remdruk weg, daarna weer terug

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
.. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als de remdruk van een schijfrem helemaal wegvalt, ondanks herhaaldeijk pompen en na enige minuten (afkoelen?) weer terug is?
 
.. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn als de remdruk van een schijfrem helemaal wegvalt, ondanks herhaaldeijk pompen en na enige minuten (afkoelen?) weer terug is?

Als de rem aanloopt dan zal de boel gloeiend heet worden. De remvloeistof zal dan op een gegeven moment gaan koken. De remdruk valt dan weg. Na afkoeling doet alles het weer.

Oude remvloeistof of met water verontreinigde remvloeistof zal veel eerder gaan koken.
 
bij normaal gebruik van de rem, zal de vloeistof niet zo snel gaan koken, of beter gezegd, het vocht in de remvloeistof gaat niet zo snel koken.
of de rem moet aanlopen.
 
Laatst bewerkt:
heb ik gehad bij mijn gixxer, na het reviseren van de klauwen en rempomp + leidingen had ik het nog steeds. Na het vervangen van de schijven was het opgelost, oorzaak van het verlies van druk waren kromme remschijven. Deze drukken eerst de zuiger ver in en krijgt dan niet genoeg tijd om de blokken tegen het loopvlak van de schijf te drukken, gevolg dus een verlies van druk.
 
Misschien dat het compensatiegaatje dicht zit, waardoor de rem niet goed vrij komt ?
Door het aanlopen, wordt dan de rem te heet, met als gevolg kokende vloeistof, dit kan ook veroorzaakt worden door een zuiger die door vuil niet goed terug komt, ingevreten rempennen, of een remleiding die door loslatend rubber bijna dicht zit. Dan kan de vloeistof nog wel richting remtang worden gepompt onder druk, maar wil deze niet terug stromen als de rem wordt losgelaten. En als laatste, ik heb gehad, dat het metalen ringetje in de rubberen stofhoes van de rempomp was gaan roesten, waardoor de zuiger niet meer soepel liep en bleef hangen.
 
Tsja, het compensatiegaatje is open, de remleiding goed, de remschijf is wel wat gegroefd..
misschien toch aanlopen? ik zal de klauw er eens af[pakken om te zien of er geen troep bij de zuigers zit..
 
ik zou ook zeggen temperatuur. als je het zeker uit wilt sluiten, er zijn stickertjes in de handel die verkleuren door temperatuur maar niet meer terug verkleuren zodat je achteraf kan zien hoe heet iets is geweest. die zou je eens op de remklauw kunnen plakken en dan het probleem afwachten. dan kan je aan de stikker zien of de klauw te heet is geweest.
verder heb ik een soortgelijk probleem gehad die veroorzaakt werd door versleten wiellagers alleen kon ik dan door snel pompen met de rem de rem wel weer op druk krijgen.
 
Remleiding die van binnenuit op aan het lossen is. Gebeurt volgens mij alleen bij hele oude exemplaren, heb er vreselijk last mee gehad met een oude CB550.

Een flapje rubber laat los en komt ergens klem te zitten waardoor je een soort 1-weg klep krijgt. Je kan alles reviseren en toch blijven de blokken een beetje plakken, tot de boel inderdaad echt oververhit raakt.

Symptomen lijken sprekend op een verstopt compensatiegaatje. Remvloeistof verversen helpt soms een beetje/tijdelijk, maar is op termijn niet de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Nou, genoeg tips om het e.e.a. eens goed na te kijken..
Verstopt compensatiegaatje dacht oik ook al aan maar deze bleek gewoon open..
Iedereen bedankt! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan