Suzuki GS 500 ('96) oververhit?

Guzta14

Rookie
12 aug 2013
2
0
Enschede
Hallo,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Suzuki GS500 Challenge uit '96. Maar het blijkt dat deze motor wat problemen kent. Ikzelf heb nog niet echt technische verstand van motoren. Maar hoop door zelf dingen op te lossen met jullie hulp toch wat bekwamer te worden.

Dan nu het probleem: De eerste keer dat ik tegen het probleem aanliep had ik een tocht van ong. 160 km achter de rug (met een grote pauze tussen door). Toen ik op het eind de snelweg opging en de motor even doortrok begon deze naar een tijd zijn kracht te verliezen. De snelheid en toeren namen af ook al hield ik het gas er op. Af en toe kreeg hij weer wat kracht en schoot het even vooruit, maar dan viel die erna weer verder terug en niet veel later viel hij uit. Ik heb de motor toen aan de kant gezet en 5 a 10 minuten gewacht, aangezien ik dicht bij huis was het er maar op gegokt en rustig naar huis gereden, zonder problemen overigens.
Niet veel later dook het probleem weer op na een reis van Meppel naar Enschede (110 km) Toen ik de motor er even van langs gaf op de A35 bij Almelo kwam gebeurde hetzelfde als de eerste keer. Toen weer langs de kant gezet en gewacht. 5 a 10 minuten later weer rustig de snelweg over gegaan toen die vlak bij m'n afslag weer begon te stotteren en in te houden. Gelukkig moest ik een tijd wachten bij de stoplichten en kon ik toen weer rustig zonder problemen m'n bestemming bereiken.
Toen heb ik hem maar naar een zaak gebracht, maar die zeiden tot mijn verassing dat gewoon het benzine peil in de tank te laag was. Ik nam dit maar aan omdat ik er zelf toch geen verstand van heb. Maar toen ik afgelopen maandag met goede moed naar de Ardennen wou rijden kwam weer het probleem. Dit keer was het na ongeveer 120 km snelweg met een redelijke constante snelheid van 120 km/h. Ik had 15 km voor het gebeurde nog getankt vlakbij Arnhem, dus het probleem wat ze me bij de zaak vertelden kan niet kloppen.

Nu vraag ik me af wat het dan wel kan zijn?
Oververhitting omdat het blok luchtgekoeld is en ik kuipen rond het blok heb liggen? Of is het iets met de carb/benzine leiding? Of is er een heel ander mankement wat ik over het hoofd zie?

Excuses voor het lange bericht, maar aangezien ik er vrij weinig verstand van heb wil ik niets over het hoofd zien. En ik ben iedereen die suggesties heft dankbaar.

Groeten een nieuwe motor rijder
 
Het probleem lijkt mij niet echt met de temp van het blok te maken hebben...

Doet de motor dit bij zware belasting (hoge toeren) of ook in lage belasting?

Misschien is het de ontluchting van de benzinetank.
Dit kan je zelf heel makkelijk proberen: als de motor begint te stotteren en afslaat ff snel de tank openen.
Als je een geluid van stromende lucht hoort (hetzelfde als wanneer je een vacuum verpakt product opent), dan is de tankontluchting verstopt.

Wat er dan eigenlijk gebeurt: je tank raakt leger door het rijden (duhh) waardoor er een vacuum kan ontstaan.
Normaliter wordt er door de tankontluchting voorkomen dat er een vacuum in de tank ontstaat door lucht via het "gaatje" aan te zuigen.
Als je tank vacuum trekt, kan er geen benzine meer worden aangezogen door de carbs (die als ik me niet vergis op vacuum werken) en zal dus de motor geen benzine krijgen...
De vacuum van de tank is dan nml groter dan dat van de carbs, waardoor deze de kracht er niet meer voor hebben.

Als je dan ff een pauze neemt, heft het vacuum in de tank zich weer op en kan je weer verder rijden.

Als ik het mis heb, ff verbeteren :P.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb neergezet voor en dat je het begrijpt (want ik begrijp mezelf soms niet :P)
 
Het probleem lijkt mij niet echt met de temp van het blok te maken hebben...

Doet de motor dit bij zware belasting (hoge toeren) of ook in lage belasting?

Misschien is het de ontluchting van de benzinetank.
Dit kan je zelf heel makkelijk proberen: als de motor begint te stotteren en afslaat ff snel de tank openen.
Als je een geluid van stromende lucht hoort (hetzelfde als wanneer je een vacuum verpakt product opent), dan is de tankontluchting verstopt.

Wat er dan eigenlijk gebeurt: je tank raakt leger door het rijden (duhh) waardoor er een vacuum kan ontstaan.
Normaliter wordt er door de tankontluchting voorkomen dat er een vacuum in de tank ontstaat door lucht via het "gaatje" aan te zuigen.
Als je tank vacuum trekt, kan er geen benzine meer worden aangezogen door de carbs (die als ik me niet vergis op vacuum werken) en zal dus de motor geen benzine krijgen...
De vacuum van de tank is dan nml groter dan dat van de carbs, waardoor deze de kracht er niet meer voor hebben.

Als je dan ff een pauze neemt, heft het vacuum in de tank zich weer op en kan je weer verder rijden.

Als ik het mis heb, ff verbeteren :P.

8 op 10 , u mag over naar het volgende jaar 8-)

de carburatoren zuigen geen benzine uit de tank, de zwaartekracht zorgt ervoor dat de benzine van in de tank tot in de carbu's geraakt. en als het vacuum groter is dan de zwaartekracht, stopt de benzine met lopen.
 
8 op 10 , u mag over naar het volgende jaar 8-)

de carburatoren zuigen geen benzine uit de tank, de zwaartekracht zorgt ervoor dat de benzine van in de tank tot in de carbu's geraakt. en als het vacuum groter is dan de zwaartekracht, stopt de benzine met lopen.

dat is toch alleen bij carbs die niet met een vacuum systeem werken of als de benzinekraan op PRI wordt gezet?
 
Wat een ontzettend duidelijke omschrijving van het probleem. Daar kunnen we wat mee!

Maak je geen zorgen om je motor want het is 99,9% zeker dat het aan je benzinekraan ligt. Daar hebben veel gs'jes last van. Zet je kraan maar eens op de pri-stand als je weer een lange rit gaat maken. Waarschijnlijk is je probleem dan verholpen.

Die benzinekranen laten vaak niet genoeg benzine door als er veel gevraagd wordt.

Vergeet niet je kraan terug te zetten op de normale stand, na de rit. Anders kan je blok vol benzine lopen, als je vlotternaaldjes niet goed afsluiten.
 
Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties en suggesties!

Vandaag heb ik de Suzuki uit elkaar gehaald om een paar opties te bekijken. Ten eerste de luchtleiding vanuit de tank. Deze was prima en kon ik gewoon doorblazen, ook het uiteinde van de tank zelf kon ik doorblazen. Dus het vacuüm verhaal lijkt bij deze ontkracht.

Daarna de brandstofslangen bekeken, hier ook geen problemen kunnen ontdekken. Benzine liep er prima en zonder vuil doorheen.

Daarna de carburateurs eraf en open gehaald. Hier bleek wel wat aan de hand. Bij de vlotters waren allemaal kleine klontjes vuil en ook een aanslag op het aluminium. Deze goed schoongemaakt en toen was het ook gauw verdwenen.

Toen zijn we ons toch gaan afvragen waar het vuil vandaan komt en hebben we de gehele tank leeggegooid. Hier bleek dat de tank nog wel goed schoon was van binnen. Dus waarschijnlijk heeft de motor te lang stil gestaan bij de vorige eigenaar. Hierna alles weer teruggezet en aangesloten. Hij wou meteen starten en lopen dus dat is allemaal goed gegaan.

Nu alleen hopen dat het probleem ook weg is, maar dat zal blijken wanneer ik weer kilometers ga maken.

Nu eerst maar een paar dagen genieten op Lowlands!

En nogmaals iedereen bedankt voor de berichten
 
Terug
Bovenaan Onderaan