CBX550 op Euro 95 / 98

Aristoteles

Die hard MF'er
23 mrt 2013
279
4
Vandaag ben ik wezen kijken bij een prachtige Honda CBX550 van 1985. Het enige wat er aan mankeerde is dat hij stotterde en inhield. Met de choke er iets op reeds hij redelijk tot goed. Volgens de eigenaar komt dit haperen doordat hij de laatste keer euro 95 heeft getankt in plaats van 98. Is dit realistisch?
 
Nope eerder denk ik dat dat ding lang heeft stil gestaan en dat de carbs vuil zijn en dus goed gecleaned moeten worden.
Verder een algehele onderhouds beurt en gaan met dat ding.
 
Hallo Ardi.

Toevallig heb ik laatst ook zoiets meegemaakt met een Yamaha 600 uit 2004, die stelde ook dezelfde concluclusie.

Maar ik zou er niks van geloven, laat de vlotterbaken maar een leeg en probeer het dan nog maar een keer, misschien lost dit iets op en anders de carbs er af halen en schoonmaken.

Groeten en succes ermee.
 
Vandaag ben ik wezen kijken bij een prachtige Honda CBX550 van 1985. Het enige wat er aan mankeerde is dat hij stotterde en inhield. Met de choke er iets op reeds hij redelijk tot goed. Volgens de eigenaar komt dit haperen doordat hij de laatste keer euro 95 heeft getankt in plaats van 98. Is dit realistisch?
Onzin.

Droevig verkooppraatje.
Hij verkoopt de motor omdat hij niet goed loopt.

:^
Lijkt me realistischer :)

Ik denk dat voorgeschreven minimaal RON85 of zo is. Maar dan zou ik er de boeken op moeten naslaan.
 
Dat apparaat kan gewoon op euro95 lopen, heb er zelf ook 1 gehad. Zelfs mijn oude CX500'tjes (uit '78) doen het gewoon op euro95.
Wel heel mooi ding met die ingekapselde remschijven. Heb er ooit een gehad met een topkuip (F2) en met lowers waardoor het een volwaardige kuip werd.
 
Laatst bewerkt:
Hij verkoopt hem omdat de motor niet goed loopt en repareren vindt hij te duur.
Deze moet je alleen kopen als je het zelf kunt fixen.
Houd er rekening mee dat de eigenaar het zelf al geprobeerd heeft en er niet uit kwam.
Allen even de vlotterkamers reinigen zal dus waarschijnlijk niet helpen.
 
Hij verkoopt hem omdat de motor niet goed loopt en repareren vindt hij te duur.
Deze moet je alleen kopen als je het zelf kunt fixen.
Houd er rekening mee dat de eigenaar het zelf al geprobeerd heeft en er niet uit kwam.
Allen even de vlotterkamers reinigen zal dus waarschijnlijk niet helpen.
Houd voor de zekerheid rekening met een kapotte CDI, maar vanwege het choke verhaal denk ik aan vuile carburateurs.

Sorry dikke vingers, ik wou een regel toevoegen, maar ik qoute mezelf :$
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook een gehad, luste een heleboel olie. benzineverhaal verkoper is onzin.
Na mijn 2e blok in de soep (combi olieslurpen en ik lette ook niet echt op met op tijd bijvullen) heb ik m weg gedaan
 
Van benzine met een laag octaangetal gaat hij pingelen. hij loopt er nog steeds prima op. De verkoper heeft een lulverhaal.
De ware toedracht zit in de suggesties hierboven.


Alleen zijn er heel wat Honda's, die op ron 90 mogen lopen en dan zou pingelen niet aan de orde zijn en is alle benzinekwaliteit boven ron 95 zware overkill. Compressieverhouding van de cbx is laag, dus die zal het op ron 90 ook wel doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan