Motor gekocht, 2 probleempjes

Vitaly

Rookie
20 aug 2013
13
0
Ha MF'ers,

Allereerst mijn excuses voor het niet eerst voorstellen in het desbetreffende topic, dat ga ik echt nog wel doen maar onder het mom van 'this thread is worthless without pics' doe ik dat pas als ik wat mooie kiekjes van m'n motor gemaakt heb.

Ik heb een yamaha R6 uit 2002 gekocht, en hoewel hij er goed uitziet en weinig kilometers heeft gemaakt zijn er wel wat dingetjes die niet naar behoren werken.

1. De accu was na een paar ritjes leeg. Mijn vermoeden is dat hij niet wordt bijgeladen. Met de multimeter de accu gemeten, deze gaf 12,6 volt aan. Toen de motor gestart en op 3000 rpm laten draaien, nog steeds 12,6. Mijn dynamo en spanningsregelaar ga ik nog doormeten, dus ik kom hier later op terug. Ik zet het hier al wel vast neer want wie weet zijn er al mensen met goede tips omtrent dit probleem.

2. één xenon lamp werkt niet. Ik heb gemeten of de ballast stroom ontvangt, bij die werkende is dat 4,5 volt en de niet werkende krijgt niks. Betekent dit dat ik het probleem bij de niet-werkende xenon moet zoeken tussen de accu en de ballast? Dat zou me heel wat tijd besparen namelijk, dan hoef ik niet ook nog eens het gedeelte van lamp naar ballast na te lopen.

Alvast bedankt!
 
Tsja, je hebt jezelf niet voorgesteld, dus het is verboden voor andere users een zinnig antwoord te geven.
Het is sowieso moeilijk om een zinnig antwoord te onderscheiden van de meuk.

Ennieweej, welkom op MF.
 
Laatst bewerkt:
Begin maar eens met je laadprobleem.
De how to staat in de lijst.

Inderdaad. Xenon heeft een hoge piek spanning nodig om te starten en om te blijven branden mag de spanning niet onder 12 of 11,5 volt komen. Verlichting die al standaard brand en is vervangen voor xenon wil regelmatig bij het starten weer uitvallen en niet meer aan gaan als de motor draait.
 
Mocht je klacht blijven dan zou ik ook eens een blik werpen op de stekkerverbinding naar je topkuip. De opstartstroom van Xenon is nogal fors waardoor de contacten kunnen inbranden.

De ballast zal het probleem niet zijn, want die veroorzaakt geen 4,5 Volt op de lijn. Sluiting kan wel, maar dat is hier niet aan de orde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan