Koperen koppakking hergebruiken

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben met mn GS1000 aan het knoeien, er zit een koperen koppakking op en er lekt nogal wat olie tussen door.

Nu weet ik al dat ik ander spul moet smeren op de koppakking, maar moet de pakking op zich ook gegloeid worden?
Het blok heeft nog geen 5 minuten gelopen...

Als er gegloeid moet worden, moet de hele pakking dan helemaal roodgloeiend zijn, of kun je dat beetje bij beetje doen?
Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om hem helemaal roodgloeiend te maken.


Alvast dank voor jullie input.
 
Koper wordt hard door vervorming, zoals bij aandraaien van de kopbouten. Dus ik zou hem uitgloeien, zodat hij weer zacht wordt. Beetje bij beetje met de brander uitgloeien is geen probleem, als je hem maar helemaal raakt.
 
Koper wordt hard door vervorming, zoals bij aandraaien van de kopbouten. Dus ik zou hem uitgloeien, zodat hij weer zacht wordt. Beetje bij beetje met de brander uitgloeien is geen probleem, als je hem maar helemaal raakt.

Bij bepaalde typen aluminium kan men uitgloeien door vluchtig de snijbrander (op roetvlam) over het stuk plaat te halen. Naar alle waarschijnlijkheid werkt dit voor koper ook.
 
Uitgloeien maakt het koper zacht, waardoor het zich gaat vormen naar de pasvlakken die het moet afdichten. De affdichting is daardoor perfect.
Heb je een soldeerbrander, dan stook je pakking met de vlam tot ze donkerrood tot lichtrood van kleur worden. Daarna koel je de ring snel af in koud water. Dan is hij zacht.

Gr R
 
Met 1 of 2 soldeerbranders lichtrood stoken en in 1x in het koude water droppen. Wil trouwens ook wel goed boven het gasfornuis. Pas op met donkerrood, dan zit je tegen het smeltpunt aan.
In principe is het heet genoeg als zich een zwart laagje op het oppervlak vormt. Dit laagje schilfert er in het water weer af.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je geen gasfornuizen, alles electrisch...

Die optie wilde ik ook net opperen ;)


(Mijn broertje moest vroeger van een scooterblokje de carterhelften splitsen en daarvoor moest de boel ook eerst even verwarmd worden, Je kan de reactie van mijn moeder wel bedenken toen ze thuiskwam en er een scooterblok op het gasfornuis stond }) )
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan vroeger.. Ik was het vergeten en toen zag (en rook) mama dat er een cilinderkop in dr nieuwe Miele vaatwasser zat.... oi :X

Maargoed, koper idd laten schrikken anders krijg je de kleine oneffenheden er niet goed uit.
 
Aussies houden inderdaad van BBQ-en, maar dat gaat anders dan in NL!
Ten eerste werkt BBQ op gas (voor een op kolen moet heel goed zoeken), en niet met een rooster, maar met een plaat.
En het overgrote gedeelte wat er ge-BBQ-d wordt zijn worstjes die dan schuin op een vierkant wit broodje wordt gedaan, opgerold en dan gegeten.
M.a.w. de NL BBQ is toch echt beter! ;)
 
Aussies houden inderdaad van BBQ-en, maar dat gaat anders dan in NL!
Ten eerste werkt BBQ op gas (voor een op kolen moet heel goed zoeken), en niet met een rooster, maar met een plaat.
En het overgrote gedeelte wat er ge-BBQ-d wordt zijn worstjes die dan schuin op een vierkant wit broodje wordt gedaan, opgerold en dan gegeten.
M.a.w. de NL BBQ is toch echt beter! ;)
Dus in huis is alles elektrisch, maar de BBQ is weer op gas? De logica... :+

Een plaat die verhit wordt is geen BBQ.. dat is een bakplaat... Denk dat je het "BBQ volk" toch eens moet leren wat een BBQ nou eigenlijk is. _O-
 
net zoals je staal hard door het te doen gloeien en héél snel af te koelen (laten schrikken in water of iets anders), ga je ook koper hard maken door het te laten schrikken.

wil je dus iets zachter maken, moet je zo langzaam mogelijk laten afkoelen !
 
net zoals je staal hard door het te doen gloeien en héél snel af te koelen (laten schrikken in water of iets anders), ga je ook koper hard maken door het te laten schrikken.

wil je dus iets zachter maken, moet je zo langzaam mogelijk laten afkoelen !
Bij koper is het andersom.
je moet hem snel laten afkoelen om hem zachter te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan