Opgelost: slippende en versleten koppeling (Honda CB-1)

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.307
1.101
Twente
Aangezien ik dit forum zelf veel gebruik voor het zoeken naar technische info wil ik graag even een oplossing delen.

Motor CB-1, bouwjaar 1989, kilometerstand bij aankoop in 2013: +/- 12.000 km. Te weinig gebruikt. Ondanks de lage kilometerstand toch een versleten koppeling. Symptomen: het koppelingsbereik zat helemaal bovenin en de koppeling liet zich alleen nog binair bedienen (aan of uit). Hij schoot ook door bij vol gas geven hoog in de toeren, de ene keer ging was het erger dan de andere keer, afhankelijk van het weer.

Besteld: nieuwe koppelingsveren, frictieplaten en koppelingsdekselpakking. Besteld bij japparts.nl waar ik erg goed ben geholpen met delen die niet op de website stonden, bijvoorbeeld de pakking.

Ik heb bijna geen sleutelervaring, enige wat ik eerder had gedaan was remvloeistof vervangen en motorolie verversen. Gesleuteld aan de hand van how-to's van dit forum en Youtubefilmpjes. Een aantal foto's van de plaats delict:


Als je een paar keer doorklikt op de foto's krijg je ze in heel hoge resolutie.

Ik heb alles maar vervangen, maar ik denk dat de koppelingsveren de oorzaak waren van het probleem, dus als je goedkoop en makkelijk (i.p.v. goed en grondig) een slippende koppeling wilt verhelpen is het een idee om te beginnen bij de veren. Als je alleen de veren vervangt ben je goedkoper uit en het is veel minder werk. De oude veren waren wat verkleurd (geelachtig) en ongeveer een halve centimeter korter dan de veren van EBC waarmee ik ze heb vervangen.

De dikte van de oude en nieuwe frictieplaten heb ik niet opgemeten, er zat wel duidelijk een verschil in.

Na de reparatie ongeveer 25 kilometer gereden en de koppeling is weer helemaal in orde.

Aandachtspunten en tips bij het sleutelen:
  1. Calculeer genoeg tijd in voor het schrapen van de oude pakking, daar ben ik zeker een uur mee bezig geweest. Zat helemaal vastgekoekt. Heb de nieuwe pakking gemonteerd met veel motorolie, hopen dat die goed loskomt mocht hij ooit weer losgehaald worden.
  2. Een extra set handen is heel handig bij het terugplaatsen van het deksel. De dynamo zit ernaast en die magneet trekt het deksel vast.
  3. Er loopt een draad uit het deksel en die krijg je niet makkelijk los, die moet je ook niet los willen maken. Ik heb de draad laten zitten en het deksel opgehangen aan een aantal tiewraps. Zie foto.
  4. Tegelijk gedaan met een oliewissel, eerst olie eruit laten lopen en daar de nieuwe koppelingsplaten in laten weken, de opvangbak is te zien op bovenstaande foto's
  5. Je hebt een tool nodig voor het losdraaien van de middelste bout (sleutel 27, 85 nm volgens WPH -> bijna net zo vast als je achterwiel) die de koppeling blokkeert zodat die niet meedraait. Had ik van te voren niet op gerekend, afgaand op Youtube-filmpjes en how-to's dacht ik dat ik een type had waarmee je de platen eruit kon halen door alleen de veren los te schroeven, mooi niet dus. De tool heeft mijn schoonvader ter plekke in elkaar gelast uit RVS. Die tool ga ik de komende jaren niet weer gebruiken, dus die is voor 10 euro per week te huur.
  6. Die middelste bout zit apart geborgd, er zit een inkeping in de staaf waar hij omheen gaat en de rand van die bout zit daarin gebogen, dus je moet voorzichtig aan de gang met een hamer en een dunne schroevendraaier of iets dergelijks. Beetje lastig uit te leggen, maar het is wel een bijzonder systeem. Ik heb er helaas geen foto van.

Dit is geen volledige how-to geworden, maar ik hoop dat iemand z'n voordeel kan doen met de tips hierboven.
 
Klopt dat is inderdaad een handige oplossing om de levensduur van de koppeling nog wat te verlengen. M'n XJ900f had ook een slippende koppeling bij goed doortrekken. Ik heb van die versterkte koppelingsveren er in gezet en er inmiddels alweer 10.000 KM mee gereden en nu begint ie bij echt flink doortrekken weer iets te slippen.

Komende winter zijn de platen dus echt aan vervanging toe denk ik. Maar heb het dus wel mooi een flinke tijd kunnen rekken.
 
Na revisie van V-Max blok 3 jaar geleden, slipte mijn koppeling constant. Andere olie erin hielp niet. Nieuwe platen en veren erin ook niet.
Heb nu een dubbele diafragma veer erin gemonteerd. Slipt niet meer.
Heb wel een Popey arm van de zware koppeling inknijpen. :+
Zit nu te denken aan een Barnett koppeling, die laat ik frezen op mijn werk. Kijken of dat beter gaat werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan