Sterkte remklauwbouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Vraagje:
Ik heb een vork en setje radiale monoblocks maar hier zaten geen remklauwbouten bij. Ik was ervan uitgegaan dat mijn oude bouten gingen passen (helaas niet dus). Kan ik gewoon standaard m10 bouten gebruiken (uiteraard zelfde lengte) om de klauwen vast te zetten. Of moeten deze aan een bepaalde sterkte voldoen?
 
De hoeveelheid kracht die je op een gewone M10 bout kunt zetten is gruwelijk veel. Zeker omdat je alleen een beetje op afschuiving belast. In principe zou iedere kwaliteit moeten kunnen voldoen. Het is meer een gevoel en vertrouwenskwestie om voor een hogere kwaliteit te gaan.
Borging is belangrijker dan kwaliteit in mijn ogen.
 
Het materiaal waar de orginele bouten van zijn gemaakt is,volgens mij ,rvs.
De draad,,d8 ik,gewoon,metrisch.
Ik gebruik kopervet op de bouten daar aluminium(voorpoten) en rvs ,geen "vriendjes" van elkaar zijn.
Werkt bij mij,perfect :)
 
Goed voer voor een discussie! Je krijgt zometeen ook een discussie over wel of niet kopervet gebruiken en droge/natte aanhaalmomenten :)

Maareh... waar draai je die bout in, en wat gaat het eerder begeven denk je?
4.8 Gamma boutjes zouden me niet zo'n goed gevoel geven, 8.8 is overal te verkrijgen en bij 12.6 lijkt me brosheid eerder een probleem geven.

Waarom haal je niet gewoon originele bouten bij een dealer? Dan weet je zeker dat je goed zit, heeft de juiste behandeling gehad en ziet er (iimo) beter uit.
 
Goed voer voor een discussie! Je krijgt zometeen ook een discussie over wel of niet kopervet gebruiken en droge/natte aanhaalmomenten :)

Maareh... waar draai je die bout in, en wat gaat het eerder begeven denk je?
4.8 Gamma boutjes zouden me niet zo'n goed gevoel geven, 8.8 is overal te verkrijgen en bij 12.6 12.9 lijkt me brosheid eerder een probleem geven.

Waarom haal je niet gewoon originele bouten bij een dealer? Dan weet je zeker dat je goed zit, heeft de juiste behandeling gehad en ziet er (iimo) beter uit.

Brosheid zal wel mee vallen.
Ik heb ooit eens klinknagels gemaakt van 12.9 bouten, zo bros zijn ze niet... ;)

8.8 is toch het minimum wat er in NL te koop is?
 
Laatst bewerkt:
Goed voer voor een discussie! Je krijgt zometeen ook een discussie over wel of niet kopervet gebruiken en droge/natte aanhaalmomenten :)

Maareh... waar draai je die bout in, en wat gaat het eerder begeven denk je?
4.8 Gamma boutjes zouden me niet zo'n goed gevoel geven, 8.8 is overal te verkrijgen en bij 12.6 lijkt me brosheid eerder een probleem geven.

Waarom haal je niet gewoon originele bouten bij een dealer? Dan weet je zeker dat je goed zit, heeft de juiste behandeling gehad en ziet er (iimo) beter uit.

Lekker cynisch :') ,Tim en ik hebben dezelfde brommer en doen er hetzelfde mee : circuitrijden.
Daarbij worden de wielen regelmatig uitgewisseld,en het is algemeen bekent dat rvs in aluminium vast gaat zitten,vandaar dus dat kopervet.
Proefondervindelijk blijkt dat,dat werkt :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan