Nokkenas ketting spanner Honda CBR900rr fireblade 1997

waldrocker

Die hard MF'er
19 mei 2005
446
0
Bergum
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie kunnen helpen. Mijn Fireblade maakt in het begin in zijn toeren gebied een rammelt geluid en denk dat de nokkenasketting spanner het niet goed meer doet. Mijn vraag is kan ik deze zomaar losbouten om deze vervangen. Of moet ik de ketting nog blokkeren om te verkomen dat de timing verloopt?

mvg Hielke
 
Ik heb toen ik bij mijn fireblade (model 2000) mijn naks verving voor een handmatige heb ik de krukas en nokkenassen gelijk gezet met de merktekens en toen de spanner vervangen.

Na het monteren van de nieuwe is er met de timing niks veranderd maar ik zou er niet op gokken.

Kleppendeksel en het dekseltje bij de krukas zijn zo verwijderd en dan weet je zeker dat het goed zit ;)
 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie kunnen helpen. Mijn Fireblade maakt in het begin in zijn toeren gebied een rammelt geluid en denk dat de nokkenasketting spanner het niet goed meer doet. Mijn vraag is kan ik deze zomaar losbouten om deze vervangen. Of moet ik de ketting nog blokkeren om te verkomen dat de timing verloopt?

mvg Hielke

ik zou het onderste punt van de ketting even zichtbaar maken zodat je daar de spanning die de ketting verliest door het loshalen van de spanner kunt opvangen.
door met je vingers de boel een beetje bij elkaar te knijpen komt er genoeg spanning in de ketting om verspringen van de timing te voorkomen.
er schijnen ook manieren te zijn met een wig. die moet dan achter de ketting geleider gedaan worden, deze houd de geleider op zijn plek als de spanner dat niet meer doet.

klepdeksel loshalen kan maar ik heb het niet gedaan :)
 
Ik heb de nokkenas ketting spanner vervangen door een nieuwe alleen zit de rammel er nog steeds in. Als ik de koppelingshendel inknijp is het trouwens wel weg ook als ik boven de 1500 toeren zit. Volgens de motorboer hoefde de deksels er niet af alleen inbouwen met het stopper tooltje waarmee de nieuwe naks opslot zit. Monteren en tooltje eruit trekken en de naks komt automatisch op spanning. Zo zou het toch moeten werken of niet? Volgens de motorboer wel tenminste.

Iemand nog ideeën?
 
heb jij een idee van wat dat is dan?
ik heb het zelfde, lichtjes de koppeling in knijpen het is een heel stuk minder. al is het bij mij aanwezig tussen 2500 en 4000 rpm... trophy 900 1999 dus niet de zelfde motor als TS

Ik weet het nog niet, heb meerdere projecten liggen op het moment. Van de week ga ik weer verder en zal mijn bevindingen wel melden op het forum.


Goed weekend.
 
Ik ga de nieuwe die er nou inzit eerst opslot zetten met het tooltje dat je bij een nieuwe krijgt. Deze ga ik dan vergelijken met de oude. Dan kijken of de nieuwe ook de volledige uitslag heeft. Dan zou het betekenen dat de geleider of de ketting versleten is toch?
 
heb jij een idee van wat dat is dan?
ik heb het zelfde, lichtjes de koppeling in knijpen het is een heel stuk minder. al is het bij mij aanwezig tussen 2500 en 4000 rpm... trophy 900 1999 dus niet de zelfde motor als TS

Check dit hoofdstuk ook eens, ik weet niet hoe het met de Trophy in elkaar steekt. Misschien heb je er wat aan.

Cbr 929 rare ratel. Advies gevraagd

Ik wacht even deze reactie af. Of ga even naar de lokale brommerboer kijken wat die er van zegt.
 
Ik had hetzelfde bij mijn cbr 900rr en .nu na 5 jaar ook bij mijn XRV...het zijn de stalen platen tussen de koppelingsplaten in die rammelen in de kooi waar ze in zitten...bij de XRV heb ik de koppelingsplaten pas vervangen maar dat maakt dus geen reet verschil...ik denk dat de enigste oplossing is om de kooi te vervangen...of gewoon zo laten...
 
Ik had hetzelfde bij mijn cbr 900rr en .nu na 5 jaar ook bij mijn XRV...het zijn de stalen platen tussen de koppelingsplaten in die rammelen in de kooi waar ze in zitten...bij de XRV heb ik de koppelingsplaten pas vervangen maar dat maakt dus geen reet verschil...ik denk dat de enigste oplossing is om de kooi te vervangen...of gewoon zo laten...


Was het bij jouw ook een bak herrie? Ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt. Morgen zal ik de olie drainen en het deksel eraf trekken. Kijken hoe het er uit zit. Zag je bij jouw ook schade aan de korf?
 
Net de koppeling even te voorschijn getrokken. Van de tussenplaten waren er een paar aardig blauw ook was de maat kleiner dan die in het werkplaatshandboek staat. Bij mij zijn ze allemaal precies 2,5 mm en in het handboek hanteren ze een minmale maat van 3 mm. Ook zijn de drukveren niet binnen de tollerantie. Ze zijn 48,8 mm en de minmale maat in het handboek is 49,2 mm.

Zou dit het rammelen kunnen veroorzaken?

SAM_1934.jpg

SAM_1936.jpg


De platen moeten op de zelfde manier erin toch. Eerst diegene die net iets anders is in maatvoering en dan een tussenplaat. Deze moet toch met de afgeronde kant naar voren.
En dan om en om en de laatste frictie plaat is 15 graden verdraaid toch?
Ik had het idee dat de platen verschillend erin zatten. Moeten de uitsparingen op de frictieplaten naar voren?

SAM_1940.jpg


Ik hoor graag van u.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het druklager gisteravond bekeken. Het past wel heel makkelijk in de drukplaat. Ook als ik de druk stift in het lager zet kan ik de drukstift aardig heen en weer bewegen. Het lager loopt verder wel heel mooi rond. Ik denk dat eerst maar het lager en de tussenplaten en drukveren vervang. Eens kijken of dat verbetering bied.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij ook deze rammel in mijn Fireblade ('92).
Deze rammel hoor ik alleen vanaf 2500 tot 4500 en vooral wanneer je veel gas geeft in een hoge versnelling.
Ik vermoed ook dat het iets met de koppeling te maken heeft.
Ben benieuwd naar je uitkomst.
 
Heb nog even verdergezocht op div. sites m.b.t. de rammel.
Op een FireBlade forum spreekt men van ruimte op de dempveren in het koppelingshuis.
Hier blijkt in de loop van tijd dus ruimte op te komen en dat zal dus de rammel veroorzaken.
Vervangen heeft ook geen nut omdat dit na enig tijd dus weer zal optreden.
full
 
Heb nog even verdergezocht op div. sites m.b.t. de rammel.
Op een FireBlade forum spreekt men van ruimte op de dempveren in het koppelingshuis.
Hier blijkt in de loop van tijd dus ruimte op te komen en dat zal dus de rammel veroorzaken.
Vervangen heeft ook geen nut omdat dit na enig tijd dus weer zal optreden.[afbeelding]


Ik had het ook net gelezen en de korf op e-bay gevonden. Ik heb net een nieuwe koppeling van Barnett met tussenplaten en drukveren. Deze zaten er toch aan te komen. Als ik het binnen heb zal ik de bevindingen wel posten. Druklager mankeert niks aan. Past wel makkelijk in de drukplaat, en ook de drukstift past vrij gemakkelijk in het druklager. Beide schijnt vrij normaal te zijn. Ik had wel vrij veel spelling op de koppelings hendel. Misschien wat strakke afstellen zodat het druklager minder ruimte heeft?

U hoort nog van mij.
 
Net de koppeling even te voorschijn getrokken. Van de tussenplaten waren er een paar aardig blauw ook was de maat kleiner dan die in het werkplaatshandboek staat. Bij mij zijn ze allemaal precies 2,5 mm en in het handboek hanteren ze een minmale maat van 3 mm. Ook zijn de drukveren niet binnen de tollerantie. Ze zijn 48,8 mm en de minmale maat in het handboek is 49,2 mm.

Zou dit het rammelen kunnen veroorzaken?

[afbeelding]
[afbeelding]

De platen moeten op de zelfde manier erin toch. Eerst diegene die net iets anders is in maatvoering en dan een tussenplaat. Deze moet toch met de afgeronde kant naar voren.
En dan om en om en de laatste frictie plaat is 15 graden verdraaid toch?
Ik had het idee dat de platen verschillend erin zatten. Moeten de uitsparingen op de frictieplaten naar voren?

[afbeelding]

Ik hoor graag van u.
Ik zie op de foto dat de platen de korf ingeslagen hebben, als gevolg van rammelen.
 
Dat alles er blauw uitziet is niet normaal...de maten die zoveel afwijken van de gegevens in het boek echter ook niet! Ik zou idd ook zeggen, platen en tussenplaten n veren vervangen (moet toch zou ik zeggen!) en kijken wat er gebeurt...misschien side rammel wel weg. Handel ids ook niet teveel speling geven...is geen koppeling zoals bij een auto..die speling moet hebben.
Hoe ze erin moeten weet ik ook niet meer ...hou ze altijd op volgorde met eruit halen. Als je wil kan ik ook wel ff kijken in mijn wpl handboek...moet ik m wel ff zoeken...ben pas verhuisd naar de andere kant van de wereld!


Net de koppeling even te voorschijn getrokken. Van de tussenplaten waren er een paar aardig blauw ook was de maat kleiner dan die in het werkplaatshandboek staat. Bij mij zijn ze allemaal precies 2,5 mm en in het handboek hanteren ze een minmale maat van 3 mm. Ook zijn de drukveren niet binnen de tollerantie. Ze zijn 48,8 mm en de minmale maat in het handboek is 49,2 mm.

Zou dit het rammelen kunnen veroorzaken?

[afbeelding]
[afbeelding]

De platen moeten op de zelfde manier erin toch. Eerst diegene die net iets anders is in maatvoering en dan een tussenplaat. Deze moet toch met de afgeronde kant naar voren.
En dan om en om en de laatste frictie plaat is 15 graden verdraaid toch?
Ik had het idee dat de platen verschillend erin zatten. Moeten de uitsparingen op de frictieplaten naar voren?

[afbeelding]

Ik hoor graag van u.
 
Dat alles er blauw uitziet is niet normaal...de maten die zoveel afwijken van de gegevens in het boek echter ook niet! Ik zou idd ook zeggen, platen en tussenplaten n veren vervangen (moet toch zou ik zeggen!) en kijken wat er gebeurt...misschien side rammel wel weg. Handel ids ook niet teveel speling geven...is geen koppeling zoals bij een auto..die speling moet hebben.
Hoe ze erin moeten weet ik ook niet meer ...hou ze altijd op volgorde met eruit halen. Als je wil kan ik ook wel ff kijken in mijn wpl handboek...moet ik m wel ff zoeken...ben pas verhuisd naar de andere kant van de wereld!

Thnks mate,

bedankt voor de info, heb zelf ook net een WBH kunnen bemachtigen. Bevalt het wat down under. Ben er vroeger veel geweest toen ik nog op de vaart zat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan