Accu probleem RSV Mille 2002

JP081087

Rookie
28 feb 2013
8
0
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een RSV Mille uit 2002.
De vorige eigenaar heeft er in april 2013 een nieuwe accu in gezet omdat de oude de winter niet overleeft heeft.
Nu is het probleem dat de motor mij laatst heeft laten stil staan ivm een lege accu.
Alvorens de motor niet meer wilde starten heb ik 20 km gereden met snelheden tussen de 50 km/u en 140 km/u. Toen ik de motor uitschakelde startte deze vervolgens niet goed.
Meters waren gereset en heb dus een stukje gereden voordat ik de motor uitschakelde om de toerenteller weer op te schroeven (bij overschrijding van 6000 tpm gaat er een waarschuwinglampje branden) zodat de waarschuwingslampjes van overmatig toerengebruik niet meer oplichten.
Vervolgens startte de motor niet meer.

Hierna uitvoerig de accuspanning en regelaar/dynamo gecontroleerd. Enige wat een afwijking aangaf was de accu.
Bij stationair draaien gaf de accu 13,4 V, bij het opvoeren van de toeren tot 5000 tpm zakte deze naar 12,2 V. Lijkt mij dat hij juist met dit toerental meer laadstroom zou moeten geven.
Kan iemand dit verklaren?

Vervolgens naar een motorzaak gegaan waar de accu nogmaals werd gecontroleerd. Hierbij bleek dat de accu (zonder draaiende motor, met contact aan) max. 9 ampére gaf en snel terug liep. Accu gedemonteerd en onbelast geeft deze nu de juiste spanning.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Waar kan het verschil in laadstroom aan liggen, aangezien de dynamo en spanningsregelaar goed lijken te zijn.
Of laad de accu idd beter op stationair toerental?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Jiry
Nu de accu zonder
 
Ga eens googlen op de aprilia ara site en hier op motorfoturum dan zul je zien dat bij 5000 r/n
Je dynamo 14.2 of meer moet geven meen ik.
Diverse aanpassingen mbt laadproblemen kun je daar vinden.
 
De spanningsregelaar is een bekende zwakke schakel in het geheel.
Dat is zo'n ouderwetse Shindengen (japanse Rommel zal ik maar zeggen voordat de schuld weer aan de italiaanse electrónica wordt gegeven)

Daar komt bij dat de bedrading van de Aprilia's met V60 blokken nogal onhandig aangelegd is.
De laadstroom reist de halve kabelboom af om uiteindelijk bij de accu nog maar amper 13,4 V de leveren.

Ook corrosie op de stekkers, vooral de 2 bruine stekkers die in de 3 gele draden zitten tussen de SR en de stator, mar ook de stekker tussen regelaar en accu en die aan het start relais kunnen problemen geven. Kijk ze even na en ook de hoofdzekeringen. (30 A)

Als je de zelfde laadstroom meet aan de connectors bij de uitgang van de SR (rood/wiite en groene draad mestal) dan zie je rond de 14,5 V.

Er gaat ongeveer 1 V verloren.

Er is enorm veel dokumentatie in allerlei talen over een meenvoudige aanpasing van het laadstroom circuit; in feite is dat niet meer dan een extra stroomdraad van de plu van de regelaar naar de plus van de accu (zet er een extra zekering van 10-15 A tussen) en een extra stroomdraaad van de min draad van de regelaar naar de - pool van de accu.

Een ander oplossing is het aanschaffen van een modernere spanningsregelaar van het Mosfet type.
Ook daar zijn boekdelen over geschreven.

Wil je helemaal zeker weten dat het niet de stator is, meet dan aan de 3 gele draden die van de stator komen. Je moet ze dan wel loskoppelen van de SR. Tussen elke pool (elke gele draad) moet it > 6oV zijn bij 4000rpm. je moet dan elke combinatie meten, dus 1 met 2 2 met 3 en 3 met 1.

Is geen echt groot probleem allemaal en op elk Aprilia forum of even Googlen levert een zee aan infomatie op.
 
Kijk, hier kan ik wat mee. Ga er van het weekend gelijk mee aan de slag. Hoop dat het probleem daarmee verholpen is. Bedankt voor de reacties. Hou jullie op de hoogte
 
Spanningsregelaar en dynamo zijn beide separaat getest door de motorzaak. Dit gebeurde zowel op de accu als op de bekabeling van de dynamo en spanningsregelaar.

Accu die er in zit is een VMF AGM 12V 12Ah(20h). Kreeg al een tip om deze te vervangen. Heb gekozen voor een Yuasa YTX12-BS aangezien deze ook door Aprilia aangeraden wordt. Deze zal morgen middag afgeleverd worden. Hopelijk zit het probleem in de accu aangezien de ampères helemaal weg vielen onder belasting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan