Nog een CB 500 caferacer

Bensterman69

MF'er
13 jun 2013
196
0
Belgie
Vandaag eindelijk begonnen aan de afbraak van m'n CB. Hoe meer ik demonteerde hoe groter mijn verbazing. De zogezegd vernieuwde kabelboom is te zien of de foto's.

Verder een olielek aan de oliepomp ontdekt, waarschijnlijk dichting ?
Geribd ontstekingsdeksel is gebarsten door de vast aan te draaien.
Clipon's heb ik reeds een stuk afgeschroefd om eens te zien hoe dat staat en het is beter.

Verder nog een vraag aan de experts, kan het blok er zo tussenuit zonder carterpan te demonteren want dit lijkt me smalletjes?
full
 
Laatst bewerkt:
Verder heb ik reeds een verkorte voorvork staan die erin komt, de VFR kroonplaat word afgezaagd op de plaats waar het contactslot zit en dit word dichtgelast.

Contactslot komt weer op de originele plaats.

Over het zadel heb ik nog twijfels, ofwel opnieuw laten overtrekken, zadel is doorgesneden en een aantal cm ingekort, ofwel een polyester zitje erop plaatsen.

Iemand die de afmeting kan geven van de mooie nieuwste :N Belgische nummerplaat ?
 
deze op de foto + de rechterkant, daar zit het gashendel ook ineens aan vast denk ik.
full


Het belangrijkste is dat ik alles kan inpluggen op een originele kabelboom, wat er nu opstaat is allemaal knip en plakwerk. Misschien passen deze van een 750 ook wel ?
 
Laatst bewerkt:
Kan er iemand met een CB500 mij de afmeting bezorgen vanaf de buitenzijde van het achtertandwiel tot het midden van het linkerbeen van de achterbrug (of tot het center van het stelboutje van de kettingspanner)

Ik heb de indruk dat er iets niet klopt met de uitlijning van de andere velg die er bij mij ingebouwd zit.

alvast bedankt
full
 
Heb jij het originele spaakwiel in de vfr vork zitten?
Ik wil mijn cb400 spaakwiel in een CBR vork zetten maar weet nog niet of ik dan de originele kmteller aandrijving kan houden.
 
neen het is niet het originele wiel, is wel aangepast met aandrijving voor de km teller. zit momenteel niet gemonteerd anders maakte ik wel een foto.
 
een vraag voor de kenners, is het achterwiel van de 500 en de 550 identiek ? Ik wil dit van een 550 in mijn 500 gebruiken ( enkel de naaf )
 
Even een vraag over de conische balhoofd lagers, is het normaal dat het onderste lager een eind in het frame zit, ongeveer 1 c, of moet er nog een vulring tussen gemonteerd worden ?

De diameter van de lagerschaal is gelijk aan de binnendiameter van de balhoofdbuis, hierdoor is deze zeer moeilijk te verwijderen, daarom denk ik aan een ontbrekende tussenring......

Foto's van de werken volgen binnenkort !
 
Ondertussen is het voorwiel aangepast in de vork, hiervoor heb ik 4mmmoeten afdraaien van de aandrijving van de kilometerteller, dit om de juiste inbouwbreedte te bekomen en het centreren van het voorwiel.
Het wiel zit eigenlijk nog 0,8 mm uit het center zoals het nu is, ik denk dit zo te laten of is dit af te raden ?

Nu nog de gepaste afstands busjes maken en langere bouten halen om de remklauwen te monteren.

full
 
Even het frame verlost van wat overtollig materiaal, de geplooide U beugel om het frame achteraan mooi rond te zetten is echter te kort. Dit komt door de verlengde tank waardoor het zadel meer naar achter komt te staan.

Mogelijke oplossingen volgens mij :

- ik heb nog wel een 2 tal cm dat ik de tank eventueel naar voor kan brengen, de rest kan
wel winnen door de zit een 3 tal cm in te korten achteraan. Hiermee bedoel ik de ronding
inkorten zoals de CR 750 zitjes.

- Of ik maak een compleet nieuwe zit in aluminium die ineens op maat is want deze die erbij
is is te breed naar mijn zin, tenzij ik die ook versmal.

- Als ik een nieuwe zit maak dan zou ik deze perfect het frame laten volgen zodat hij overal
evenveel buiten het frame komt.

Iemand een idee hoeveel ik minimum moet nemen voor de lengte van het zitgedeelte, misschien kan ik daar ook nog wat winst halen ?
Verder wil ik ook niet verder voorbij het midden van het achterwiel uitsteken dan nu het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan