welke motor olie

kiwi1972

Rookie
23 aug 2013
3
0
Etten-Leur
Hallo allen,

Ik heb pas een bmw r100rt uit '79 en vroeg me af welke olie ik kan/moet gebruiken.
Tevens ga ik de motor ombouwen tot naked bike. Daarvoor heb ik een recht stuur nodig. Iemand???
 
gewoon mineraal of half syntheet 10w40 voor natte platen koppelingen/4takt motorfietsen,


Auto motorolie in de motor


zoekfunctie, ;)

Ehhhh iemand met de nick Mr Oldscool zou moeten weten, dat een RT uit 79 een droge koppeling heeft. Daar kan je gewone auto olie van de voorgeschreven viscositeit in mikken, liefst wel een beetje kwaliteit, omdat olie in een luchtkoeler heter kan worden als in een watergekoeld blok.
 
Ehhhh iemand met de nick Mr Oldscool zou moeten weten, dat een RT uit 79 een droge koppeling heeft. Daar kan je gewone auto olie van de voorgeschreven viscositeit in mikken, liefst wel een beetje kwaliteit, omdat olie in een luchtkoeler heter kan worden als in een watergekoeld blok.


:o sorry,

dát wist ik niet. ;)



dan kan je er inderdaad gewoon autoolie in gooien, :9 ;)
 
Laatst bewerkt:
Moet er in zo' n boxer officieel geen 20w50?

Ik heb een moderne boxer en een oude Guzzi (beide luchtgekoeld met droge koppeling) en die draaien allebei op 10w40 halfsyntheet. Auto olie, dat is prima voor warmteafvoer. Een automotor kan het tenslotte erg warm krijgen en hangt niet in de rijwind, en die oude luchtgekoelde blokken reden destijds met olie die de Action nu niet eens zou willen verkopen. Dus daar zou ik niet te bang voor wezen. Niet te lang stationair laten draaien, ook niet met dure olie!
 
Ehhhh iemand met de nick Mr Oldscool zou moeten weten, dat een RT uit 79 een droge koppeling heeft. Daar kan je gewone auto olie van de voorgeschreven viscositeit in mikken, liefst wel een beetje kwaliteit, omdat olie in een luchtkoeler heter kan worden als in een watergekoeld blok.

Dat :^

Mag best kwaliteitsolie zijn.

20w-50 overigens, zoals Pietel al zegt.
 
Als deze bmw al behoorlijk wat kilometers heeft gelopen dan kun je bij Brezan ook een zogenaamde "classic" olie kopen en die heeft een viscositeit van 20w60. Hierdoor krijgt hij een hogere oliedruk en ook je blok afdichtingen vinden dat fijner. En nee heb geen andelen van deze verkoop keten
 
Als deze bmw al behoorlijk wat kilometers heeft gelopen dan kun je bij Brezan ook een zogenaamde "classic" olie kopen en die heeft een viscositeit van 20w60. Hierdoor krijgt hij een hogere oliedruk en ook je blok afdichtingen vinden dat fijner. En nee heb geen andelen van deze verkoop keten
De oliedruk van een tweeklepsboxer is al verschrikkelijk hoog, daar hoef je het niet voor te doen.

BMW schrijft 's zomers 20W50, 's winters 10W40, kwaliteitsolie.
In het instructieboekje van de oude tweekleppers hebben ze het zelfs nog over single grade olie.
Mijn ervaring is dat hij prima het hele jaar op 20W50 kan lopen. Alleen als het meer dan 10 graden vriest heeft hij het moeilijk met starten.
Tegenwoordig rij ik het hele jaar op Techno olie, die kwaliteit hadden ze dertig jaar terug nog niet.
 
De oliedruk van een tweeklepsboxer is al verschrikkelijk hoog, daar hoef je het niet voor te doen.

Het ging mij niet alleen om de hogere olie druk maar de praktyk wijst uit dat ook het olieverbruik stukken minder wordt en je oude keerringen en pakkingen hebben minder last van mogelijke lekkage.
En de begin dikte is 10 dus hij zal in de winter iets makkelijker starten.
Dus is het in alle gevallen een zogenaamde win win situatie om maar eens zo'n moderne kreet te gebruiken.
En het was maar een tip he niemand hoeft zich verplicht te voelen om het te gebruiken.
 
Komt dat moeilijker starten bij koud weer echt door de dikte van de olie?

Yep, ik ken het ook van koekblikken. Als ik inplaats van de voorgeschreven 5w/30 er 15 of 20w30 inmik, kan ik er van op aan, dat hij in de winter niet meer start. De startmotor heeft dan veel meer moeite de motor rond te halen door de dikkere olie.
 
Yep, ik ken het ook van koekblikken. Als ik inplaats van de voorgeschreven 5w/30 er 15 of 20w30 inmik, kan ik er van op aan, dat hij in de winter niet meer start. De startmotor heeft dan veel meer moeite de motor rond te halen door de dikkere olie.
Bij de oudjes dan, die toch kritisch starten, neem ik aan?
 
Geen idee mijn volvo 145 van bj 1973 start zelfs met -10 nog gewoon op lpg. Kost wel ff moeite maar het lukt wel. Is wel 40 jaar oud. Valt dat ook onder de oudjes?
En dat langzamere draaien komt natuurlijk ook doordat je accu capaciteit met wel 40% daalt door de kou. En een koud brandbaar mengsel ontsteekt ook lastiger enz enz maar ook de olie is er debet aan.
Vroeger in de tyd van de single grade olieen werd er voor de zomer en de winter ook verschillende diktes voor geschreven waarbij de dunne variant dus voor de winter was.
 
Geen idee mijn volvo 145 van bj 1973 start zelfs met -10 nog gewoon op lpg. Kost wel ff moeite maar het lukt wel. Is wel 40 jaar oud. Valt dat ook onder de oudjes?
En dat langzamere draaien komt natuurlijk ook doordat je accu capaciteit met wel 40% daalt door de kou. En een koud brandbaar mengsel ontsteekt ook lastiger enz enz maar ook de olie is er debet aan.
Vroeger in de tyd van de single grade olieen werd er voor de zomer en de winter ook verschillende diktes voor geschreven waarbij de dunne variant dus voor de winter was.
Ik gok ook op een combi :Y
Van een wat ouder voertuig zal de starter ook niet meer 100% efficient zijn, nog een extra factor.
 
En nog even over de dikte van olie en moeilijk starten
Een goede kennis van heeft vroeger geraced met een Egli honda cb750. Daar had hij speciale race olie in van shell. Deze olie was ook in de normale handel niet tekoop.
Deze olie moest je eerst op het gasfornuis op temperatuur brengen en dan pas in de olietank gooien van de honda want anders was het blok niet te starten. Met de koude dikke olie kreeg je het blok zelfs met de kickstarter niet rond terwijl als de olie warm was dan was het appeltje eitje en liep dat ding vlot. Dus na elke training of wedstrijd de hete olie er af laten lopen en voor elke volgende training of wedstrijd eerst de olie goed opwarmen en dan er weer in gieten.
Was veel werk maar zo bleef de honda wel heel.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee mijn volvo 145 van bj 1973 start zelfs met -10 nog gewoon op lpg. Kost wel ff moeite maar het lukt wel. Is wel 40 jaar oud. Valt dat ook onder de oudjes?
En dat langzamere draaien komt natuurlijk ook doordat je accu capaciteit met wel 40% daalt door de kou. En een koud brandbaar mengsel ontsteekt ook lastiger enz enz maar ook de olie is er debet aan.
Vroeger in de tyd van de single grade olieen werd er voor de zomer en de winter ook verschillende diktes voor geschreven waarbij de dunne variant dus voor de winter was.

Waarom is het bijzonder dat een automotor bij -10 nog op LPG start?

Bij mijn Benz werkte het injectiesysteem niet eens meer.
Met zo'n oud LPG systeem, of eigenlijk een niet injectiesysteem, doe je het contact een aantal keren aan en uit zodat ie iedere keer een beetje gas in je spruitstuk blaast, en dan start ie zo, ook als het 20 graden vriest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan