Beginpunt nodig afstellen..

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig met mn GS1000, en dat gaat niet volgens plan, nu ben ik een beetje gefrustreerd en ik ben even een schop in mn kont nodig om me in de goede richting te krijgen..

Ik heb een set CV carburateurs van een GSX750 uit ik geloof '81, daar startte, en liep ie goed op met het oude blok.

Nu heb ik er een ander blok onder met een 1240cc big-bore, een geflowde kop met 2 bougies per cilinder en andere nokkenassen, ook zit er nu een Dyna 2000 ontsteking op.

De ontsteking is afgesteld volgens het boekje, en vonkt goed.

De motor wil starten, maar dan moet ik wel remreiniger in de carburateurs spuiten, de gashendel goed open en dan start ie moeizaam op.
Als ie loopt wil zo rond de 2000/2500 rpm blijven draaien.
Choke moet er ook vol op blijven staan..

Met al het veranderde zou ie toch met de originele afstelling moeten willen starten?
Als ie zo rond de 2000/2500 rpm wil blijven draaien staat de stationair afstelling toch niet zo heel verkeerd?

Ik heb de carburateurs uit elkaar gehaald en goed bekeken, alles was schoon, maar toch alles even goed door geblazen.

Weet iemand waar ik kan beginnen met afstellen?

Ik denk zelf dat ik het in de carburateurs moet zoeken, maar zeker weten doe ik het niet..

Alvast bedankt voor uw wijsheid.
 
En als je begint met een grotere stationair sproeier, weet je ook zeker dat jouw ontsteking niet te laat staat (met een stroboscoop afstellen).
 
Laatst bewerkt:
Ben net dus bezig geweest met de stroboscoop, als ik de startknop indrukte kreeg ik een flits een paar graden na TDC..

Grondplaat tegen de draairichting in gedraaid, en nu gaat het een stuk beter!
Ben nog steeds remreiniger nodig, maar hij start een stuk makkelijker.
Als het blok draait flitst ie bij 30 gr.
Als ik hem uitzet start ie na een paar tellen zonder remreiniger...
 
Ontsteking in zonnetje afgesteld? (dyna zooi doet wel eens raar als het wordt afgesteld in te veel zonlicht)
15 graden statische voorontsteking en max vervroeging zo'n 35-40 graden lijkt mij voor de basis een goede start
(ik heb he wel eens een linkje gegeven van een forum waar ze je wel met al je vragen kunnen helpen)
 
Dat forum werkt al lange tijd niet meer..
Dit forum niet goed genoeg? ;)

Ontsteking in de schuur afgesteld.

Als ik met een grotere stationairsproeier ga beginnen, hoeveel procent groter zou een goed beginpunt zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dat forum werkt al lange tijd niet meer..
Dit forum niet goed genoeg? ;)

Ontsteking in de schuur afgesteld.

Als ik met een grotere stationairsproeier ga beginnen, hoeveel procent groter zou een goed beginpunt zijn?



Heb je alleen het andere blok gemonteerd, of ook b.v. open filters ?

Gezien wat jij beschrijft, gok ik op veel te weinig benzine via stationair circuit. Een paar jaar geleden heb ik iemand geholpen met een motor, die onder de 3000 rpm niet wilde lopen, dit bleek door 3 verklootte mengselschroeven te komen.

Als je je mengselschroeven een flink stuk verder open zet (rijker) of afhankelijk van type carb dicht en hij lijkt beter stationair te willen lopen, weet je welke kant je op moet gaan werken.

Met open filters, hoor ik wel eens dat ze 25% groter als uitgangspunt gebruiken, misschien dat je dat eens kan proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer nog zonder luchtfilter, het vorige blok liep ook zonder luchtfilters. (daar heb ik toen niet mee gereden)

Maar hebben die veranderingen zoveel invloed op het mengsel?
Ik dacht dat voornamelijk luchtfilter en uitlaat erg van invloed zijn op je mengsel..

De carburateurs van een GS750 en GS1000 zijn hetzelfde, zitten zelfs dezelfde sproeiers in zo ver ik weet..

Ik heb al met de stelschroeven zitten klieren.
Hij blijft wel op 2000rpm draaien, dan zou je toch denken dat het stationair gedeelte niet zo heel erg verkeerd staat...
 
Laatst bewerkt:
Als ik lees over big bore en geflowde kop, dan kan er toch wel wat verschil in zitten, door het flowen heb je een grotere gasstroom, waardoor de sproeiers te klein worden en als je ook nog andere (wildere) nokkenassen in het blok hebt zitten, dan heeft dat ook invloed.
Dat hij onder de 2000 rpm niet wil lopen, wijt ik toch aan een te arm mengsel. Best kans, dat bij 2000 rpm je niet alleen meer op het stationair gedeelte van de carbs draait.
 
Laatst bewerkt:
als je de ralenti lager zet, valt hij dan uit onder 2.000 toeren ?
ook al zijn de stationnaire sproeiers nu misschien wat te klein, zou nooit mogen zijn dat hij er niet op wil draaien, zeker niet als hij al gestart is.

zoals hij nu staat : mengselschroeven regelen zodat hij het snelst draait, en dan net even rijker zetten (reageert het blok op de mengselschroef ?)
dan ralenti lager zien te zetten .
als je de ralenti lager zet, valt hij dan direkt uit ? of begint hij zwaarder te draaien (te rijk), of hoor je de verbrandingen minder (te arm) ?

en wat bedoel je met "ontsteking afgesteld volgens het boekje" ? zoals een originele ontsteking ? want volgens mij met twin spark heb je een snellere verbranding dan met 1 bougie, en moet je dus minder voorontsteking geven. teveel voorontsteking op ralenti heeft meestal ook het effekt dat het toerental omhoog gaat.
 
Standaard voorontsteking stationair is bij jou suzuki standaard 10 graden. Hoe meer voorontsteking je geeft hoe moeilijker hij gaat starten.
Jij hebt jou nokkenas ook vrij laat openend gezet en daardoor kan hij ook nog wel eens moeilijk gaan doen omdat tydens het starten de aanzuigsnelheid maar gering is. Misschien zuigt hij wel te weinig aan om goed te kunnen starten.
Verder denk ik dat hij toch te arm staat omdat je en de choke moet gebruiken en ook nog eens het mengsel moet verrijken met remreiniger.
En je cilinderinhoud is ook nog eens met 25% of zoiets toegenomen dus dat werkt ook niet echt mee.
Zit er niet iemand met een dynobank bij jou in de buurt?
Desnoods een garagebedrijf met een CO meter zodat je in ieder geval ff kan checken of hij te weinig of juist teveel brandstof krijgt. Te weinig is heel laag CO en dat zal bij jou suzuki met de aanpassingen zeker 3,5 a 4% CO moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, zal de nokkenassen dan maar eens anders zetten..

Dat ie te arm staat weet ik, maar ik had gedacht/gehoopt dat ie toch wel zou moeten starten.
Als ie maar eenmaal start, dan is de rest zo uitgevogelt.

Dyno is niet nodig, ik heb een A/F meter.

Als ie nu loopt, op de choke, is de A/F verhouding goed..
 
Normaal als je twee bougies per cilinder gaat gebruiken moet je ook het tijdstip van de ontsteking aanpassen .
De tijdsduur voor volledig verbranden van het mengsel in de cilinder word door de tweede bougie gehalveerd dus zal het tijdstip van de ontsteking dichter naar het bovenste dodenpunt moet komen .
Dit moest bij de Guzzi zowat op nul graden ( 3 graden ervoor) en zal voor een meercilinderblokr ook wel gelden zeg om te beginnen de helft van de standaard instelling
Moet bij de Guuz ook de vervroeging aanpassen die moest ook een stuk sneller opbouwen .
Zit bij dit soort aanpassingen meer haken en ogen dan alleen maar een paar grotere sproeiers ben ik achter gekomen
Succes met je project
 
Normaal als je twee bougies per cilinder gaat gebruiken moet je ook het tijdstip van de ontsteking aanpassen .
De tijdsduur voor volledig verbranden van het mengsel in de cilinder word door de tweede bougie gehalveerd dus zal het tijdstip van de ontsteking dichter naar het bovenste dodenpunt moet komen .
Dit moest bij de Guzzi zowat op nul graden ( 3 graden ervoor) en zal voor een meercilinderblokr ook wel gelden zeg om te beginnen de helft van de standaard instelling
Moet bij de Guuz ook de vervroeging aanpassen die moest ook een stuk sneller opbouwen .
Zit bij dit soort aanpassingen meer haken en ogen dan alleen maar een paar grotere sproeiers ben ik achter gekomen
Succes met je project

Hier zijn meerdere meningen over, de een zegt wat jij zegt, de ander zegt dat het weinig uit maakt...
 
Hmm, zal de nokkenassen dan maar eens anders zetten..

Dat ie te arm staat weet ik, maar ik had gedacht/gehoopt dat ie toch wel zou moeten starten.
Als ie maar eenmaal start, dan is de rest zo uitgevogelt.

Dyno is niet nodig, ik heb een A/F meter.

Als ie nu loopt, op de choke, is de A/F verhouding goed..


Aangezien de choke het mengsel verrijkt, mag je er van uitgaan, dat hij zonder choke veel te arm staat.
 
Laatst bewerkt:
Zet je het stationair gedeelte rijker, dan mag je verwachten, dat hij veel beter aanslaat. Voordat je nokkenassen gaat verstellen, zou ik eerst eens proberen met een rijker mengsel te starten. Als je mengsel met choke aan net op een af van 13/14 zit, kan je er van uitgaan, dat hij zonder choke te arm staat om te starten. De choke zorgt voor een flinke verrijking.
 
met erover na te denken ben ik nu zelf aan het twijfelen :$

als je 1 centrale bougie hebt en -ik zeg maar wat- een boring van 80mm, duurt het X-tijd voor het vlamfront de cylinderwand bereikt. snelheid waarmee het vlamfront zich dan verplaatst is 40/X (halve boring) en laten we ervan uit gaan dat de krukas ondertussen Y° verdraaid is.

stel nu dat je 2 bougies hebt op 20mm van het centrum van de boring. de snelheid waarmee het vlamfront zich verplaatst is uiteraard hetzelfde : 40/X. alleen zit het na 20mm al aan de cylinderwand en botsen beide fronten na 20mm op elkaar in het midden. het vlamfront moet dus maar half zoveel afstand afleggen om een volledige verbranding te bekomen.

dus volledige verbranding bij 1 bougie duurt Y°, bij 2 bougies Y/2° en daarom zou je dus minder voorontsteking moeten geven.

maar zoals ik het hier zeg is eigenlijk als je het bekijkt op 1 lijn (dwarsdoorsnede). ga je het bekijken langs boven (diameter), kom je tot de vaststelling dat het punt het verst verwijdert van een bougie bij 2 bougies (snijpunt cylinderwand/loodlijn door het midden tussen de 2 bougies) verder weg ligt dan bij 1 bougie , en je dus kunt besluiten dat de totale verbranding uiteindelijk langer duurt :?

en toch denk ik dat je minder voorontsteking moet hebben (maar dus zeker niet de helft zoals uit mijn voorbeeldje), omdat het niet zozeer gaat om de totale verbranding, maar om het krijgen van de hoogste druk op het juiste moment, en bij 2 bougies heb je een veel snellere drukopbouw.
 
Zet je het stationair gedeelte rijker, dan mag je verwachten, dat hij veel beter aanslaat. Voordat je nokkenassen gaat verstellen, zou ik eerst eens proberen met een rijker mengsel te starten. Als je mengsel met choke aan net op een af van 13/14 zit, kan je er van uitgaan, dat hij zonder choke te arm staat om te starten. De choke zorgt voor een flinke verrijking.


Ben vanmiddag bij de dealer geweest, die kan mij grotere stationair sproeiers leveren, ik moet alleen terug komen zodat ie weet welke soort. ;)

Geen idee hoeveel groter ik moet gaan, er zit nu 42.5, 55 of 60 denk ik zelf...
met erover na te denken ben ik nu zelf aan het twijfelen :$

als je 1 centrale bougie hebt en -ik zeg maar wat- een boring van 80mm, duurt het X-tijd voor het vlamfront de cylinderwand bereikt. snelheid waarmee het vlamfront zich dan verplaatst is 40/X (halve boring) en laten we ervan uit gaan dat de krukas ondertussen Y° verdraaid is.

stel nu dat je 2 bougies hebt op 20mm van het centrum van de boring. de snelheid waarmee het vlamfront zich verplaatst is uiteraard hetzelfde : 40/X. alleen zit het na 20mm al aan de cylinderwand en botsen beide fronten na 20mm op elkaar in het midden. het vlamfront moet dus maar half zoveel afstand afleggen om een volledige verbranding te bekomen.

dus volledige verbranding bij 1 bougie duurt Y°, bij 2 bougies Y/2° en daarom zou je dus minder voorontsteking moeten geven.

maar zoals ik het hier zeg is eigenlijk als je het bekijkt op 1 lijn (dwarsdoorsnede). ga je het bekijken langs boven (diameter), kom je tot de vaststelling dat het punt het verst verwijdert van een bougie bij 2 bougies (snijpunt cylinderwand/loodlijn door het midden tussen de 2 bougies) verder weg ligt dan bij 1 bougie , en je dus kunt besluiten dat de totale verbranding uiteindelijk langer duurt :?

en toch denk ik dat je minder voorontsteking moet hebben (maar dus zeker niet de helft zoals uit mijn voorbeeldje), omdat het niet zozeer gaat om de totale verbranding, maar om het krijgen van de hoogste druk op het juiste moment, en bij 2 bougies heb je een veel snellere drukopbouw.

Zo ver ik het begrepen heb start de ontbranding beter, de bougie heeft geloof ik niets met de verbranding opzich te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan