Controlelampjes branden niet

genex

MF'er
19 jul 2013
32
0
Dirksland
Beste mede leden en motorvrienden.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Yamaha XS400 SE uit 1980.
Deze motor staat al enkele jaren stil en schreeuwt om wat reparaties!
(bobine zijn vervangen, condensator is vervangen, nieuwe tandwielen en ketting zijn geplaatst)
Nadat ik de accu heb vervangen voor een nieuwe accu, branden mijn controle lampjes niet (meer), het achterlicht werkt en de statmotor tikt, deze is denk ik ook aan vervanging toe.
De kabels heb ik zo goed als doorgemeten, ik kan alleen niks vreemds ontdekken.

Hopelijk kunnen jullie mij nuttige tips geven en een eind op weg helpen!
 
De nieuwe accu is doorgemeten en zit helemaal vol en de contacten zitten goed vast.
Het startrelais tikt inderdaad en de startmotor ratelt, verder niks.
Maar vooralsnog branden de controlelampjes nog steeds niet ;)
 
De nieuwe accu is doorgemeten en zit helemaal vol en de contacten zitten goed vast.
Het startrelais tikt inderdaad en de startmotor ratelt, verder niks.
Maar vooralsnog branden de controlelampjes nog steeds niet ;)

Toch is dat tikken en ratelen vrijwel altijd het teken dat je accu niet goed is. Ook een nieuwe accu is niet altijd in orde.....
Hoe heb je de handel doorgemeten en wat kwam je aan waardes tegen?
 
Laatst bewerkt:
Meet je 12,0 V=, of 12,XXV=?
Stel je laat de meter er op, drukt op de startknop, hoe ver zakt de spanning in elkaar?
Als het startrelais klappert = te laag voltage door stroomverbruik motor, waardoor relais afvalt, spanning stijgt weer, komt weer op, motor trekt weer, zakt spanning weer, relais valt weer af, etc.
99% zeker dat je geen spanning genoeg behoud bij het startten.
Kan komen door:
Accu niet vol.
Slechte accu.
Verkeerde accu.
Hele grote andere verbruikers (maar onwaarschijnlijk).
Accu klemmen niet vast (genoeg).
Slechte bedrading in het hoofdstroomcircuit rondom accu / startmotor.
En vast nog wel een paar.
 
Ik heb vanaf mijn accu tot aan mijn contact de bedrading doorgemeten en deze gaf netjes 12v aan. Morgen het startrelais doormeten.
12 Volt is een lege accu. Betwijfel of je een meetinstrument hebt dat kan meten of je accu nog voldoende lading/capaciteit heeft. Kun je met een gewoon multimetertje niet meten en de open klemspanning zegt helemaal niets.
 
12 Volt is een lege accu. Betwijfel of je een meetinstrument hebt dat kan meten of je accu nog voldoende lading/capaciteit heeft. Kun je met een gewoon multimetertje niet meten en de open klemspanning zegt helemaal niets.
:^

Gezien je idd een open klemspanning meet, was onbelast is.
De accu kan dan zomaar 12V aangeven, vertelt nagenoeg niks over de "lading" of "capaciteit" die de accu nog heeft.
 
Starten (duwen/auto accu)
Meten wat de laadspanning op de accu is. Is die ergens tussen de 12.5/14 volt ofzo, dan werkt het laadsysteem.
Lekker een stuk gaan rijden om de accu goed op te laden.
 
Multimeter eraan laten zitten en de startknop induwen. En kijken hoever die terugvalt. Dat gaat vermoedelijk ruim onder de 9-10 volt zitten, wat aangeeft dat de accu overleden is.

De volgeladen accu van mijn SP2 viel bij het starten terug naar 4 volt _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan