Iets om mij zorgen over te maken (koppeling)?

Dawid127

Die hard MF'er
23 feb 2012
292
13
Utrecht
Hoi,

Mijn CB600 rijdt in eerste instantie perfect, niks aan op te merken. Maar als ik hem warm heb gereden hoor ik wat geratel wanneer ik de koppeling ''half'' indruk in zn neutraal. Wanneer ik mijn koppeling niet of helemaal indruk, hoor ik het geluid niet.

Na wat eigen onderzoek konden het wel de koppelingsplaten zijn die ik hoor. Maar ik vind twee dingen erg vreemd: het gebeurt wanneer de motor warm gereden is en wanneer ik de koppeling 'half' heb ingedrukt in zijn neutraal.

Ik zit te twijfelen of ik hiermee even langs de garage moet rijden, of dat het een onschuldig geluidje is.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Je kunt gerust langs een motorzaak rijden, als je je echt zorgen maakt.
Ik denk dat ze best even tijd voor je maken. En misschien zelfs even komen luisteren en zelf proberen :)

Ik denk, zo op afstand, dat het idd de platen zijn die het geluid maken. Olie lekker warm en dik dun, platen bewegen wat makkelijker.

Bij koppeling half komen ze losjes van elkaar, maar niet op voldoende afstand zoals bij volledig ontkoppelen.

Op zich is dit een logisch en aannemelijk scenatio.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Das dus een misser. Moet warm en dun zijn

En dan is dat dun ook nog relatief want de meeste olieen heb koud een dikte van 10 om ervoor te zorgen dat de motor makkelijk te starten is en de olie snel op plek van bestemming is.
Als de olie dan warm is heeft het een dikte van 40 (of iets lager/hoger) juist om ervoor te zorgen dat de oliefilm sterk en dik genoeg is om alle belastingen te kunnen doorstaan.

Dus dun kan dik zijn _O- 8-)
 
En dan is dat dun ook nog relatief want de meeste olieen heb koud een dikte van 10 om ervoor te zorgen dat de motor makkelijk te starten is en de olie snel op plek van bestemming is.
Als de olie dan warm is heeft het een dikte van 40 (of iets lager/hoger) juist om ervoor te zorgen dat de oliefilm sterk en dik genoeg is om alle belastingen te kunnen doorstaan.

Dus dun kan dik zijn _O- 8-)
:?

Olie wordt gewoon dunner als het warmer wordt, niet dikker.
Je bent in de war met hoe multigrade olie werkt.
 
Drm ook relatief jonguhhh _O- O-) 8-)

Enne volgens mij hebben wij allemaal multigrade olieen in onze brommerts.

10W40 of 15W40 enz enz is volgens mij toch echt aanduiding van multigrade olieen hoor ;) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan