Pneumatisch onderdeeltje VERVOLGVRAAG

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Vraag voor de pneumatiek kenners hier.
Op de motor heb ik een airride systeem van arnott.
Deze bestaat uit een compressortje, de luchtveer en een aanstuur onderdeeltje.
Helaas is dat aanstuur onderdeeltje van niet geweldig materiaal en is bij mij gesneuveld.
Nu vraag ik me af of een vergelijkbaar onderdeel ergens hier in Nederland te krijgen is.
Wat het dingetje doet is vrij eenvoudig, het is de verbinding door middel van luchtslangetjes tussen de compressor en de veer.
Hier zit dan een schakelaar aan waarmee het geheel te bedienen is.

Om de vragen voor te zijn, ja waarschijnlijk is hij bij arnott in de vs te bestellen.
Maar zoals gezegd is het materiaal niet super(hard plastic) en heb ik dan liever een betere.
Daarnaast hoop ik een iets kleiner exemplaar tegen te komen(is geen vereiste, maar niet groter want dan past hij niet meer).

Alvast bedankt voor hen die meedenken.

Ps, op de foto ontbreekt de bekabeling en het schakelaartje.

0e34072fb579f239e189ccbfefa82a3e_zps20cda95d.jpg
 
Honda Goldwing 1500 achtervering. Op de regelunit zit ook een druksensor maar die kan er in jouw geval wel af, grote is dan op het oog redelijk het zelfde.
Kijk ook ff naar de 1100 & 1200, weet alleen niet hoe groot die zijn.
 
ik weet niet precies hoe hij werkte maar ik vermoed flipper omhoog motor omhoog. flipper in de midden positie rijstand. en flipper omlaag motor zakt in.
als dat zo is heb je een 3/5 ventiel nodig. dat houd in 5 aansluitingen 3 posities. ik heb even voor je gezocht bij camozzi en daar hebben ze 1 optie voor handbediend 3/5 en dat is deze.
Oops...
dan moet je zelf maar even kijken of je uitkomt met de maten er zitten daar ook tekeningen op de site.
ik zal ook nog even bij de concurrentie kijken wat die hebben.
bij smc kom je terecht op een panelmounted draaiknop met 3 of 5 poorten en drie standen.
http://content.smcetech.com/pdf/VM.pdf
kijken op pagina 14 en 17 en 23. het verschil er tussen is de grote van de aansluitingen. hoe kleiner de aansluitingen hoe langer het duurt om te zakken en te stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan, helemaal top mannen.
Ik moet dus op zoek naar een stuurventiel, of nog preciezer een 3/5 ventiel.

Het klopt idd namelijk dat de schakelaar 3 standen heeft, 1 stand is omhoog, 1 stand "neutraal" en 1 stand weer omlaag.
1 ding wat me nog niet bevalt bij de voorbeelden: op mijn huidige kapotte zijn de schakelaar en het ventiel 2 losse dingen verbonden met 12v bedrading.
Voordeel is dat het ventiel op een verborgen plek kan en de schakelaar op een makkelijk toegankelijke plek op de motor.

Maar hier zit in de buurt ook een hydrauliek/pneumatiek speciaalzaak, en dankzij jullie weet ik nu wel exact waar ik om moet vragen.
Maakt de zoektocht toch wat makkelijker lol.

Vwb die goldwing, waar word dat ventiel voor gebruikt? Daar zit toch geen airride op?
Of doet de vering zichzelf tijdens het rijden aanpassen(is het enige wat ik me kan bedenken ivm die sensor).
Iig ook bedankt voor het meedenken.
 
Of je vraag hier naar een 5/3 electrisch bediend magneetventiel gesloten middenstand 1/8" 12V/DC met 100%ED.
Ze hebben ook alle fittingen om het weer netjes aan te sluiten op je bestaande systeem.
Waar staat dat 100%ed voor? :?
Rest snap ik inmiddels wel. :Y

Maar zal het eerst hier om de hoek effe proberen, hebben hun het niet word je post zeer op prijs gesteld(nu ook wel, maar dan nog meer). ;)
 
3/5 ventielen zijn makkelijker elektrisch te krijgen als handmatig bediend. elektrisch kan je makkelijk genoeg krijgen bij vele fabrikanten en als ze 3/5 niet op voorraad hebben kan je ook 2 aparte 2/3 ventielen nemen. neem ze dan monostabiel (oftewel spingreturn) en dan gebruik je de 1 om vol te pompen en de ander voor leeg lopen. en 2/3 klepjes zijn er heel klein. die kan je dus nog makkelijker verstoppen.
 
Mocht je niks kunnen vinden dan kun je ook eens informeren bij een dental depot. Tandartsen werken ook met pneumatiek en ik weet dat dit allemaal behoorlijk klein is. Misschien hebben ze wat. Zo even uit het blote hoofd schiet me alleen Utrecht Dental te binnen, grote leverancier met een eigen technische dienst.

Suc 6!
 
De achtervering is bij sommige Goldwing 1200 alle 1500 en 1800 luchtondersteund en op de motor zelf middels drukknopjes op te pompen of leeg laten lopen, zit dus ook een een compressor aan boord. Op de 1800 is de pomp en regelgedeelte 1 geheel, op de 1500 losse pomp en eerder afgebeelde regelgedeelte. Van de 1200 niet zelf vast gehad maar wel de plaatjes gezien. Die sensor is wel handig........ als je iets oppompt of leeg laat lopen is het wel handig om te weten hoeveel druk er in zit, je kan op deze wijze spelen met het comfort en de wegligging.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren op bed eens na liggen denken over dat goldwing verhaal, vooral het verhaal over een sensor die er ook vanaf gehaald kan worden.
Nu lijkt me het onderdeeltje wat bij mijn ventiel er niet meer op kan ook wel op een sensor, maar hier zit ook de bedrading aan vast.
Dus nu vraag ik me af, moeten deze 2 deeltjes persé met elkaar verbonden zijn of is dit niet noodzakelijk, dan kan ik dat dingetje er gewoon naast plakken.
Uiteraard weer even wat foto's gemaakt.
Het schroefdraad waar ik de pen houdt is weg dus " het sensorachtig dingetje" en kan er niet meer worden opgedraaid.
Verderop bij de bedrading zie je het zwarte schakelknopje zitten.

Wederom bedankt.
0aa2afc996e304028eae955ed3329553_zps929dd25d.jpg

6d1d70dca0f3b631e3f3b1634707ac78_zpsd7e887a6.jpg

9378c3f12205a4ce8bd2a314075f0240_zps91cb3d95.jpg
 
Laatst bewerkt:
als dat het enige is wat er af is dan is dat de spoel die zorgt voor de bekrachtiging. en geen sensor. een sensor heb je nodig als je op het dashboard de druk in de veer wilt kunnen aflezen en dat zat er volgens mij niet op.
Ik heb er idd niks bij waarop ik iets kan aflezen.
Heb nog effe een foto van de andere kant gemaakt van de genoemde spoel.

9ab53e2468d7e8c29c197011c9a26e8f_zps70eb5976.jpg
 
en eigenlijk is het niet de spoel maar een stuur solenoid. de kracht van de spoel is zo klein dat hij alleen een heel klein ventiel kan openen. en die zit in je stuursolenoid en dan gaat het via kleine kanaaljes naar de grotere plastic solenoid die voldoende opening kan creëren om een beetje snelheid aan het systeem te geven.
persoonlijk zou ik echter voor het handbediende ventiel gaan. die gaan normaal nooit meer kapot. dan moet je alleen er nog even voor zorgen dat de pomp aan gaat als jij omhoog wil maar dat is niet zo'n moeilijke schakeling. kwestie van een terugslag klep drukschakelaar in de leiding van de compressor naar het ventiel en de pomp start automatisch als je het ventiel omhoog stuurt.
 
Exact zoals je zegt.
1 stand stijgen, 1 stand zakken. In rust is rijden.
Bediening dan wel niet vanaf het stuur omdat ik die clean wil houden, maar strekking is hetzelfde maar komt hij op een plek waar hij makkelijk te bedienen is.
Sensor komt er niet, heb ik nu ook niet en heb ik niet nodig.
Heb overigens wel naar arnott een mail gestuurd met de vraag of er nog iets met garantie te regelen is, niet geschoten is altijd mis.

En de motor waar het op gemonteerd zit:
9ebd2e1323df202e329400d28d8039d6_zpsaea846a6.jpg

e2b92228c3b729343a5d315da869119f_zps0eb10bc7.jpg
 
leuke brommer :+
nu snap ik ook waarom je rubbere Ronnie heet ..... erg veel rubber!

ik heb net even op de site van de luchtvering-americans gekeken en daar een schema bekeken van hun systeem.

Het systeem met 5/3 ventielen gaat niet werken :N

het airnott systeem werkt met een elektrische pulsgever voor de compressor, een relais en een elektrisch bediende 3/2 klep. Door een puls te geven word de compressor ingeschakeld, het magneetventiel ingeschakeld en zal de vering opgepompt worden.
Dit geheel kun je er niet zomaar tussenuit knippen en vervangen door een 5/3 klep.

Als alleen partnummer 21-2698 21-2866 vervangen moet worden, dan zal het misschien wel met één 3/2 direct gestuurd ventiel lukken.
Moeilijk met zekerheid te zeggen zonder goed pneumatisch schema.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan