Ducati, voor weinig meer geluid..

CD130

MF'er
15 jan 2005
124
14
Deze tijd is voor vrijwel iedereen lastig en daarom wil ik kijken of er alternatieve mogelijkheden zijn waarmee ik de motor kan aanpassen dat hij iets meer geluid maakt.

Het betreft een standaard Hypermotard 796.
Budget max 250 euro.

Leovince heeft een cat vervanger voor 200 euro. Deze geeft 5db meer bij 4000rpm. Is dat veel en goed hoorbaar? Is het laten afstellen vervolgens noodzakelijk? Want dat lukt nooit voor 50 euro :p
Zijn er nog andere mogelijkheden? Aanpassen standaard uitlaat? Geen idee of dat later eventueel problemen gaat geven met APK...?

Als het te lastig is of gewoon niet handig voor dit geld laat ik het idee lekker schieten. Dan maar een stille Duc, haha.

Alvast bedankt!!
 
Remappen met de standaard pijpen? Heeft dat ook effect op het geluid?
Ik vond deze video op youtube:

Deze kerel zegt niks met zijn ECU gedaan te hebben... Of de boel daar inderdaad beter van wordt weet ik ook niet. Ook het beoordelen van het geluid is moeilijk. Feit blijft wel dat een verandering goed te horen is.

Als ik het goed begrijp is het aanpassen van de standaard demper dus een beter plan. Daarmee kan de ECU gewoon blijven voor wat hij is?
 
Als je de standaard demper aanpast, een katvervanger plaatst of een open demper plaats, dan zal dus het uitlaattraject veranderen en moet je hem opnieuw laten afstellen (althans, dat is raadzaam).
Je hoeft echt niet de ecu te laten herschrijven, je kunt ook gewoon de motor laten afstellen op de CO-waardes. Dan staat hij in elk geval niet te arm maar zul je niet de laatste extra pk eruit halen.
Dat afstellen op CO-waardes is niet veel werk. Gewoon even een dealer bellen over wat dat kost. Volgens mij waren ze bij mij nog geen half uurtje bezig.

Ik heb een 748 met volledig open uitlaatsysteem met een grotere buisdiameter dan origineel (50mm ipv 45mm). Ik heb hem alleen af laten stellen op de CO-waardes en hij loopt als de brandweer. Op Assen lukt het om soms een 999 of 848 bij te benen en voorbij te gaan bij uitacceleren.
 
Haha, ook dat laat ik liever aan de prof over om het nodige aan de binnenkant te verwijderen... Als ik dat zelf ga doen blijft er helemaal geen demper meer over....
Een cat vervanger is misschien nog de beste optie... 5db meer en gelijk af van die dikke pot die alleen maar aan het roesten is.... Geen idee hoeveel ik me moet voorstellen van 5db, maargoed. Hoe dat zit met het afstellen van het CO loop ik hier bij de dealer nog even uit.
 
Haha, ook dat laat ik liever aan de prof over om het nodige aan de binnenkant te verwijderen... Als ik dat zelf ga doen blijft er helemaal geen demper meer over....
Een cat vervanger is misschien nog de beste optie... 5db meer en gelijk af van die dikke pot die alleen maar aan het roesten is.... Geen idee hoeveel ik me moet voorstellen van 5db, maargoed. Hoe dat zit met het afstellen van het CO loop ik hier bij de dealer nog even uit.
Ik dacht dat 3dB een verdubbeling van het geluid betekende.
 
:^ staat mij nog bij van de lessen natuurkunde.
Oei, dan heb ik duidelijk niet opgelet haha.

Inmiddels heb ik een mail gestuurd naar de locale dealer... Kijken wat het CO verhaal gaat kosten en wat zijn advies zal zijn voor mijn budget. Het antwoord laat ik uiteraard hier even horen.
 
Al gedacht aan je airbox? Op mijn multistrada 1100 was deze van geluid dempende snorkels voorzien. als je deze weg haalt krijg je een mooi inllaatgeluid dat lekker voor jezelf is en waar de rest va de wereld weinig last van heeft. Hoef je ook geen remap voor te doen en kost alleen wat tijd. De katvervanger zorgt voor duidelijk meer uitlaat geluid maar nadeel is dat dit mogelijk ook de motor wat krapper laat lopen waardoor deze bokkiger lag in toeren word. Dit kun je deels oplossen met een fat duc (ff googlen)
 
Ik denk dat ik aan de inlaat weinig kan veranderen zonder de boel echt te moeten slopen:
Schermafbeelding_2013_08_15_om_15_52_01.png


Een katvervanger lijkt volgens mij nog steeds de beste optie. Hierdoor kan ik gewoon de originele cat houden voor de verkoop en/of eventuele APK in de toekomst. Na het monteren van de Katvervanger laat ik wel even het CO verhaal afstellen. Dan maar wat meer bokken in lage toeren. Ga dat eerst maar eens ervaren denk.
 
Dat ligt een beetje aan je creativiteit maar je zou onderdeel nr 3 kunnen aanpassen zodat er een grotere opening komt (en meer geluid). Een kat vervanger gaat ook al een stukje helpen en hoeveel last je van het krappe lopen krijgt is afwachten natuurlijk. Succes in ieder geval!
 
Ik heb voor heel weinig een nieuwe originele demper op de kop kunnen tikken. De huidige demper wil ik dus gaan aanpassen / leeghalen.
Wat is volgens jullie de beste manier om de huidige demper aan te passen? Ik kan hem openslijpen op de lasnaden. Vervolgens heb ik geen idee wat ik daarna aantref, maar ik kan me zo voorstellen dat ik een aantal schotten weg kan halen, of dempwol...?
Een andere methode is een lange staalboor pakken en vanaf alle openingen een aantal gaten aan de binnenkant creëren. Mijn gevoel zegt dat dit niet de juiste manier is, maar ik heb er totaal geen ervaring mee. Het klinkt wel als de meeste snelle en simpele methode....

Iemand die mij misschien advies kan geven?

Foto vanuit werkplaatshandboek van de originele dempers:
Schermafbeelding_2013_08_17_om_20_19_16.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan