Kapotte accu... met een staartje

SteenW

MF'er
19 aug 2012
47
1
Rotterdam
Vorige week overkwam mij dat ververlende, wat je nooit hoopt mee te maken: helemaal klaar om lekker een stukje te gaan rijden, maar niet willen starten die motor. De startmotor draaide hem wel rond, maar niet aanslaan. Na een paar pogingen begon ik een behoorlijke benzinelucht te ruiken, toen heb ik de moed voor dat moment maar opgegeven.
Het gaat hier overigens om een BMW F650 GS 1-pitter uit 2004. Met twin spark.
Een paar dagen later had ik tijd om er even naar te kijken. Ik had de motor in de tussentijd op de lader gehad maar nog steeds wilde deze niet starten. De multimeter gaf wel 12V accuspanning maar tijdens een startpoging daalde deze naar 8,5V. Conclusie: accu naar de klote. Snel een nieuwe gehaald en ingebouwd, startmotor draaide nu een stuk enthousiaster maar nog steeds: niet aanslaan! :( Een paar dagen later: er moest iets gebeuren, dus de ANWB Wegenwacht maar gebeld. Deze man was helaas geen motor expert en kwam snel tot de conclusie: motor verzopen. Dit wilde hij oplossen door de motor door te starten met beurtelings vol- en geen gas te geven. Dit leek eerst wel resultaat te hebben, af en toe kwam er een klap uit de uitlaat maar nog nie lopen. Volgende plan: luchtfilterhuis open (hier zat wat olie in?), brandstof inspuiting losgekoppeld van de computer en weer doorstarten. Nu liep de motor zowaar een paar seconden dus snel de inspuiting weer aangesloten en: niets. Dit patroon herhaalde zich een paar keer. De knallen uit de uitlaat werden angstaanjagend hard. Uiteindelijk was de conclusie: dit gaat zo niet lukken. Hij wilde eigenlijk de bougies er uit draaien maar daar moet de halve motor voor uit elkaar, wat hij niet op straat wilde doen. Dus afslepen naar de dealer dan maar. Die had hem 2 dagen later weer aan de praat. De oplossing was: motor was verzopen, nieuwe bougies geplaatst en uitlaat drooggereden omdat die vol benzine zat.
Motor loopt weer als vanouds. :)
Nu zijn mijn vragen: wat zou ik kunnen doen om de volgende keer dat mijn accu weer eens kapot gaat al deze vervolg ellende te voorkomen? Gaat mijn katalisator nu naar de eeuwige schrootvelden door alle benzine die in mijn uitlaat zat? Waarom zat er olie in mijn luchtfilterhuis? Iedere vorm van meedenken wordt zeer op prijs gesteld!!

Willem
 
volgens mij is je entertoets stuk :+

oplossing: aanduwen

heel erg primitief, maar daarmee krijg je carbfietsen vaak goed mee aan de gang (of als de kleppen nodig gesteld moeten worden).
Injectie kun je vergeten, want die krengen hebben gewoon stroom nodig...
 
Olie in het luchtfilterhuis is normaal. Als het luchtfilter ook doorweekt is met olie; vervangen en de dop van de olietank loshalen bij stationair draaiende motor. Als het eruit komt zit er veel teveel olie in.
 
[quote:

Boevie schreef op 16 augustus 2013 @ 19:51:
Door die knallen in je uitlaat kan je katalisator vervallen tot hapklare brokken]


heb je die dan nodig }) _O-

Zeg ik dat ergens?
fish.gif
 
Kan je bij deze motor echt slecht bij de bougies. :?
Dat is toch wel wat die ANWB monteur had kunnen doen voordat de sleper komt.

Zitten er trouwens irridum bougies in.. :)
 
Laatst bewerkt:
@MotoMarz: faq.f650.com had ik ook al gechecked. Hier vond ik dat je, nadat de accu eruit is geweest, voor het starten 2 keer de gashendel open en dicht moet draaien om de gasklepsensor opnieuw in te regelen. Heeft helaas nix uitgehaald.
 
De wegenwachter had ook al startspray in het luchtfilter gespoten: nada, niet lopen.
Vandaag wilde ik een stukje gaan rijden maar wéér niet starten. Morgen de dealer maar weer bellen. Krijg het idee dat de kapotte accu er helemaal niets mee te maken heeft...
 
Kan het toch niet laten om de afloop te posten: dealer heeft het gemaakt door bougies te vervangen. Probleem is haast een jaar weggeweest maar kwam toen in alle hevigheid terug.

Motor weer afgesleept naar de dealer, kon het niet snel vinden. De diag. apparatuur gaf krukas sensor storing aan. Alvorens deze te gaan vervangen heeft de dealer een conculega geraadpleegd. Deze wist te melden dat het wel eens voorkomt dat de kabelboom foutief is gelegd in de fabriek waardoor deze langs een boutkop loopt die de isolatie dan beschadigd. Dit was mij de mijne ook het geval! Toen was het snel en definitief gemaakt.
 
Mooi dat het is opgelost!

Waar ik verbaasd over was in je OP is dat je een nieuwe accu plaatst terwijl je startmotor wel rondgaat (!!)...dat de motor dan niet aanslaat heeft dan NIKS met de accu te maken...als de accu stuk zou zijn, zou die zeker de startmotor niet kunnen aandrijven!
 
Deze wist te melden dat het wel eens voorkomt dat de kabelboom foutief is gelegd in de fabriek waardoor deze langs een boutkop loopt die de isolatie dan beschadigd. Dit was mij de mijne ook het geval! Toen was het snel en definitief gemaakt.

Ik vraag mij altijd af; is er in zulke gevallen ook sprake van coulance omdat dit een productiefout is? Lijkt mij wel zo juist in dit geval, ondanks dat de motorfiets wat ouder is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan