afslaan bij remmen

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
mijn honda cb1 viel vandaag regelmatig uit bij bijvoorbeeld het aanremmen voor een verkeerslicht. Als ik een beetje met het gas speel houd ik hem wel aan het lopen. Nu heb ik een sterk vermoeden dat het komt doordat er een paar duizend kilometer eerder al nieuwe bougies in hadden gemoeten... Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en daar wordt af en toe ook valse lucht genoemd. Dat ga ik zsm testen met een bus remmenreiniger. Verder nog tips? Hij heeft zo'n 17000 kilometer gelopen en ziet er nog erg goed uit.
 
Bougies zou ik in eerste instantie niet verdenken. Dan zou ie ook onregelmatig moeten lopen.

Stationair toerental des te meer. Zelf al gehad bij Yamaha Fazer 600 en Honda VTR Firestorm. Stonden bij alle twee te laag met afslaan tot gevolg.
 
Laatst bewerkt:
Choke blijft hangen :?

dat zou misschien ook kunnen. Hoe controleer ik dat? kijken of de chokekabel Nog soepel loopt?

stationair toerental zou misschien iets knipoog kunnen, maar ik heb het gevoel dat het daar niet mee te maken heeft.

Zit genoeg olie in, ik heb er juist nog een beetje bij in gegooid.

Bedankt voor de input Tot nu toe, ik houd jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
stationair toerental iets verhoogd en toen viel het me op dat hij idd wel wat onregelmatig loopt. motor waas helemaal warngereden. komend weekend gaan de nieuwe bougies erin.
 
nieuwe bougies zitten erin. tegelijk met andere onderhoudswerkzaamheden, ben vergeten om valse lucht te testen met remmenreiniger. gisteren ff mee gereden en hij is niet afgeslagen en hij draait lekkerder rond. Toch loopt hij niet helemaal als een naaimachine stationair. Ik zit eraan te denken om een flesje forté in de tank te gooien voor de carburateurs.
 
Als de motor regelmatig wordt gebruikt, dan zou er geen vuil in de carbs mogen zitten. Misschien ook eens kijken naar zaken als klepspeling en synchronisatie ?
 
Viel me vandaag op, dat bij het haperen ook de koplamp 'meedoet'. Bij gas geven onderin de toeren verliezen de koplamp en ook het neutraallampje vermogen. Is het dan misschien iets elektrisch? De beruchte CB-1 spanningsregelaar misschien?

Het is alleen maar bij onderin de toeren, eenmaal boven de 6000 loopt hij als een tiet.

Motor wordt regelmatig gebruikt, sinds de aankoop bijna 5000 km, alleen hij heeft daarvoor wel heel veel stilgestaan, bij aankoop had hij dit probleem nog niet. Synchronisatie nog niet gecheckt, kan ik niet zelf, daarom wil ik eerst andere zaken uitsluiten.
 
Soortgelijke problemen ook gehad met mijn CB500. Ik kon ook niks vinden... totdat door de vorst mijn accu het had begeven. Nieuwe accu erin: hij heeft nooit zo goed gelopen.

Misschien dat je een andere accu (mits je die hebt) kunt uitproberen? Wel eerst even de spanning meten bij een lopende motor: deze moet 13~14v zijn geloof ik, anders is je dynamo stuk. Als bij gas geven de spanning veel afwijkt, is waarschijnlijk je spanningsregelaar stuk.

EDIT:
oh. draadje: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/35705//
 
Laatst bewerkt:
update: haperen laag in de toeren kwam door een slechte aansluiting van de accupolen, schroefdraad was ver&$#!t. Afslaan bij remmen gebeurt nog af en toe, maar de forté heeft niet tot permanent resultaat geleid, motor draait alles behalve soepeltjes en het stationair toerental flucfueert met 200 rpm.

de carbs moeten dus schoon en daarna eventueel gesynchroniseerd. Ik weet alleen niet of ik dat zelf moet gaan doen. Hoeveel kost zo'n grap bij de garage?
 
grote update: vanavond ff rondje crossen. Nog steeds af en toe afslaan bij remmen. Toen kwam ik bij een verkeerslicht en hij sloeg af, maar ik kreeg hem niet gestart. paar keer aangedrukt, maar hij liep dan max een kort stukje. uiteindelijk pechhulp erbij: accu laadt niet meer bij, geen laadspanning. motor afgevoerd en thuisgebracht door een geschikte kerel van het sleepbedrijf.

hopen dat het allemaal niet te ingewikkeld wordt.
 
grote update: vanavond ff rondje crossen. Nog steeds af en toe afslaan bij remmen. Toen kwam ik bij een verkeerslicht en hij sloeg af, maar ik kreeg hem niet gestart. paar keer aangedrukt, maar hij liep dan max een kort stukje. uiteindelijk pechhulp erbij: accu laadt niet meer bij, geen laadspanning. motor afgevoerd en thuisgebracht door een geschikte kerel van het sleepbedrijf.

hopen dat het allemaal niet te ingewikkeld wordt.
Apart.
Meestal als er te weinig boordspanning is voor het blok, laat de starter het al helemaal afweten.

Bij de how to's staat een topic voor het controleren van het laadsysteem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan