoud.

Valt dus allemaal mee, niets ergs, wellicht een keer de koppeling vervangen als het erger word. of bijvijlen (word op duacti forum over gesrpoken).

Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties :} :]
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, als het erger wordt, of het gaat je storen, dan de korf vervangen of bijvijlen. Als de korf is ingeslagen, dan zijn waarschijnlijk je platen ook ingeslagen (die nokken op je platen). Dus dan kun je beter de set vervangen om er helemaal vanaf te zijn.
Als je het dan laat doen door Biggelaar in Oisterwijk, dan kun je er een modificatie in laten zetten waardoor de korf niet meer inslaat. Het geklapper van de koppeling is dan ook weg. Het rinkelen bij ingeknepen koppelingshendel blijft wel hoorbaar.
 
Bijvijlen gaat wat moeilijk :?

Maar het vijlen kan ook maar tot zover en niet verder.

En het geluid van de rammelende koppeling hoort een wel een beetje bij een Duc.

Die modificatie van Biggelaar is er toch voor om soepeler te kunnen rijden? Wist namelijk niet dat dan je korf ook niet meer zo inslagen


natuurlijk wel, klinkt heel logisch..... ach ja tis al laat
 
Laatst bewerkt:
Jaren op een 749s rondgereden ,en het geluid vermoed ik zal scherpe randjes op je remblokjes zijn !
En vooral met regen uitkijken de eerste keren ,dan heeft hij in t begin een raar remgedrag met lijkt het een soort abs gevoel !
Wat na een tijdje went!
Als je gewoon dooremt (voorzichting) dan remt hij weer als normaal!
Ps het kan zijn dat er harde remblokken inzitten en die geven een zoemen geluid!
Goede keuze ,heb er erg veel plezier aan mijn 749 s (geel) gehad!!
 
Bedankt voor alle reacties, deze zijn erg informatief!

Gelukkig zijn het allemaal geen gekke dingen, zou zonde zijn als je een motor koopt en direct in de buidel moet tasten.

Het rammelen van de koppeling stoort/irriteert mij niet en dat d korf ingeslagen is, dat stoort me tot nu toe ook nog niet echt. wellicht moet ik dit een keer vervangen, maar dat kan altijd nog.

Wat betreft die remblokken zal dat ook wel meevallen en zullen er wellicht harde blokken op zitten, dit weet ik echt niet. Maar sowieso rijd ik niet in de regen en alleen met mooi weer, maar toch bedankt voor de waarschuwing :D!

Het is een hele fijne motor waar ik de laatste dagen toch al aardig wat km's mee gemaakt heb.
Het verschil met mijn oude kawasaki Z750 is wel inmens, MAAR SCHITTEREND!


@ Dallie, ik zie dat ik je geen PB kan sturen, maar ik ben nog op zoek naar een Monoposto zitje (wellicht op zijn tijd nog wat extra carbon parts zoals heelplates etc).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan