advies remklauw en remzuiger reviseren

Pau1p

MF'er
31 mei 2011
40
0
Hallo allemaal. Zelf heb ik nog niet veel aan mijn motor geklust dus elk advies is welkom. Mijn voorrem is afgelopen week vastgelopen(ik heb een Honda CB 400 T '81). Dit kwam door vastzittende remzuigers. Ondertussen is het mij gelukt om deze er uit te krijgen, en nu wil ik het geheel reviseren. Ik heb het topic How-to: remmen reviseren incl foto's doorgenomen maar omdat ik er niks van weet vraag ik even om jullie advies.

Bijgaand zien jullie een paar foto's van de staat van de remklauw en zuigers. Nu de grote vraag: Wat moet ik hier mee? Zijn de remzuigers nog in een prima staat of is er te veel roest? Hoe kan ik dit het beste er af krijgen? Krabbertje, staalwol, of wat anders? En voor de remklauw: zijn de ringen te ver aangetast en moet ik hier nieuwe voor kopen of kan ik deze prima eruit halen en schoonmaken.

Kortom, wat kan ik schoonmaken en hoe, en wat kan ik het beste nieuw kopen?

Hartelijk dan voor de hulp.


En hier de foto's los:
ll0u.jpg

q5gn.jpg

8ach.jpg

mpin.jpg

7ify.jpg
 
Bedankt voor de informatie. Moet ik dan tweemaal zo'n set kopen?

REMKLAUW ZUIGER KIT CPK-107 HONDA CB/CX/GL [717.00.79CPK107] - €39.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Ook zijn mijn remblokken toe aan vervanging denk ik. Een foto zal ik straks plaatsen. Dan kunnen jullie mij wellicht helpen met aanwijzen welke ik daarvoor moet kopen.
De hier genoemde links zijn voor een één-zuiger-klauw.
Jij hebt twee zuigers in de klauw.

Je loopt dus een risico van 'niet passen'.

Oplossing: bel ze op, en laat je goed adviseren.
 
Ok, ik zal zometeen eens bellen. Een andere optie zou zoiets zijn: PISTON, fits CB400T HAWK 1981 (B) USA - order at CMSNL ? Dat zouden wel de goede moeten zijn toch?

Hi

Ziet r naar uit dat je idd de goeie hebt hier tenminste, als je inderdaad een T hebt (usa model).
En als je dan toch volledig gaat reviseren, misschien beter om dan je andere remklauw ook helemaal te doen?
Misschien ook meteen goodridge leidingen :9

suc6
 
Ja, ik heb volgens mijn kenteken papieren een 400 T, en er staat Ontario op het kentekenhoudertje dus dat zal wel kloppen. Overigens heb ik maar een remklauw voor, en trommelrem achter. En als ik op cmsnl ook gelijk de remblokken koop, is alles hopelijk snel in orde :)

Nog een vraag: Het dekseltje van mijn remvloeistof reservoir heeft doorgedraaide schroeven. Wat is hier een goede tip? Even iets er op solderen en losdraaien? Of hebben jullie andere ideeen.
 
Controleer je remleidingen ook meteen. zou zonde zijn als de boel strax weer soepel remt en je geen remkracht hebt door gare leidingen. Verder ringen er met beleid uithalen, zorgen dat je geen krassen krijgt. De kanaaltjes in je klauw ook goed schoonmaken en doorblazen met perslucht.

wat betreft schroeven: je kan proberen voorzichtig de kop "los" te boren. je kan dan deksel er af pakken en met tang oid restant schroeven er uit draaien. controleer voor je besteld je remvoering van trommelrem ook meteen.
 
Het dekseltje van mijn remvloeistof reservoir heeft doorgedraaide schroeven.

Ik weet niet zeker wat je nu bedoeld.

-Als de draad in het potje dol is en je de schroeven r niet meer uit krijgt kun je beter een ander potje kopen.

-Als de schroefdraad van de boutjes dol is, idd de kop er af boren en met een griptang de bouten er uit zien te draaien. Spuit de draadeinden wel eerst even in met IMAL (Ik Maak Alles Los (van wd40)) en laat een paar uur staan om los te weken.

-Als de boutkoppen de gaten van het dekseltje hebben stukgedraaid en vastzitten zijn de gaten uitgelubberd en zou je een nieuw dekseltje nodig hebben. De vraag is of je daar aan kunt komen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de kruiskop inkeping dusdanig dood is gedraaid dat er geen schroeven draaier meer grip op kan krijgen.
Wat je kan proberen is om een kruiskop bitje van je slagschroeven draaier er goed in te tikken met een hamer en dan al slaand met ene hamer op de slagschroevendraaier de schroefjes op deze manier los te krijgen
En anders voorzichtig de kopjes eraf boren met een m5 boortje dan blijft alleen het stukje schroefdraadeindje zitten wat je er met een tang uit kan draaien.
 
juppp was ik vergeten te vermelden maar ja das voor mij zo logisch als dat 1 en 1 samen 2 is.
Dan sta je daar af en toe niet meer bij stil om dat een ander ook ff uit leggen
Bedankt voor de aanvulling
 
Bedankt voor de hulp allemaal. Wat daddyphilipsen zegt is precies het probleem. Dat ga ik eens proberen, dan moet het wel lukken. En hoe kan ik controleren of de remleiding nog in orde is?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp allemaal. Wat daddyphilipsen zegt is precies het probleem. Dat ga ik eens proberen, dan moet het wel lukken. En hoe kan ik controleren of de remleiding nog in orde is?

Aansluiten, vullen, ontluchten, remmen met 1 hand en met je andere hand de remlijding tussen je vingers beetpakken. Als je remt en je voelt de remleiding uitzetten kun je deze beter vervangen.
Mocht je in de buurt van Nootdorp/Delft wonen, kun je zo bij Goodridge langsrijden met je oude remleiding. Maken ze a la minute een nieuwe voor je. Goedkoper dan via een motorzaak :Y

Suc6
 
Thanks dan ga ik dat eens testen. Ook heb ik nog een andere vraag. Mijn huidige remblokken zijn helemaal op. Nu staan op cmsnl de volgende remblokken. Ze hebben dezelfde vorm maar het lijkt erop alsof hier 4 zuigers op horen in plaats van de 2 zoals bij mijn remklauw. Maakt dit veel uit?

45105-mm9-782-pad-compfr-jb_medium45105KN8026-01_6cc7.jpg

qwjr.jpg


Op mijn huidige remklauw staat nog ASK A29 FG. Wat googlen vertelt dat dit Sumitomo's zijn. Maar daar kan ik helaas nog weinig mee.
 
Die gaten in de blokken dienen als anker voor frictie materiaal. Het materiaal zit ongeveer tot halverwege de dikte van het stalen deel van de blok.

De zuigers drukken zo'n beetje tegen de blokken rond die gaten heen.
 
Bedankt, weer wat geleerd. Het remvloeistofreservoir is geopend na het uitboren. Het dekseltje is enigzins beschadigd maar ik denk dat het nog bruikbaar is. Ik ga alles bestellen en installeren! Tnx voor de hulp.
 
Ik heb weer hulp nodig. Alle onderdelen zijn binnen en ik probeer met behulp van de howto op dit forum de zuigers terug te plaatsen. Dit lukt echter niet. Ik weet dat het met de hand zou moeten lukken dus heb ook niks geforceerd. Het lijkt alsof mijn rubber te groot is/ niet diep genoeg in de cilinder past. Ik heb ze in de remvloeistof laten weken maar de zuigers passen er gewoon niet doorheen. Het rubber past buiten de remklauw prima om de zuiger heen, maar eenmaal in de remklauw is er te weinig ruimte(zie foto, het rubber steekt uit tov de cilinderwand). Is het rubber te breed of zit er dan toch te veel vuil in de groef?

eg62.jpg


PS: zonder rubbers past de zuiger prima, dus het is de goede afmeting.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan