Slechte gasrespons door milieurestricties ?

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
2.096
360
Dtc
Na een proefrit op een bijna nieuwe Fazer 1000 heb ik de volgende vraag:

Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?

Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.

Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)

De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.

Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden :?

Graag hoor ik jullie mening.
 
yes, zorgen dat hij over zn gehele toerengebied en percentage throttle de juiste hoeveelheid peut krijgt.
fabrieks af staan ze te arm (en soms op sommige punten te rijk) wat resulteert in verlies van vermogen, minder soepel lopen etc
 
Laatst bewerkt:
Dat probleem heb ik ook met mijn k7 gsxr750
Heb de uitlaat al vervangen en een lambasonde verklikker in gebouwd
Dacht dat het weg was maar ik heb het nog , maar als de motor koud is dan doet hij het goed
Is wel super irritant voor al voor een bocht
 
Dat probleem heb ik ook met mijn k7 gsxr750
Heb de uitlaat al vervangen en een lambasonde verklikker in gebouwd
Dacht dat het weg was maar ik heb het nog , maar als de motor koud is dan doet hij het goed
Is wel super irritant voor al voor een bocht


Ook opnieuw afgesteld? suzi kan gewoon op yoshibox, anders zul je vaak moeten uitgaan van een powercommander oid
 
Waarmee ben je gewend te rijden? Als je van een fiets met carburateurs af komt dan is een injectie blok sowieso wennen qua gasresponse.

Rijd nu met een Yamaha Thunderace van 2002.
idd met carburateurs.
Deze pakt het gas soepel op.

Ik ben me bewust van de enorme generatiekloof tussen een model uit 1996
en een 2012 machine.
Maar de hakerige gasrespons van de fazer 1000 viel mij een beetje tegen.
Ik had de illusie dat een moderne bike juist lekker soepel reageert. :/
 
yes, zorgen dat hij over zn gehele toerengebied en percentage throttle de juiste hoeveelheid peut krijgt.
fabrieks af staan ze te arm (en soms op sommige punten te rijk) wat resulteert in verlies van vermogen, minder soepel lopen etc

En welke "pipo" beschikt er over spullen waarmee je een originele fabrieks ECU kunt her-programmeren?

Het merendeel van de dealers zal je dan een Power-Commander IV/V adviseren.... en daarmee wordt je (slip-on) uitlaatje ineens weer een slordige €500,- duurder terwijl een slip-on eigenlijk nooit iets behoeft qua settings doordat er niks veranderd.

En dan nog is overigens niet iedere ECU opnieuw te (her) programmeren...
 
Vaak wil het verkleinen van de (volgens voorschrift vaak grote) speling op het gashendel al een stuk helpen. Ook met een nieuwe injectiefiets kun je gewoon soepel rijden, hooguit dat je even moet wennen. Die arme afstelling i.v.m. emissie-eisen komt vooral tot uiting in het middengebied, waar vaak een dipje zit in de vermogensopbouw. Als je dáár last van hebt dan zit jouw vriendin vast niet meer zo lekker achterop...

Ik heb Akra's op mijn FJR: de aan-uit reactie is er niet minder om, maar de milieudip tussen pakweg 3000-5000 t/min is wel verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Pas op met afstellen van de gaskabel, tsja ik heb hem iemand eens strakker zien zetten, met zn stuur recht, bij eht maken van eens stuuruitslag stond alles nog strakker, en bgeon het beestje in de bocht spontaan gas bij te geven.

Te arm afstellen kan voor meer dingen zorgen, bv een aan-uit effect, en keihard afremmen op de motor bij het bijna sluiten van de gashendel



Owja, hij heeft een yahdrama -O- ... grapje.
Sorry helemaal overheen gelezen omdat er inneens iets over een gixxer K7 voorbij kwam |(
 
Laatst bewerkt:
Pas op met afstellen van de gaskabel, tsja ik heb hem iemand eens strakker zien zetten, met zn stuur recht, bij eht maken van eens stuuruitslag stond alles nog strakker, en bgeon het beestje in de bocht spontaan gas bij te geven.

Te arm afstellen kan voor meer dingen zorgen, bv een aan-uit effect, en keihard afremmen op de motor bij het bijna sluiten van de gashendel

Eeeuh..... Gaskabel afstellen bij een blok wat volledig "drive by wire" is? Kabel te kort is.......
 
Pas op met afstellen van de gaskabel, tsja ik heb hem iemand eens strakker zien zetten, met zn stuur recht, bij eht maken van eens stuuruitslag stond alles nog strakker, en bgeon het beestje in de bocht spontaan gas bij te geven.

Te arm afstellen kan voor meer dingen zorgen, bv een aan-uit effect, en keihard afremmen op de motor bij het bijna sluiten van de gashendel
Prima toch? Dat hoort bij een juiste rijtechniek ;) Maar je hebt gelijk: zorg dat je 1 a 2 milimeter speling op het gashendel over houdt en controleer ongewenste effecten door bij stationair draaiende motor het stuur een paar keer van uiterst links naar uiterst rechts te draaien. De doorgaans voorgeschreven 10-12 mm is echt belachelijk (al kun je ook daar gewoon soepel mee rijden als je een beetje coordinatie hebt over je rechterhand).
 
Laatst bewerkt:
Dat kan dus gewoon, verandert niets aan het aan-uit effect, maar maakt doseren gemakkelijker.

Je veranderd er niks mee aan het gedrag van de ECU, die geeft nog steeds dezelfde inspuitdruk en hoeveelheid door aan het injectiesysteem maar alleen wat later.

Voor jouw fiets durf ik 't niet te zeggen (FJR 1300) maar bij de R1/R6 is dat gedrag aan te passen middels de standaard aanwezige "tool's" op het standaard cockpitje ;)
 
Laatst bewerkt:
WTF is roluitschakeling.
Sorry wist niet dat je ride by wire had.

Gek genoeg zijn vervelende kwaaltjes als dichtslaan bij gas loslaten, aan/uit, dipjes en niet optimale response altijd verholpen door er gewoon goed af te stellen.

Ik deel alleen m'n kennis en ervaring. Take it or leave it
 
Aan-uit effect heeft niets te maken met de mengselkwaliteit, en alles met roluitschakeling.
Klopt.

Je veranderd er niks mee aan het gedrag van de ECU, die geeft nog steeds dezelfde inspuitdruk en hoeveelheid door aan het injectiesysteem maar alleen wat later.

Voor jouw fiets durf ik 't niet te zeggen (FJR 1300) maar bij de R1/R6 is dat gedrag aan te passen middels de standaard aanwezige "tool's" op het standaard cockpitje ;)
Ik heb nooit beweerd dat afstelling gaskabel iets veranderd aan de ECU, evenmin dat dit het aan-uit effect veranderd. Wel kan een kleinere speling op het gashendel het doseren vergemakkelijken, maar uiteindelijk draait alles om motoriek: doseren, gewenning.

Gasrespons (en een paar andere dingetjes) van de S1000RR (mijn tweede fiets, oja ;) ) laat zich eveneens middels een knopje instellen, maar doet niets af aan het aan-uit effect dat TS beschrijft. Bij de 2013 FJR kan dat trouwens ook, maar dat wil je niet :X

TS moet imo gewoon een beetje wennen aan een andere fiets, en suggesties rondom kostbare Akra's en aanpassingen aan de ECU of anderszins zijn imo gewoon nonsens i.r.t. de vraag. Zelfs zoiets simpels als kettingspeling heeft al invloed op het beschreven aan-uit effect, zeker als je in de gewenningsfase zit.

Maar als je er zin in hebt, en het geld ervoor over hebt... prima: Akra erop, ECU herprogrammeren, en why not in- en uitlaatkanalen flowen, gewoon, omdat het kan? Aan-uit effect gaat er niet door weg, en TS zal nog steeds moeten wennen, maar het kàn allemaal wel hoera *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan