NAKS vervangen of niet?

mr_JB

MF veteraan
27 jul 2013
1.369
2
Beste medeforummers,

Ik heb een Honda CBR 600 F2 ( pc25 ) en ik heb altijd bij de eerste keer starten dat de motor tikt, naar alle waarschijnlijkheid die spanner want die gaan toch om het moment..

Maar laatste tijd gevoel dat het iets erger word, alleen als de motor 15 sec.loopt dan hoor je helemaal niks meer.

Is dit al het teken dat de spanner vervangen moet worden of moet hij daarvoor altijd tikken?

Alvast bedankt!
Groeten, Jorik
 
Getik kan meerdere dingen zijn, er zitten veel draaiende delen in een motorblok. Als het erger wordt kun je er naar (laten) kijken.

Van de NAKS is bekend dat wanneer ze slapper worden, het getik ook bij warme motor te horen blijft en ze vervangen moeten worden. Maar getik is niet altijd de NAKS.
 
Het is eigenlijk alleen maar bij de start. Op het moment dat de motor warm is en je laat hem een half uurtje staan en dan start je hem weer, dan tikt/ratelt hij weer.

Als je hem stationair laat lopen houd hij dit een minuut vol, geef je gas tot ongeveer 4000 toeren voor 3 seconden dan is het weer weg..
 
als een motor koud is dan is alle olie naar beneden gezakt en zal deze wat meer lawaai maken. ook is alles koud en dus alle speling groter.

wanneer de motor een aantal seconden heft gedraait is er olie waardoor het lawaai minder wordt. Zodra het blok op temperatuur is dan helemaal.
 
Ik heb nu olie gewisseld en nu tikt hij nagenoeg helemaal niet. Soms als die een dag of 2 stil staat dan even 2 seconden maar daarna niet meer!
 
dacht dat zo'n CBR een NAKS heeft die op oliedruk werkt. hoe langer je de moto stil laat staan, hoe meer olie er uit alle kanalen terug in het carter loopt, hoe langer het duurt eer de olie de NAKS weer op spanning brengt.
 
Naks in pc25 zit midden in het blok. Kwaal die zo rond de 40.000km erg genoeg is om vervangen te worden. Kost wel even wat om te laten doen ivm lokatie van de naks.
Ik dacht dat hij rechts aan de zeikant zit toch? Kuip eraf en aan de slag.

Wat me opvalt is dat je de motor hoort 'ratelen' als ik gas los heb ( je moet goed luisteren want je hoort het bijna niet )
 
De NAKS zit aan de rechterkant en is makkelijk bereikbaar. Koppelingskabel ff loshalen geeft wat meer ruimte. Ik rij al 19 jaar met dezelfde cbr f2 en ken het probleem. Bij mij hetzelfde en het was nog erger na het starten met warme motor en na 10 seconden weer verdwenen. De NAKS demonteren en uit elkaar halen en de stift polijsten wil vaak tijdelijk helpen. Ook het stiftje achter in de spanner vervangen door een wat langer stiftje van aluminium oid helpt. De ketting kan dan de spanner niet zover terug drukken als er nog niet genoeg olie in zit. Zo heeft mijn laatste spanner het 30.000 km uitgehouden. Na de laatste keer dat de boel weer begon te ratelen heb ik er een handmatige spanner opgezet om van het gedoe af te zijn.
 
Beste medeforummers,

Ik heb een Honda CBR 600 F2 ( pc25 ) en ik heb altijd bij de eerste keer starten dat de motor tikt, naar alle waarschijnlijkheid die spanner want die gaan toch om het moment..

Maar laatste tijd gevoel dat het iets erger word, alleen als de motor 15 sec.loopt dan hoor je helemaal niks meer.

Is dit al het teken dat de spanner vervangen moet worden of moet hij daarvoor altijd tikken?

Alvast bedankt!
Groeten, Jorik

Hoi Jorik,

Jouw probleem klinkt mij ook bekend. Zie mijn topic cbr 929 rare ratel. Advies gevraagd.

Mijn naks is laatst vervangen maar heeft niet opgelost. Het ratelen blijft en verschillende monteurs hebben geen idee waar het zit.

Nu hoorde ik van iemand op dit forum dat het ook te maken zou kunnen hebben met lekke uitlaat pakkingen.

Wilde ik afgelopen zaterdag nieuwe pakkingen kopen bij een Honda dealer in het noorden, leg ik mijn probleem uit en deze dealer zegt dat een lekke pakking niet de veroorzaker kan zijn van een ratelend geluid.

Iemand hier wel ervaring mee???

Zit jou ratel aan de rechterkant van het blok?

Ik ben alsnog van plan om de uitlaat pakkingen een keer te vervangen. Misschien is het dan opgelost.
 
Ik dacht dat hij rechts aan de zeikant zit toch? Kuip eraf en aan de slag.

Wat me opvalt is dat je de motor hoort 'ratelen' als ik gas los heb ( je moet goed luisteren want je hoort het bijna niet )

ik heb in alle onwetendheid een tijdje rondgereden met zo'n manke NAKS...

het geluid is in het begin nog maar net te horen, na een tijdje word het iets duidelijker.
na nog een tijdje duurt het langer voor het geluid weg is en lijkt het ook iets luider geworden te zijn.
ik vond het altijd klinken als een oude diesel of een tractor.

in mijn geval ben ik zolang doorgereden dat ik er op een gegeven moment niet meer harder dan 100 mee durfde te rijden, toen heb ik de NAK en NAKS laten vervangen. koste me in 2006 ongeveer 650 euro.

dus als dit echt gerelateerd is aan je nokken as ketting (spanner) word het eerst nog vele malen erger. ben je niet zeker kun je altijd naar een dealer rijden, die horen het echt zo. denk je dat het mee valt? lekker blijven rijden, het word vanzelf erger (als het NAKS is) of het blijkt allemaal nog wel mee te vallen.
 
De NAKS zit aan de rechterkant en is makkelijk bereikbaar. Koppelingskabel ff loshalen geeft wat meer ruimte. Ik rij al 19 jaar met dezelfde cbr f2 en ken het probleem. Bij mij hetzelfde en het was nog erger na het starten met warme motor en na 10 seconden weer verdwenen. De NAKS demonteren en uit elkaar halen en de stift polijsten wil vaak tijdelijk helpen. Ook het stiftje achter in de spanner vervangen door een wat langer stiftje van aluminium oid helpt. De ketting kan dan de spanner niet zover terug drukken als er nog niet genoeg olie in zit. Zo heeft mijn laatste spanner het 30.000 km uitgehouden. Na de laatste keer dat de boel weer begon te ratelen heb ik er een handmatige spanner opgezet om van het gedoe af te zijn.

oh...mij werd destijds gezegd midden in het blok, vandaar de hoge kosten. Later in ieder geval bij de blade zat hij wel rechts....succes in ieder geval! klinkt wel als een naks-probleem
 
Ff een APE Naks erin zetten, is met 10min gebeurd.

Wel even goed inlezen hoe je deze op spanning moet stellen!
Bij mij was de ratel ook ontzettend erg, deze er in gezet en nooit meer last van gehad.


Bij de F2 zit de NAKS gewoon aan de rechterkant :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan